Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så skrekkelig mange, da? Det er mye mat å få i det området, og da er det jo naturlig at det samles mange fugler der.

Slik jeg har forstått det (tredjepartskilde av biologilæreren til eksen min - joda) så er det entusiaster som valfarter hit fra hele verden. Ikke at det er så mange av dem, men fortsatt. Det kan jo ikke være utenkelig at jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det skjer ikke ofte. Tror det må være akkurat i begynnelsen av et visst sekund for at det oppleves best.

 

Det er mer fokusert.

Blikket eller?

 

Da tenker du på en mekanisk klokke, antar jeg. Ser for meg at det kreves litt kraft for å flytte minuttviseren, og det påvirker bevegelsen til sekundviseren.

Altså at det skyldes en "tilfeldig" faktisk forsinkelse?

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke så god kjennskap til smelteverk, så det blir vel mer et oppfølgingsspørsmål: hvilke problemer har man ved å oppnå 1500°C og i tillegg få fjernet prosessert asbestfiber fra smelteovnen?

Er smeltepunktet så høyt? Jeg har ikke sjekket, men det overrasker meg om det er så høyt. Uansett, 1500 grader er ikke så veldig vanskelig å oppnå i en smelteovn. Mange industrielle ovner ligger på rundt 1800 grader og har en driftslevetid på 10-20 år før isolasjonssteinen må skiftes ut. Jeg tror asbest smelter og blir til ganske vanlig og ufarlig glass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De nye hybridbussene som kjører, har ikke de fantastisk dårlige (og farlige) kjøreegenskaper som følge av at de har så mye vekt på taket i form av batterier?

Jeg vet ikke hvordan hybridbussene i din by er, men her i Tromsø er den ekstra takhøyden bare en takramme uten innhold. Det kan man se hvis man står i et bygg og ser ned på bussen når den kjører forbi. Batteriene må ligge under gulvet en plass. Bussene her er av typen Volvo 7700 hybrid og 7900 hybrid og drives av diesel + batteri.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...