Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er bullshit. Hadde det forbrent så mye hadde alle fitnessguruer ikke gjort annet enn å anbefale badstuesitting. Og det finnes ingen "magiske" fordeler med detoksing, i den grad det er mulig. Kroppen klarer fint å kvitte seg med avfallsstoffer uten vår hjelp i det daglige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo det jeg tenkte meg, selvfølgelig. Men er det noen som har en vitenskapelig helseartikkel på sauna og hva det gjør og ikke gjør?

 

*edit*

 

Sukk... Wikipedia...

 

Some infrared sauna proponents claim that the sauna is an effective method for considerably raising the rate of energy expenditure in the body. Proponents typically quote the Journal of the American Medical Association stating: "A moderately conditioned person can easily sweat off 500 grams in a sauna, consuming nearly 300 kcal, which is equivalent to running 2–3 miles. A heat-conditioned person can easily sweat off 600–800 kcal with no adverse effects. While the weight of the water loss can be regained by drinking water, the calories consumed will not be."[2][3] This statement is based on the amount of energy absorbed by sweat evaporating from the skin. It is equivalent to the latent heat of vaporization of water, which is 539 kcal/kg (2260 kJ/kg). The source of this energy is then confused to be body energy stores, while the source is in fact the excessive heat absorbed from the sauna. The body reacts to the excess heat flux by increasing perspiration. This does not increase body heat generation and calorie burn.

 

Dette skal definitivt taes opp neste gang han skryter om den badstuen sin hvor han har slanket seg 6 kilo. (det at han spiser mindre er ikke så viktig, selvsagt)

Endret av Slimda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er mobil forbudt

Grunnen til at mobiltelefoner ikke er lovlig på plattformer og rigger, er lett å forstå siden ingen av disse har den sikkerhetsstandard som kreves for slik bruk. Alle instrumenter som skal brukes på en slik installasjon må være godkjent i henhold til relevante standarer (EN standards)

 

Bzzt, makes no sense. Du får glatt med deg annet ikke-ex-godkjent utstyr ut, du får ikke lov til å bruke det utenfor boligmodulen (dvs, det er ikke helt sant det heller, man kan bruke ikke-ex-utstyr også ute på produksjonområdene, men du får ikke lov til det bare for moro, og det er endel tiltak som må gjøres), men du får fint ha det med. Sågar tablets, om de ikke har 3G. Tipper det har med å gjøre med radiokommunikasjonen plattformene benytter, men er ikke helt sikker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Står det noe i bibelen om spøkelser? Finnes det noe religiøst med denne overtroen i det hele tatt?

Nei, det står ingenting om verken spøkelser eller sjel i Bibelen. Selv i trosbekjennelsen, der det evige livet nevnes, nevnes ikke sjelen, men "kjødets oppstandelse", altså en kropp av kjøtt og blod som våkner til liv. I følge Bibelen starter det evige livet først på "dommens dag", det er da alle de "salige" skal stå opp fra gravene sine og få "evig liv" (som en slags zoombier).

 

Sjelen ble oppfunnet av de gamle grekerne, og snikinnført i kristendommen da Bibelen først ble oversatt fra hebraisk til gresk. De andre opprinnelige europeiske språkutgavene ble oversatt fra denne greske utgaven, mens nyere bibeloversettelser har hoppet over dette greske mellomleddet. Ordet sjel finnes derfor i gamle europeiske bibler, men er erstattet av ordet liv i nyere utgaver.

Hva da med:

The Father, Son, and Holy Ghost

Eller det skrives jo også noen ganger slik:

The Father, Son, and Holy Spirit

 

Eller som den Norske oversettelsen lyder:

faderen sønnen og den hellige ånd

 

Og fra wikipedia:

Ånd er et mangetydig begrep som er blitt brukt i filosofi og religion. Ordet kan brukes synonymt med sjel, spøkelse eller bevissthet.

Lenke til kommentar

Den Hellige Ånd må ikke forveksles med denne ånden:

 

Walt_disney_aladdin_genie_pictures_1.jpg

 

Og heller ikke disse spøkelsene.

casper-pictures-03.jpg

 

 

Jeg tror nok Bibelen mener ånd i betydningen holdning.

 

Ordet "ånd" brukes jo i andre sammenhenger enn skumle, lakenkledde vesener på loftet eller i lamper man gnir på.

For eksempel uttrykket "sportsånd"

 

Fra Wikipedia

Sportsånd er et begrep som beskriver en utøvers helhetlige holdning til sportens regler og etiske retningslinjer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor er mobil forbudt

Grunnen til at mobiltelefoner ikke er lovlig på plattformer og rigger, er lett å forstå siden ingen av disse har den sikkerhetsstandard som kreves for slik bruk. Alle instrumenter som skal brukes på en slik installasjon må være godkjent i henhold til relevante standarer (EN standards)

 

Bzzt, makes no sense. Du får glatt med deg annet ikke-ex-godkjent utstyr ut, du får ikke lov til å bruke det utenfor boligmodulen (dvs, det er ikke helt sant det heller, man kan bruke ikke-ex-utstyr også ute på produksjonområdene, men du får ikke lov til det bare for moro, og det er endel tiltak som må gjøres), men du får fint ha det med. Sågar tablets, om de ikke har 3G. Tipper det har med å gjøre med radiokommunikasjonen plattformene benytter, men er ikke helt sikker.

 

AtW

 

Forklaringen er enkel. Kontroll med kommunikasjonen ombord i en evt. kritisk situasjon.

 

Utenom det er det ingen som klarer å forklare hvorfor dette tåpelige forbudet er tilstede enda. De skylder på helikoptertransporten, men det er da enkle forholdsregler som kan ordne dette.

 

Som du nevner. tablets uten simkort går greit. Med er fy fy. Hva er forskjellen? Nada.....

 

Boreriggene har jo f.eks mobiler ombord. Dette gjelder produksjonsplatformene til hvertfall Statoil. Usikker om det gjelder alle.

 

Nå skal det være sagt at det er svært få rigger som hadde hatt noen nytte av mobil ombord, da det ikke er dekning. Troll er et eksempel der man kan få dekning på spesielle plasser ombord.

 

Kan forøvrig oppklare det du sier om sertifisering.

 

Det går på EX klassifisering av utstyr og soner ombord. Store deler av en platform vil være i større eller mindre grad utsatt for gasseksponering. Disse områdene vil være kategorisert i EX-områder. Man har sone 0, 1 2 og uklassifisert. 0, 1 og 2 blir definert av hvor ofte, og hvor mye gass man kan forvente i det området. Da er sone 0 typisk nede i en tank, der det skal være gass. Utstyr er designet på forskjellige måter for å kunne unngå å antenne denne eventuelle gassen. Da har vi typer som ikke lager gnister, Ex-e, vi har utstyr som lager gnister men som kjøler denne "eksplosjonen" som oppstår på vei ut av kapslingen slik at ingenting på utsiden antennes, Ex-d. Ex-p som er overtrykk som hindrer gass inn. osv osv. Mange typer. Ikke alle typer kan brukes i alle soner. Sone 0 er det kun ex-ia som kan brukes. Dette er elektrisk utstyr som ikke kan generere nok elektrisk energi til å antenne gass. I tillegg er det designet slik at det tåler 2 feil og fremdeles er trygt. Ex-ib er likt, men tåler kun 1 feil. Denne kan kun brukes i sone1 eller høyere.

 

Som du sier kan man fint bruke Ikke-ex utstyr i områder som er klassifisert som ex områder, men da må man bruke gassmåler som kompenserende tiltak. Slik at man kan oppdage gass i området og da gjøre noe med det "farlige" utstyret. Hva man skal gjøre, det sier man derimot ikke noe om. En fullt oppladet laptop midt i en ex sone hvor man får et kraftig gassutslipp? Vel... Sjøen er vel nærmeste sted :p

 

Så, store deler er ex- soner, og store deler er uklassifiserte. Som boligkvarter, lasteområder osv osv.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Forklaringen er enkel. Kontroll med kommunikasjonen ombord i en evt. kritisk situasjon.

 

Den forstår jeg ikke.

 

Uten mobiler har man ikke bare kontroll med kommunikasjonen.

Man har FÆRRE kommunikasjonsmuligheter.

 

Hvorfor er det en fordel i en kritisk situasjon?

 

Hvis man har en viktig beskjed, er det genialt å kunne snakke med hvem som helst uten å lete etter dem. Da kan man vite om Nilsen har kommet seg ut av den brennende korridoren, og slipper å ofre Olsen for å gå inn og lete.

 

Jeg skjønner ikke hvordan færre kommunikasjonsmidler gir en ønskelig kontroll over kommunikasjonen...

 

Mulig Nilsen hadde en walkie-talkie, som kunne gjort samme nytten enda enklere enn mobilen. Men jeg ser ikke at mobilen kan være til ulempe heller.

 

Jeg har alltid trodd det hadde noe med industrispionasje å gjøre.

Det er forståelig om de ikke liker kameramobiler om de har hemmelig utstyr.

 

 

Om de mangler GSM-dekning, er det neppe altfor dyrt å bygge ut. Trenger bare kantina og bo-områdene. Trenger ikke dekning alle steder der det er farlig å oppholde seg.

Eventuellt WiFi og en Skype-app, tilsvarende systemet i Norwegian-fly.

 

Mange av dagens plattformarbeidere nærmer seg vel pensjonsalder, og bruker Nokia 3210 fremdeles.

Lurer på om den nye generasjonen Facebook-brukere vil godta denne regelen på sikt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Man bruker stort sett samband (walkie talkie), ute på en plattform, og man kunne jo ikke regnet med mobiler, nettopp pga dette med EX-godkjent utstyr, man kan ikke sette igang alt arbeidet det er å bruke ikke-Ex-godkjent utstyr for hver eneste person som skal sulle rundt med mobil. Jeg er ikke nødvendigvis for mobilforbudet, men som praktisk kommunikasjonmiddel ute på en plattform hadde det neppe fungert særlig godt, da du bare kan bruke den i visse områder.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forklaringen er enkel. Kontroll med kommunikasjonen ombord i en evt. kritisk situasjon.

 

Den forstår jeg ikke.

 

Uten mobiler har man ikke bare kontroll med kommunikasjonen.

Man har FÆRRE kommunikasjonsmuligheter.

 

Hvorfor er det en fordel i en kritisk situasjon?

 

Jeg skjønner ikke hvordan færre kommunikasjonsmidler gir en ønskelig kontroll over kommunikasjonen...

Kanskje fordi man ikke ønsker at alle på plattformen ringer til media, pårørende, ol under en krisesituasjon.

 

Jeg tipper at det er kontroll på kommunikasjonen ut fra plattformen under en krisesituasjon man ønsker å ha kontroll på. Man ønsker ikke at alle mulige rykter og spekulasjoner skal komme ut til media og pårørende, men vil heller kun gi ut kontrollert og godkjent informasjon til media og pårørende.

 

Syns å huske at vi under noen øvelser i militæret heller ikke fikk lov til å ha mobiltelefon av samme årsak.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns å huske at vi under noen øvelser i militæret heller ikke fikk lov til å ha mobiltelefon av samme årsak.

Det kan også ha noe med at mobilnettet kan bli deaktivert for vanlige folk i en krisesitusjon eller krig.

Å dermed trene uten å kunne bruke mobil er dermed mer realistisk.

 

Og at militæret ikke dekker ødelagte, private mobiler, vi fikk heller aldri lov til å ta med mobiler, fordi forsvaret ikke dekket dem. Men, de fleste hadde med uten at det fikk noe konsekvens for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Forklaringen er enkel. Kontroll med kommunikasjonen ombord i en evt. kritisk situasjon.

 

Den forstår jeg ikke.

 

Uten mobiler har man ikke bare kontroll med kommunikasjonen.

Man har FÆRRE kommunikasjonsmuligheter.

 

Hvorfor er det en fordel i en kritisk situasjon?

Tar denne med en gang. Man har mer enn nok av kommunikasjon ute på en platform. En GSM telefon innfører kun enda en ting man kan komme til å dra med ut i felt i områder det ikke bør gjøres. De er heller ikke glade i ipod, og går man på verksted med ørepropper og hører på musikk vil man i løpet av en dag få en god del spm om man husker å legge fra seg mp3 spilleren.

 

Kommunikasjon i en kritisk situasjon handler ikke om internt på platformen. Til slik kommunikasjon bruker vi interne telefoner, vhf, pagere. Disse vil ikke bli stengt ned sånn uten videre (hvertfall ikke ombord der eg er, siden det evt. er eg som må gjøre :p) Men linjene inn til land vil kunne bli stengt ned. F.eks under streiken i 91 (??) stengte de telefonlinjene til Gullfaks slik at de streikende ikke kunne kommunisere med sine kjære og sine fagforeninger. Det samme kan gjelde oljeutslipp, brann etc. Det kan være viktig for omdømmet å kontrolle hvilken informasjon som treffer media først.

 

Eks: Var ombord da det brøt ut brann. Vi gikk i livbåtene og ventet der til situasjonen var avklart. Når vi kom opp var det ingen som visste helt hva som var skjedd, men det visste NRK tekst tv. Da ble det en del styr ombord. For det var tydelig at en eller annen idiot som visst hva som hadde skjedd hadde brukt tid på å ringe til diverse tipstelefoner istedenfor å komme seg i livbåten.

 

Hvis man har en viktig beskjed, er det genialt å kunne snakke med hvem som helst uten å lete etter dem. Da kan man vite om Nilsen har kommet seg ut av den brennende korridoren, og slipper å ofre Olsen for å gå inn og lete.

Som sagt: VHF, telefoner, pagere samt at vi har PA anlegg der man kan rope på vedkommende for å få han til å ta kontakt med deg.

 

Jeg skjønner ikke hvordan færre kommunikasjonsmidler gir en ønskelig kontroll over kommunikasjonen...

Jo, det skjønner du. Desto mindre man har å kontrollere, desto enklere er det. Samt at en GSM telefon med dekning ombord vil ikke selskapet ha noen som helst kontroll over. De kan ikke stenge den ned.

 

Mulig Nilsen hadde en walkie-talkie, som kunne gjort samme nytten enda enklere enn mobilen. Men jeg ser ikke at mobilen kan være til ulempe heller.

Mye er ikke nødvendigvis bedre.

 

Jeg har alltid trodd det hadde noe med industrispionasje å gjøre.

Det er forståelig om de ikke liker kameramobiler om de har hemmelig utstyr.

Man har et uttall muligheter til å ta bilder og få sendt disse avgårde. Industrispionasje er ikke veldig mye fokus på. Det som er hemmelig har ikke vi ombord stort sett, og det handler om geologiske undersøkelser.

 

Om de mangler GSM-dekning, er det neppe altfor dyrt å bygge ut. Trenger bare kantina og bo-områdene. Trenger ikke dekning alle steder der det er farlig å oppholde seg.

Eventuellt WiFi og en Skype-app, tilsvarende systemet i Norwegian-fly.

Hvorfor skal man bruke penger på dette? Man har utstyr som er billigere og som tar seg av det som trengs for selskapet.

 

Man har wifi i hele boligkvarteret så man kan kommunisere med skype hjem når man har fri. Man har ikke behov for noe tilsvarende ute i felt.

 

Det som derimot kan se ut til at kommer er en form for augmented reality med kommunikasjon inn mot ingeniørgruppen på land. Da kan vi som driver med vedlikehold ha med oss video ut til utstyret i felt og få veiledning av ekspertisen på hva vi skal prøve for å løse eventuelle problemer.

 

Men dette koster, og EX utstyr koster. En laptop i ex utførelse er stor som et monster og koster enormt mye penger, tablets vet eg ikke om er laget i EX utførelse enda. Men hendig blir de neppe uansett.

 

Mange av dagens plattformarbeidere nærmer seg vel pensjonsalder, og bruker Nokia 3210 fremdeles.

Lurer på om den nye generasjonen Facebook-brukere vil godta denne regelen på sikt?

Godta? Det er bare å slutte hvis de ikke er fornøyde. Man har da ikke krav på noe av dette du snakker om :)

 

Så lenge ting er ivaretatt på min fritid mtp at eg kan bruke min iPad og laptop, og min familie kan få tak i meg når som helst mens eg er på jobb, så er eg fornøyd. Og det er lenge til eg er i pensjonsalderen.

 

Dessuten har man da råd til et nettbrett med 3g og ett uten :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...