Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når vi først var inne på halvledere og den slags, har et oppfølgingsspørsmål.

 

En trasistor kan brukes til å øke strømmen i en krets (ampere+), og om spenningen (volt) forblir den samme, betyr det at effekten (watt) øker (effekt = spenning * strøm).

 

Vil dette føre til økt energi? I så fall, på bekostning av hva?

 

Hvordan henger dette sammen med E=mc^2?

Det vil føre til økt effekt. Den økte effekten vil komme fra energikilden. F.eks vil et batteri som forsyner kretsen tappes raskere når man øker effekten i kretsen. Økt effekt vil altså gå ut over batteritiden. Energien (effekt * tid) som er mulig å tappe fra batteriet vil ikke øke. Med andre ord vil en dobling av effekten halvere batteritiden.

 

Total energi (E) vil altså ikke endres i ligningen E=mc2.

 

Ah, ja selvfølgelig. Takker for oppklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under en biltur var jeg lei av alle CDene mine, og prøvde noe jeg ikke har gjort på fire år:

Skru på bilradioen.

Det var et litteraturprogram der de leste høyt fra Amalie Skram (hun kjerringa som ble så berømt at man må lære om henne i norsktimene) sine høyst private brev om innleggelsen hennes ved et mentalsykehus.

 

Interessant å høre på for de som er litt litteraturinteresserte...

Men hvilken rett har NRK til å få en skuespiller til å lese Amalie Skrams private brev for hele nasjonen?

 

Hvilke forholdsregler bør jeg ta dersom jeg er berømt, eller planlegger å bli det, og frykter at private brev kan bli funnet av forleggere etter vår død og lest opp på NRK P43 i år 2097?

 

Jeg snakker ikke om å brenne brevene. Jeg snakker om juss. Hvordan hindrer jeg med loven i hånd at NRK publiserer mine brev om de får tak i dem?

 

Med DLD kan dette bli svært aktuellt, da all min post er elektronisk og ikke kan brennes om jeg så prøver.

Om jeg er skikkelig uheldig havner hele Gmail-kontoen min som høytlesningsmateriale i NRK hvis jeg blir berømt, et århundre etter min død...?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Under en biltur var jeg lei av alle CDene mine, og prøvde noe jeg ikke har gjort på fire år:

Skru på bilradioen.

Det var et litteraturprogram der de leste høyt fra Amalie Skram (hun kjerringa som ble så berømt at man må lære om henne i norsktimene) sine høyst private brev om innleggelsen hennes ved et mentalsykehus.

 

Interessant å høre på for de som er litt litteraturinteresserte...

Men hvilken rett har NRK til å få en skuespiller til å lese Amalie Skrams private brev for hele nasjonen?

 

Hvilke forholdsregler bør jeg ta dersom jeg er berømt, eller planlegger å bli det, og frykter at private brev kan bli funnet av forleggere etter vår død og lest opp på NRK P43 i år 2097?

 

Jeg snakker ikke om å brenne brevene. Jeg snakker om juss. Hvordan hindrer jeg med loven i hånd at NRK publiserer mine brev o de får tak i dem?

 

Med DLD kan dette bli svært aktuellt, da all min post er elektronisk og ikke kan brennes om jeg så prøver.

Om jeg er skikkelig uheldig havner hele Gmail-kontoen min som høytlesningsmateriale i NRK hvis jeg blir berømt...?

Hvorfor bryr du deg om hva som skjer med dine brev etter du er død?

Du har ingen rettigheter etter du er død, fordi nettopp du finnes ikke lengere.

Hvis du er bekymret for dette så må du nødvendigvis brenne brevene eller overbevise dine etterfølgere å holde slik unna offentligheten.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om hva som skjer med mitt ettermæle etter min død.

Det gjør de fleste. Særlig hvis de har etterkommere, og ikke vil at de skal leve i skam.

 

For all del; jeg respekterer ditt syn om at slutt er slutt, og at du kan bli latterliggjort etter din død uten å ta mer skade av det enn at du allerede er stein dau.

Men jeg foretrekker allikevel at mine personlige brev slettes når jeg dør, framfor å leses opp på NRK.

Særlig om det var noe så sensitivt som en innleggelse på mentalsykehus.

 

Kan det da virkelig stemme at så snart en person er død, har han ingen rettigheter, og NRK står fritt til å spre all kommunikasjon som avdøde har hatt?

 

Eller ble Amalie Skrams brev publisert med en tillatelse fra enten hennes testamente eller arvinger??

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om hva som skjer med mitt ettermæle etter min død.

Det gjør de fleste. Særlig hvis de har etterkommere, og ikke vil at de skal leve i skam.

 

For all del; jeg respekterer ditt syn om at slutt er slutt, og at du kan bli latterliggjort etter din død uten å ta mer skade av det enn at du allerede er stein dau.

Men jeg foretrekker allikevel at mine personlige brev slettes når jeg dør, framfor å leses opp på NRK.

Særlig om det var noe så sensitivt som en innleggelse på mentalsykehus.

 

Kan det da virkelig stemme at så snart en person er død, har han ingen rettigheter, og NRK står fritt til å spre all kommunikasjon som avdøde har hatt?

 

Eller ble Amalie Skrams brev publisert med en tillatelse fra enten hennes testamente eller arvinger??

 

Hvis eg ikke husker feil så har familien råderett over alt produsert av disse kjente personene i x antall år før det er fritt frem å bruke ting som er publisert. Her er det garantert familie som har delt ut for å tjene noen kronasjer.

Lenke til kommentar

Koster det like mye å produsere f.eks SD minnekort på 8GB og 16GB?(alt annet er identisk)

Ta kun med materialer og fabrikkeringsprosessen inn i regnestykket :)

Materialbruken er cirka den samme, men fabrikasjonsprosessen vil kreve mindre og finere detaljer, noe som øker kostnadene. Dette er gitt at man bruker fabrikasjonsprosesser som er spesielt tilpasset hver størrelse.

 

Eller det kan tenkes at de har valgt å standardisere produksjonen på en bestemt størrelse for å spare penger. Da vil 16 GB koste det dobbelte av 8GB siden det er det samme som to 8GB-brikker. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Når prosessorprodusentene lager prosessorer med forskjellig ytelse, lager de ofte flere like, og plomberer dem som skal selges billig.

Skrur av kjerner osv.

 

Synes å huske det var en minnepinne de hadde gjort tilsvarende med, og at kunden kunne hacke den for å frigi mer plass etterpå. Men jeg er ikke sikker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at det har vært mulig med minnepinner. Det er mulig i teorien men jeg tviler på at det har vært gjort i praksis.

 

Minnepinner, eller NAND-brikker generelt, har innebygde ekstraområder (5~10%) og disse brukes for å erstatte defekte minneceller. De fleste av ekstraområdene plomberes allerede av NAND-produsenten når minneceller hardware-mappes til adresser. Mindre ekstraområder kan være tilgjengelig etter plomberingen og minnepinneprodusenten kan i teorien bruke flere brikker og la noen av de være redundant. Det gjelder typisk svært dyre minnepenner i størrelseorden 64-256 GB med kryptering og/eller svært høy ytelse.

Lenke til kommentar

Når prosessorprodusentene lager prosessorer med forskjellig ytelse, lager de ofte flere like, og plomberer dem som skal selges billig.

Skrur av kjerner osv.

Ofte er det en grunn til det gjøres slik, fordi noe er defekt.

Når en batch testes, finner man kanskje ut av at mange av dem ikke yter helt som de skal, så da klokker man dem ned og annet til en minste fellesnevner og selger de som en billigere modell.

 

Husker veldig godt X800-serien av skjermkort. Det var en batch med litt feilprodusering, så de solgte gode kort litt klokket ned og med noen pipelines deaktivert. Kjøpte man et slik kort kunne man bare fjerne disse begrensingene og få toppmodellen ganske billig. Ettersom det faktisk var ganske få av kortene som hadde feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...