Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Melk:

Melk og egg skal skylles bort med kaldt vann fordi proteinforbindelsene smelter/destruerer og blir hardt ved bruk av varmt vann (eller annet varmt medium).

Kaldt betyr i denne sammenheng vel å merke ikke nødvendigvis iskaldt, men kaldere enn ca. 60 varmegrader, som er den kritiske temperaturen for "fastbrenning" av proteinbelegg. Melkemaskiner og tilsvarende meieri-utstyr skylles vanligvis to ganger med 40-50 grader varmt vann, deretter vask på 85-90 grader med vekselvis surt og basisk vaskemiddel annenhver gang, etterfulgt av en siste skylling på 40-50 grader for å fjerne vaskemiddelrester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i utgangspunktet enig, men aner ikke hva konsensus sier om det, og det var kanskje dette jeg var mest på jakt etter.

Ja det regnes som en egen fase, men på skolen vil du lære at det finnes bare 3. I realiteten finnes det flere, men de er såpass langt over pensum at det droppes. Et par eksempler: Plasma, Bose-Einstein kondensat, superkritisk væske(Her er jeg usikker på korrekt navn på norsk) og degenerert gass.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man ser syner, men man hører.. hører?

 

Jeg gjør det ihvertfall, feks kan jeg tro at jeg hører lyden som telefonen min lager når jeg får sms om jeg hører en lyd som likner litt.

 

AtW

 

Eg høyrer slikt ofte, spesielt i musikk. I Eminems love the way you lie er det ein lyd som er VELDIG lik den lyden som kjem frå ei melding på steam.

I Deadmau5 - 4x4=12 (continuous mix) er det ein lyd som høyrest ut som Ghasts i Minecraft.

I Haddaway - What is love er der ein lyd som høyrest ut som mor mi ropar på meg i etasja over.

 

Skumle saker.

Lenke til kommentar

Man ser syner, men man hører.. hører?

 

Jeg gjør det ihvertfall, feks kan jeg tro at jeg hører lyden som telefonen min lager når jeg får sms om jeg hører en lyd som likner litt.

 

AtW

 

Og det samme gjør jeg. Spørsmålet mitt var egentlig hva dette kalles, om det er et slagt synonym for syner, som referer til hørselen og ikke synet.

Lenke til kommentar

Man ser syner, men man hører.. hører?

 

Jeg gjør det ihvertfall, feks kan jeg tro at jeg hører lyden som telefonen min lager når jeg får sms om jeg hører en lyd som likner litt.

 

AtW

 

Eg høyrer slikt ofte, spesielt i musikk. I Eminems love the way you lie er det ein lyd som er VELDIG lik den lyden som kjem frå ei melding på steam.

I Deadmau5 - 4x4=12 (continuous mix) er det ein lyd som høyrest ut som Ghasts i Minecraft.

I Haddaway - What is love er der ein lyd som høyrest ut som mor mi ropar på meg i etasja over.

 

Skumle saker.

I video killed the radio star har de en lyd i refrenget som er identisk med den gamle hustelefonen vi hadde fra jeg var 0 til 15. Reagerer fortsatt hver gang jeg hører den sangen.

Lenke til kommentar

83 281 km alt i alt er i alle fall korrekt: http://www.ssb.no/aarbok/kart/i.html

Fastlandet uten fjorder og bukter (grunnlinjen) 2 532 km

Fastlandet med fjorder og bukter 25 148 km

Øyer 58 133 km

I alt 83 281 km

 

Men at totalen kun er 356 000 km for hele planeten høres veldig lite ut.

 

Edit: CIA Factbook oppgir Norge til 25 148 km, så jeg regner med at øyer og alt annet som blir tatt med i "i alt" ikke er tatt med i de 356 000, kun fastland + fjorder og bukter.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snedig spørsmål: Hvor mange km kystlinje finnes på jorda?

Dersom du ønsker svar må du først definere fraktaldimensjonen og hvorvidt du vil medregne øyer.

 

Eksempelvis er det stor forskjell på km kystlinje oppgitt av Portugal om sin egen kystlinje og det Spania opererer med. Begge har dog rett, men benytter forskjellige fraktaldimensjoner.

 

edit: wolframalpha oppgir 796 983 km, dog uten å oppgi fraktaldimensjon.

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Hæ? Man tar jo hensyn til hvilken målestokk kartet er. Det er jo slik man måler på et kart. 1 cm tilsvarer en annen lenge IRL....

 

Zoomer du langt inn på et kart, vil du måtte gå rundt nes, "innstikk" og "utstikk" osv når du måler, og du får dermed en lengre lengde enn om du zoomer langt ut og måler "rett frem".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...