Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et lurespørsmål. Man kan faktisk flytte båten sin fremover ved å blåse på seilet. :)

 

Men man må ha en kraftig vifte og et seil som er ganske så mye større enn viftens/luftstrømmens diameter. Det meste av luftstrømmen vil bli absorbert og kansellert av seilet, men litt av luftstrømmen vil bli reflektert tilbake, slik at båten blir dyttet fremover. Jeg ble veldig overrasket men synes det var utrolig kult i hvertfall!

 

Edit: Se fra 4:30 her:

http://www.youtube.com/watch?v=nLvBlCzB-_M

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Det var et lurespørsmål. Man kan faktisk flytte båten sin fremover ved å blåse på seilet. :)

Nei, nei det kan du ikke, eneste måten er om du blåser hardere enn seilet kan absorbere, og det er ikke mulig.

 

For ikke å snakke om hvor uendelig mye mer effektvit det bare hadde vært å blåse bakover istedenfor.

Lenke til kommentar

Hvorfor gikk båten fremover da? Propellen var eneste kraftkilde og den blåste midt i seilet. ;)

 

Det kan være du missforstod hva jeg mente, og trodde det var snakk om menneskekraft, altså at du som person må blåse selv. Det er selvsagt tull, og urelevant for eksperimentet.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Jeg missforstår ingenting, det er du som missforstår. Jeg forklarte i første post hvorfor båten går fremover og hvorfor det ikke bryter newtons 1. og 3. lov. Det er du som tilsynelatende uten grunn som jeg forstår, er opphengt i at et menneske må stå for vindkraften. Det er tull, og urelevant for problemstillingen.

 

Comprende?

Lenke til kommentar

Jeg missforstår ingenting, det er du som missforstår. Jeg forklarte i første post hvorfor båten går fremover og hvorfor det ikke bryter newtons 1. og 3. lov. Det er du som tilsynelatende uten grunn som jeg forstår, er opphengt i at et menneske må stå for vindkraften. Det er tull, og urelevant for problemstillingen.

 

Comprende?

Båten går fremover, fordi vindmengden som treffer seilet er for stor for at seilet skal kunne absorbere det, og det spretter tilbake. Denne effekten får bilen til å gå fremover. Denne vindmengden er enormt stor sammenlignet med hva et menneske skal få til. Som du ser så står bilen stille frem til vindstyrken blir veldig stor.

 

"Kan man blåse på sitt eget seil slik at båten man sitter i beveger seg fremover?"

 

Det er du som sier at man skal blåse på sitt eget speil, du nevner ingenting om motorer, ingenting om vifter, kun et menneske og hans båt, derfor er din problemstilling feil.

 

So cut the crap.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Båten går fremover, fordi vindmengden som treffer seilet er for stor for at seilet skal kunne absorbere det, og det spretter tilbake. Denne effekten får bilen til å gå fremover. Denne vindmengden er enormt stor sammenlignet med hva et menneske skal få til. Som du ser så står bilen stille frem til vindstyrken blir veldig stor.

I'll just leave this right here. :whistle:

Men man må ha en kraftig vifte og et seil som er ganske så mye større enn viftens/luftstrømmens diameter. Det meste av luftstrømmen vil bli absorbert og kansellert av seilet, men litt av luftstrømmen vil bli reflektert tilbake, slik at båten blir dyttet fremover. Jeg ble veldig overrasket men synes det var utrolig kult i hvertfall!

 

 

 

"Kan man blåse på sitt eget seil slik at båten man sitter i beveger seg fremover?"

 

Det er du som sier at man skal blåse på sitt eget speil, du nevner ingenting om motorer, ingenting om vifter, kun et menneske og hans båt, derfor er din problemstilling feil.

 

So cut the crap.

Jeg nevnte ingenting om motorer, ingenting om vifter og heller ingenting om mennesker. Hva som var kilden til luftstrømmen nevnte jeg ikke i det hele tatt. Det er du som kverrulerer her nå, vi vet begge hva som gjør at båten går fremover, vi vet begge at et menneske kan ikke klare dette, men du nekter fortsatt å godta at jeg aldri har nevnt mennesker. Jeg skrev kun blåse, et ord jeg også bruker om vifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg missforstår ingenting, det er du som missforstår. Jeg forklarte i første post hvorfor båten går fremover og hvorfor det ikke bryter newtons 1. og 3. lov. Det er du som tilsynelatende uten grunn som jeg forstår, er opphengt i at et menneske må stå for vindkraften. Det er tull, og urelevant for problemstillingen.

 

Comprende?

Båten går fremover, fordi vindmengden som treffer seilet er for stor for at seilet skal kunne absorbere det, og det spretter tilbake. Denne effekten får bilen til å gå fremover. Denne vindmengden er enormt stor sammenlignet med hva et menneske skal få til. Som du ser så står bilen stille frem til vindstyrken blir veldig stor.

 

"Kan man blåse på sitt eget seil slik at båten man sitter i beveger seg fremover?"

 

Det er du som sier at man skal blåse på sitt eget speil, du nevner ingenting om motorer, ingenting om vifter, kun et menneske og hans båt, derfor er din problemstilling feil.

 

So cut the crap.

 

når man sier "kan man blåse" trenger ikke det utelukkende å bety menneskelig blåsekraft. eks.: jeg blåser på seilet med en vifte

Lenke til kommentar

Jeg er litt fasinert over at de samme episode mener at film-lyddemping av pistoler er realistisk basert på testen de kjørte. 128 db? Det er ikke akkurat som det er stille eller noe folk ikke hører på noe som helst slags nivå.

 

AtW

Formålet med lyddempere er ikke å redusere lydnivået men snarere å få skuddet til å høres ut som noe annet og/eller at det kommer fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...