Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

 

 

er vel det at mange ting stemmer "nesten" alltid. ser på det som at det betyr: jeg har rett men en sjelden gang stemmer det ikke fordi XXXX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

 

 

er vel det at mange ting stemmer "nesten" alltid. ser på det som at det betyr: jeg har rett men en sjelden gang stemmer det ikke fordi XXXX og selv om det ikke stemte denne gangen så har jeg fortsatt rett.

Lenke til kommentar

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

Det refererer til uttrykket "ingen regel uten unntak". Finner man et unntak bekrefter det at den nevnte regelen stemmer.

Lenke til kommentar

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

Det refererer til uttrykket "ingen regel uten unntak". Finner man et unntak bekrefter det at den nevnte regelen stemmer.

 

 

men det gir ikke noe mening. tror at utrykket mener at en teori kan stemme selv om den ikke alltid har rett, det er ingenting som "bekreftes".

Lenke til kommentar

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

Det at du faktisk kom opp med et spesifikt unntak bekrefter bare at regelen finnes - ellers hadde du ikke tenkt på det som et unntak.

Lenke til kommentar

Hva er greia med "unntaket som bekrefter regelen"? Er det bare en dårlig unnskyldning for at teorien din ikke holdt vann, eller er det en dypere betydning som jeg ikke forstår her?

Det at du faktisk kom opp med et spesifikt unntak bekrefter bare at regelen finnes - ellers hadde du ikke tenkt på det som et unntak.

 

 

det stemmer nok :thumbup:

men om regelen stemmer eller ikke bekreftes ikke.

Lenke til kommentar

Unntaket som bekrefter regelen

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

Unntaket som bekrefter regelen er et uttrykk. Uttrykket brukes for å forklare et unntak til en regel, for fortsatt å hevde regelens gyldighet. Ved å bruke dette uttrykket, benytter man seg av regelen formulert som "det finnes ingen regel uten unntak". Denne regelen er opphav til et paradoks. Hvis man bruker regelen på seg selv, må det altså finnes et unntak til denne regelen også. Det vil si at det faktisk finnes en regel uten unntak. Dette fører til en selvmotsigelse, og paradokset er et faktum.

 

Den hyppigst forekommende anvendelsen av uttrykket opptrer der hvor man gjennom egen synsing mener å ha kommet frem til en begripelig regelmessighet og orden i gitte kjensgjerningers forløp, som man deretter stolt har formulert. Når regelen så ved et senere følgende moment viser seg ikke å samsvare med den foreliggende virkelighet, kan man avfeie foreteelsen ved å henvise til det bekreftende unntak og således unngå å tape ansikt.

Lenke til kommentar

Som butikkunde hender det at jeg panter flasker.

Enkelte bokser fra utlandet nekter automaten å ta imot, ikke engang gratis.

Hvis jeg knipser boksen inn for å bli kvitt den (alternativet er restavfallet ved siden av automaten) får jeg feilmeldingen IKKE KAST.

Men jeg blir i hvert fall kvitt den uten å kaste den som restavfall.

 

 

Men hva er konsekvensen av mine handlinger?

 

 

Enda et spørsmål:

America's Funniest Home Videos, YouTube og Failblog er proppfulle av videoer av menn som skader testiklene. Baseballer, fotballer, vernesko, skateboardramper osv.

Gjerne med en vittig caption som sier at denne gutten kan skifte navn fra Josef til Josefine.

 

Hvor alvorlig er harde treff i familiejuvelene?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Enda et spørsmål:

America's Funniest Home Videos, YouTube og Failblog er proppfulle av videoer av menn som skader testiklene. Baseballer, fotballer, vernesko, skateboardramper osv.

Gjerne med en vittig caption som sier at denne gutten kan skifte navn fra Josef til Josefine.

 

Hvor alvorlig er harde treff i familiejuvelene?

 

Spekulasjon: Selv om det er veldig ubehagelig, så er testiklene ganske gode til å flytte seg og bøye unna for slag og spark osv, så jeg tror det skal endel til å ødelegge de på den måten. Og om man gjør det tipper jeg du stort sett bare ødelegger en, og man klarer seg vel mer eller mindre 100% med kun en (funksjonabel) testikkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et enkelt slag i testiklene er muligens ikke så veldig "farlig", gitt at man ikke får en testikkel i klem mot f.eks ben i lysken e.l. og således skviser/ødelegger testikkelen.

 

Som ATWindsor påpeker pleier de som regel å flytte på seg, og man slipper at hele kraften blir overført til selve testikkelen (vondt gjør det jo selvsagt).

 

Det som er litt farligere er når man gjentatte ganger utsetter testiklene for traume, slik som er tilfellet blant enkelte masochister. Hver gang vev må erstattes øker man sannsynligheten for kreft, slik man ser bl. a. fra forskning som viser til at det å drikke veldig varm kaffe hver morgen øker sjansen for strupekreft med 7-8 ganger.

 

Vev erstattes jo hele tiden uansett, men om man hele tiden ødelegger det, så må vevet erstattes hyppigere som fører til økt kreftrisiko.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på emnet. Er en testikkel veldig bøyelig eller "knuser" den lett? Jeg må si at jeg ikke har testet mye selv, men jeg har jo fått ett og annet slag/spark i den retningen i min levetid, og har fått inntrykk av at de ikke tåler så mye.

Lenke til kommentar
Hvordan navigerer man under bakken? F.eks ved tunnellbygging.
Man setter opp referansepunkter og bruker apparater til å måle avstand mot referansen samt at man vet vinkelen man graver i. Man kan f.eks. bruke apparatene (vet ikke hva de heter) som kommuneingeniører bruker å vandre rundt med, altså de oransje kikkertene som man sikter mot et prisme.

Jeg vil dog tro at det finnes nyere og mer automatiske løsninger, men prinsippet er at man måler mot et kjent referansepunkt under hele prosessen.

Landmåling ved hjelp av teodolitt. Matematikk (triognometri) setter de registrerte punktene, vinklene og avstandene i system. Det opereres vanligvis med usikkerhetsmarginer i alle ledd sånn at man kan estimere hvor usikker tunnelendens egentlige posisjon er. Med gode instrumenter, mange målinger og ganske rette tunneler kan man oppnå centimeters nøyaktighet på en kilometerlang tunnel.

 

En av de største bragdene innen tunnelbygging er den 50 km lange tunnelen under den engelske kanal. I en dokumenar jeg så om den sa de at de to sidene hadde truffet med en nøyaktighet på noen få titalls centimeter.

Lenke til kommentar

La oss si at maskina går som den skal, og markøren flytter på seg uten lagg med en jevn flyt. Men det kan vel ikke være så kjempestor forskjell fra PC til PC? Et ca-tall er svar godt nok for meg :)

Dette vil jo også avhenge av repetisjonshastigheten. På tidligere versjoner av Windows så var denne satt relativt lavt slikt at markøren flytta seg fryktelig sakte. Jeg har for vane å sette den opp på maks (noe jeg ser at den allerede er innstilt på på Win7-partisjonen min). Så om noen sitter her med Win XP og ikke har justert denne vil denne hastigheten være betraktelig lavere.

Lenke til kommentar
Som butikkunde hender det at jeg panter flasker.

Enkelte bokser fra utlandet nekter automaten å ta imot, ikke engang gratis.

Hvis jeg knipser boksen inn for å bli kvitt den (alternativet er restavfallet ved siden av automaten) får jeg feilmeldingen IKKE KAST.

Men jeg blir i hvert fall kvitt den uten å kaste den som restavfall.

 

Men hva er konsekvensen av mine handlinger?

Boksen flyr inn på «pantebordet», hvor alle vanlige 0,5- og 1,5-flaskene som er pantet blir stående oppreist. Knipser du ordentlig hardt og er uheldig velter du en haug av disse flaskene, som gjør at bordet blir fortere fult (liggende flasker tar mer plass) og er vanskeligere å rydde. I beste fall blir boksen liggende blant flaskene på bordet og blir kasta når det ryddes. I og med at du ikke får penger for den når du knipser den inn og det som oftest er en søppelbøtte ved siden av automaten, er vel det greieste å bare kaste den.

Edit: Hvis du vil sørge for at den blir resirkulert kan du putte den i en sånn grønn glass- og metalliglo som noen butikker har utafor.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...