Kea Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Får jeg lov å lure på noe veldig trivielt her inne? Jeg har SSF (Sparebanken Sogn og Fjordane) og venter på en betaling fra noen som har Sparebanken Vest. Det jeg da lurer på er hvor lang tid tar det vanligvis å overføre mellom disse to bankene (eller to forskjellige banker generelt) hvis overførselen er utført på en fredag før klokken 10? Kan jeg forvente at pengene kommer inn i løpet av dagen i dag, eller først innen mandag?
Skurupu Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 I min erfaring tar overføringer mellom kontoer i samme bank veldig kort tid. Overføringer mellom to forskjellige banker skjer over natten. 1
Munty Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Jeg snublet over en kul ting da jeg, ja, lekte med et objektiv. Om man ser på speilbildet av en lyskilde via linsa i et objektiv ser man en fest av farger, rett og slett. Forklart litt mer sånn jeg snublet over det, så lar jeg objektivet stå på skrivebordet mitt, og vinkler hodet mitt slik at jeg ser "speilbildet" av taklampa via glasset i objektivet. Om jeg beveger hodet forsiktig rundt bølger det masse forskjellige farger på glass. Hva kommer dette av? Jeg tok et bilde av dette, hum, fenomenet, men dette blir da kun fra en vinkel, og med litt lang lukkertid får man bare inntrykk av en farge.
Simen1 Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Det kommer av at antirefleksbelegget virker på ulike bølgelengder (farger) ved ulike refleksjonsvinkler. 1
Jotun Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Angående "men only" i sikkerhetskontrollen: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Egen-ko-for-menn-i-sikkerhetskontrollen-pa-Sola-3039190.html 2
Lycantrophe Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 (endret) I India var det egne køer for kvinner overalt slik at de skulle slippe å bli tatt på av menn. De hadde også rom med gardin foran for kroppsvisitering (kun for kvinner). Endret 28. september 2012 av Lycantrophe 2
Kakofoni Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Hvorfor fungerer en mikrobølgeovn? Sender den ut stråling som blir absorbert av H2O-molekylene?
-trygve Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Hvorfor fungerer en mikrobølgeovn? Sender den ut stråling som blir absorbert av H2O-molekylene? Ja, H2O er et polart molekyl så det varierende elektriske/magnetiske feltet får molekylene til å flippe frem og tilbake og på den måten absorbere energi. Hvor effektiv absorpsjonen er avhenger av frekvensen, og mikrobølgeovner har en frekvens som er slik at absorpsjonen er stor, men ikke maksimal. Hadde den vært maksimal ville all energien fra mikrobølgene blitt absorbert i et svært tynt sjikt i overflaten på det som er i mikrobølgeovnen. Med den frekvensen som brukes nå rekker strålene et par-tre cm inn før all energien er absorbert. 1
sinnaelgen Skrevet 28. september 2012 Skrevet 28. september 2012 Hvis man vipper f.eks en blyant fort opp og ned forran seg, så ser det ut som den er laget av gummi. Hvorfor er det slik? Er samme prinsippet hvis du tar en berg -og dalbane, i høy fart så ser skinnene og det rundt deg tåkete ut. Mens selveste vogna du sitter i ikke gjør det. Tror det har noe med relativ fart i forhold til avstand. (Skyt meg hvis jeg tar feil, er ikke så god i fysikk. , noen ganger så feiler logikken min, gjerne rett på meg også hvis logikken min feiler). Det med farten og tåkesynet her er at øynene ikke klare å reagere likke raskt på endringen på skarpsynet. Dette kan optere lit forskjellig. For min del så ser jeg samme del av denne blyanten flere steder op en gang hvis man vipper den hurtig jeg vil påstå et man får noe av den samme effekten hvis man filmer propellen på et fly når den går rund . Denne gangen er det kameraet ,ikke øynene som ikke klarer å få med seg alt.
Inge Rognmo Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 (endret) Overføringer mellom to forskjellige banker skjer over natten. Skjer to (tre?)* ganger senere (dvs. etter "over natta-overføringen" 05:35 på morgenen) i løpet av dagen også, 13:35 og 15:35. (kilde) *) Artikkelen referer til et nytt fjerde avregningstidspunkt, 11:05, som skal innføres "fra høsten". Så er spørsmålet; er høsten kommet? Endret 29. september 2012 av Inge Rognmo 1
Jotun Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Prøver du å si at det ikke finnes busser med batteri? Jeg har ikke hørt om det før, til tross for at jeg har let lit etter det. hvis man samtidig tar hensyn til kapasiteten til det som er kjent med dagens batterier og kombinerer det med tyngden på busser så er det ikke det mest opplagte i tillegg har man tyngden på batteripakken. Det skal tross alt lit batterikapasitet til for drive 15-20 tonn og så må det ganske mye strøm til for klare å ladde opp disse batteriene. For all del det er fint hvis det virkelig er funnet opp , Derimot er jeg litt skeptisk til om at det vil fungere skikkelig som hybrid Skulle du sett: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Supergronn-buss-pa-prove-i-byen-3039530.html Står også at det driftes en hel del hybridbusser i landet, og jamen funker de også. I tillegg regner de med helelektriske busser innen ikke så lang tid gitt.... 1
Kakofoni Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Hvorfor er det sånn at vi i 2012 må vente opptil flere dager på å få fraktet usynlige penger fra en bank til en annen?
aklla Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Hvorfor er det sånn at vi i 2012 må vente opptil flere dager på å få fraktet usynlige penger fra en bank til en annen? Fordi banken tjener penger på det. Dagen(e) fra pengene blir borte fra en konto til de dukker opp på en annen er dager banken slipper å betale rente på de pengene. Høres lite ut, men gang opp med samtlige overføringer og det blir nok en hel del i løpet av året.. Mulig det er flere grunner til det også... 1
sinnaelgen Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Prøver du å si at det ikke finnes busser med batteri? Jeg har ikke hørt om det før, til tross for at jeg har let lit etter det. hvis man samtidig tar hensyn til kapasiteten til det som er kjent med dagens batterier og kombinerer det med tyngden på busser så er det ikke det mest opplagte i tillegg har man tyngden på batteripakken. Det skal tross alt lit batterikapasitet til for drive 15-20 tonn og så må det ganske mye strøm til for klare å ladde opp disse batteriene. For all del det er fint hvis det virkelig er funnet opp , Derimot er jeg litt skeptisk til om at det vil fungere skikkelig som hybrid Skulle du sett: http://www.aftenblad...en-3039530.html Står også at det driftes en hel del hybridbusser i landet, og jamen funker de også. I tillegg regner de med helelektriske busser innen ikke så lang tid gitt.... Tja , jeg har pratet litt med en nyansatt sjåfør for mit lokale busselskap. Han kom fra Tromsø Den erfaringen han satt med fra disse hybriden var ikke særlig oppløftende. Det vil alltid være et spørmål om hvor miljøvennlig batteridrift på kjøretøy er over tid. En vanlig hybrid personbil må skifte batteriene etter ca 5 år Her vil spørmålet være om hvor ofte man må bytte batteriene på bussen. Da har man plutselig mange spørmål å stille. her er noen av dem : Hvordan bli handteringen av de gamle batteriene ? Hvordan blir handteringen når bussen må taes ut av tjeneste ? Hvordan påvirkes miljøet av produksjonen på nye batterier ?
KoKo_ Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Hvordan er dette relevant for diskusjonen om hybridbusser? Dette er jo akkurat de samme utfordringene som med elbiler og alt annet som bruker batteri, og det er en annen diskusjon. 1
Jotun Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Tja , jeg har pratet litt med en nyansatt sjåfør for mit lokale busselskap. Han kom fra Tromsø Den erfaringen han satt med fra disse hybriden var ikke særlig oppløftende. Har også snakket med en. Han var fornøyd.... Ellers enig med Koko 1
Patrick123 Skrevet 29. september 2012 Skrevet 29. september 2012 Dersom ingen av Verdenskrigene, Vietnamkrigen eller Koreakrigen hadde funnet sted, hvor mange mennesker ville det da vært på Jorda nå? Jeg har tenkt litt på det og det er jo en ørliten sannhet i at store kriger forhindrer overbefolkning.
Mannen med ljåen Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Gir pilotene på et Boeing 737 full gass ved take-off, eller kunne de dyttet gasshåndtaket enda lengre?
Coffey Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 (endret) Gir pilotene på et Boeing 737 full gass ved take-off, eller kunne de dyttet gasshåndtaket enda lengre? Jeg fant dette: Takeoff thrust is based on a number of things nowadays. Reduced thrust is used almost all the time to save money and engine wear. Density altitude and runway parameters (length, slope, wet/dry) combine to give an EPR setting and set V1 and the other speeds. On the 737, I've seen as low as 65%. Det vil si at det er svært sjeldent at de tar av på "full guffe". Kanskje det bare er nødvendig på f.eks. veldig korte rullebaner eller tung last. Endret 30. september 2012 av Coffey 2
Multiverktøy Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Hvorfor er det sånn at vi i 2012 må vente opptil flere dager på å få fraktet usynlige penger fra en bank til en annen? Fordi banken tjener penger på det. Dagen(e) fra pengene blir borte fra en konto til de dukker opp på en annen er dager banken slipper å betale rente på de pengene. Høres lite ut, men gang opp med samtlige overføringer og det blir nok en hel del i løpet av året.. Mulig det er flere grunner til det også... må ikke overføringer mellom banker behandles av en "bankmann" ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå