Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man vipper f.eks en blyant fort opp og ned forran seg, så ser det ut som den er laget av gummi. Hvorfor er det slik?

Forsinkelse i synsfeltet direkte utenfor fokusområdet - du fokuserer i senter av blyantens bevegelse, og på det punktet får du høy oppløsning og høy "FPS". Men i områdene direkte utenfor det direkte fokus, forekommer ørlite "lag", som gjør at blyanten "henger igjen" i synsfeltet der lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan man si noe om hvilket "konsept" innenfor diverse fagfelt som er desidert vanskeligst å få hodet rundt? Dersom man ser på det som en todelt forståelse; det å skjønne konseptet og det og faktisk kunne sette seg ned og utføre utregninger.

 

Selv synes jeg konseptet rundt bl.a. krumming av romtid (som det ble debattert om på forrige side) er relativt enkelt å forstå, men jeg kunne nok ikke satt meg ned med matematikken. Er det en generell konsensus om hva som er det "tyngste" elementet innen vitenskap, både natur- og samfunnsvitenskap?

 

Kan for ordens skyld legge til at det finnes filosofiske konsepter som er langt verre å forstå enn noe fysikken kan drømme om. Tro meg.

Lenke til kommentar

Kor stor fart må ein ha for å gå i bane rundt jorda, dersom massen = 50kg og det er ingen luftmotstand? :hmm:

Massen spiller ingen rolle, men høyden over jorden spiller en stor rolle. Objektet vil få en akselerasjon mot jorden som kun avhenger av jordens masse og avstanden fra sentrum av jorden, og farten må være akkurat så stor at denne akselerasjonen samsvarer med sentripetalakselerasjonen for den aktuelle sirkelbevegelsen.

 

(For å gjøre det enkelt beskrev jeg kun situasjonen for en sirkulær omløpsbane her. Mer generelt vil omløpsbanen være elliptisk og da varierer hastigheten avhengig av hvor i banen man er.)

Endret av -trygve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man vipper f.eks en blyant fort opp og ned forran seg, så ser det ut som den er laget av gummi. Hvorfor er det slik?

Er samme prinsippet hvis du tar en berg -og dalbane, i høy fart så ser skinnene og det rundt deg tåkete ut. Mens selveste vogna du sitter i ikke gjør det. Tror det har noe med relativ fart i forhold til avstand. (Skyt meg hvis jeg tar feil, er ikke så god i fysikk. :), noen ganger så feiler logikken min, gjerne rett på meg også hvis logikken min feiler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom Shia og Sunni Islam? Vet at flere steder er det stor uenighet mellom partene og andre steder lever de side om side. Hvorfor er de eller er de ikke forenlige ideologisk sett. Vet at Shia har lov til å ha bilde av profeten (fred være med han) og Sunni ikke tillater det, men det kan da virkelig ikke være hele historien?

Lenke til kommentar

Let etter kuben hver centimeter i hele rommet :p

 

 

Hva er forskjellen på spesialbagasje og vanlig bagasje på fly?

Jeg pleier å ha med en drøss dykkerutstyr på tur, og sender dette som spesialbagasje.

Når jeg velger å ha ekstra dykkerutstyr får jeg det billigere enn ekstra vanlig bagasje, men dette alternativet gjelder spesialbagasje.

Sender det i en helt vanlig koffert, bare en del større enn det man gjerne bruker på en ferie.

Ingen ukurant størrelse eller merkelig form altså...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig som er spesialbagasje, og det er sikkert ulike grunner til det. Tror det har noe med behandlingen den får, at den ikke blir slengt veggimellom som de vanlige koffertene. At det er billigere med spesialbagasje enn vanlig overvekt kommer vel av at overvektsgebyr først og fremst er der for at folk skal moderere bagasjehaugen sin, men hvis man skal ta med spesialbagasje har man liksom ikke noe valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å lete etter ting på? Har mistet en 1x1x1cm cube, på et rom som er 5x5m.

Gå i system. Normalt i spiral, men i et firkantet rom kan kanskje "spiral"-firkant være bedre. Begynn i midten, gå en bitteliten sirkel, så en litt større sirkel, en litt større sirkel, osv.

Det er sånn vi som spiller frisbee-golf må gjøre når gresset er høyt :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...