Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre.

Det trenger jo ikke å stemme bare fordi jeg har lest det, selvsagt.

 

Men det du må huske på er at det er mer som spiller inn her, enn penger i et kort perspektiv.

Hvis du går får du bedre helse og du sparer miljøet. Totalt sett er jeg sikker på at det lønner seg å gå.

Lenke til kommentar

Er det noen som har regnet ut hvor mye (cirka) det koster å gå? For å se hva prisforskjellen er mellom å gå/sykle/kjøre/kollektivt.

 

Som i utgifter til sko og klær (slitasje) og mat (for å erstatte kaloriene du forbrenner på turen)?

Tenkte så trangsynt som bare kalorier.

 

Kalorier har jo veldig varierende pris da. Det koster jo ikke mer enn kanskje en femmer å dekke ett dagsbehov med kalorier med first price matolje.

 

Men la oss si man bruker 70 kroner på 2100 kalorier i snitt, dvs 30 kcal per krone. Å gå litt kjapt med snittvekt koster vel kanskje 550 kcal per mil. En mil bruker man ca 1 time og 40 på. Om man regner 100 kcal per time med hvile, så koster det det ca 400 kcal ekstra. Dvs 13 kroner. Kostnaden for å kjøre bil en mil er vel omlag 30 kroner når man regner med alt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik med cannabis at jo mer man røyker jo høyere blir man? Og i så fall hvor mange joints er nok for en person til å bli høy?

Til et visst punkt og du sovner, ja.

Snakker vi en som aldri har røyket før og det er en ren joint holder ett trekk til en grei opplevelse, to til tre trekk og du vil antageligvis bli meget fjern/høy/påvirket.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hvorfor er 99% av brukerne i historieforumet på diskusjon.no konspirasjonsteoretikere eller folk som mener at nordmenn er en av Israels tapte stammer?

Min hypotese tatt fra lufta: Historien er liksom avgjort og passé, ikke så mye å diskutere. Hvis noen vil diskutere den allikevel, blir de kalt konspirasjonteoretikere. Og det er ingen som tar feil av diskusjon og Wikipedia når de vil dele fakta om historien med andre.

Lenke til kommentar

Så noen diskuterte her om du vil bli bøtelagt dersom du blir stoppet av politiet mens du kjører, men ikke har sertifikatet på deg. Mamma var for noen uker siden dum nok til å bli tatt for å kjøre for tidlig inn i et kollektivfelt, men på spørsmål om hun hadde sertifikatet på seg sa hun at hun hadde glemt det hjemme (i realiteten tullet hun det vekk for noen måneder siden). Hun fikk ikke bot eller noen spørsmål om dette. Var hun bare heldig med politifolka hun møtte, eller er det ikke klare regler på dette? Husker ikke når denne diskusjonen pågikk, så orker ikke å lete så mye.

 

og NÅ til mitt opprinnelige spørsmål:

Er det noen statistikk på hvordan intelligensen eller IQen til dagens barn og ungdommer har utviklet seg de siste årene? Hadde aldri hørt om f.eks Facebook når jeg var 13-14 år gammel, men lurer på om sosiale medier og økt internettforbruk hos ungdommer øker eller minker det vi kaller "intelligens" for denne målgruppen. På den ene siden er jo Internett en utømmelig kilde på informasjon for barn, men på en annen side blir jeg litt paff når jeg overhører heftige og høye diskusjoner om et bilde eller en venneforespørsel fra en desperat gutt på facebook.

Lenke til kommentar

Hva skjer om jeg tar lån i en bank som går konkurs? Slipper jeg å betale tilbake?

Om jeg reiser til en hypotetisk plass hvor det er lov å myrde, jeg gjør dette og reiser tilbake til Norge, kan jeg vente straff i Norge?

Jeg regner med det er ulovlig å røyke cannabis i Norge (dette er noe annet en distribusjon), men hva om dette skjer i et annet land, for å så reise til Norge?

Finnes det regler for promillekjøring (av båt) på internasjonalt farvann?

Lenke til kommentar
Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre.

Jeg regner med at mye av energien vi inntar går med til å opprettholde kroppstemperaturen og opprettholde hjerneaktiviteten, disse fysiologiske funksjonene må personen bruke selv om vedkommende er bilfører. Er dette tatt med i regnestykket? Å produsere en bil koster nesten like mye energi og ressurser som bilen forbruker i sin levetid, er dette tatt med i regnestykket? Å legge en bilvei og vedlikeholde denne koster mer energi enn å lage en gangsti, er dette tatt med?

 

Man skal trikse mye med tallene for å finne ut at det totalt sett forbruker mindre energi å kjøre alene i en bil på et par tonn, enn å gå samme strekning.

Lenke til kommentar
Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre.

Det er ikke akkurat sammenlignbart. Hvor enkelt og effektivt fikk du sist en bil ned en trapp? Eller gjennom en steinur? La den gående få en sykkel og trille bortover en flat asfaltert vei og prøv å sammenligne på nytt. Evt. blandet bruk med både vei, trapper, kuppert terreng, mellom trærne i skogen osv.

 

Som sagt: Ikke akkurat sammenlignbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...