Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

"Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" er faktisk et ganske interessant program. Utrolig hva folk gjør for å bli boende på de særeste steder.

 

Er det gjort noe forskning på om homofile bruker mer dop enn heterofile? Da tenker jeg spesielt på partydop som MDMA, kokain og diverse RC-stoffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sier nesten aldri folk på TV "ha det" før de legger på telefonen? De fleste seriene er amerikanske. Er det ikke vanlig å si ifra før man legger på i USA? Det må være tungvint.

Av nettopp samme grunn som at du nesten aldri ser folk gå på do. Det er rett og slett unødvendig dødtid.

 

Jeg antar at det bare har blitt en ting, og hvis noen innfører det nå vil det bare føles unaturlig da, da du er vant til at folk bare legger på telefonen i serier og filmer.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Therawyn: Skjermen er både en ut-enhet (skjermbildet) og en inn-enhet (trykkfølsomheten). Dersom skjermen/skjermkabelen rives av så vil kommunikasjonen kuttes. Telefonen vil fortsatt sende skjermbilde til kabelen men det kommer ingen veier. Telefonen vil ikke lengre få noen trykksignaler inn via kabelen. Telefonen vil mest sannsynlig fungere videre, med unntak av disse to ganske essensielle funksjonene. For eksempel regner jeg med at du kan fortsette en samtale, høre at det ringer, kameraet fortsetter å filme hvis du gjør det, etc. Men du får jo ikke lagt på, tatt telefonen eller stoppet videoopptaket hvis det ikke er dedikerte knapper til det. Når batteriet går tomt vil du ikke få til å taste inn pin-koden din med mindre du har et bluetooth eksternt tastatur eller lignende som fungerer under inntastingen.

Lenke til kommentar
Hvis samfunnet vi lever i faller sammen. Hvor lenge vil GPS (o.l.) fungere? Vil satelittene fungere av seg selv.

Jeg tipper de kalibreres semimanuelt mot bakkestasjoner daglig og at fravær av mennesker vil øke unøyaktigheten gradvis. Satelittene trenger vedlikehold i form av erstatninger når satelittene slutter å fungere. Hver satelitt har begrenset levetid. Her har du en oversikt over utskiftningstakten. Hvis ikke utskiftningen følges opp så mister man en og en satelitt. Unøyaktigheten øker når satelitter mangler og det blir oftere mangelfull dekning. Til slutt faller dekningen helt bort. Siden de eldste satelittene er ca 20 år og planlagt for utskiftning før 2014 så regner jeg med at den siste dekningen vil forsvinne om senest 20 år, hvis det ikke foretas utskiftninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er et innslag fra Discovery Channels serie "How do they do it" om GPS.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=H3DSrJczm8s

 

 

Russland, Kina og EU arbeider med egne systemer.

Russland kaller sitt system GLONASS, det kinesiske systemet heter Beidou, og EU sitt heter Galileo.

Dermed har disse landene redusert sin avhengighet til USA.

 

GLONASS har andre satelittbaner enn GPS, og det er en fordel for folk langt nord. Noen smarttelefoner har innebygget både GPS og GLONASS. Samsung Galaxy S3, for eksempel.

 

Reklame for Snapdragon mobilprosessor med støtte for GLONASS:

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være på grunn av måten hvitbalansen er satt.

 

Det kan også ha noe å gjøre med at lyskilden blir utbrent av sensoren/kameraet. Kameraet kan bli lurt til å tro at lyskilden er blå hvis blå er den fargen som er utbrendt i større radius enn fargene rød og grønn. Når kameraet er lurt så markerer den hele det utbrente området som den blå fargen det tror det er der. Linsefeil som kromatisk aberasjon kan også være med på å lure kameraet. Justering av hvitbalanse i videoredigeringsprosessen kan også være en årsak.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvorfor skjer dette;

 

Vi er på en byggeplass, det er en radio som er stilt inn på å spille radio, og når du da bruker en skikkelig elektrisk sag på et stativ, samtidig som radioen spiller, da forsvinner lyden. Men når du er ferdig med å sage, da kommer lyden øyeblikkelig tilbake.

 

Det er masse lys på byggeplassen og lysstyrken blir ikke endret, noe som betyr at det ikke blir overbelastning på strømnettet.

 

Hvorfor "jammer" sagen radioen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Lysstyrken er ikke endret? Jeg har nesten ikke vært på en eneste byggeplass hvor det ikke blinker lysene når man starter en sag.

 

AtW

 

Et lite blink, men sagen og lampene er ikke koblet på samme kurs, og sagen er på en egen kurs. Dette er ikke relevant for problemstillingen, eneste jeg ville frem med her er at det ikke blir "strømmangel" (overbelastning).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Forskjellig lyspære, akkurat det samme som i hjemmet, om du har farget lys, eller klart lys. Det brukes både klart og farget lys på små og større veier, og ikke minst sykkel og gangveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...