Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er gjort endel grundige tester på det, som underbygger at over et visst nivå, så hører ikke folk forskjell på lossy/lossless, med noen få unntak.

Hva er disse unntakene? Altså, er det forskjell på folk, musikk eller utstyr?

 

At yngre foretrekker mp3 er også veldig lite dokumentert, og såvidt jeg vet kun anekdotisk underbygget. I ordentlige blindtester foretrekker folk ganske konsekvent det som gir "teknisk best lyd".

Så bra! :) Var litt bekymra. :p

 

Edit: Glemte å takke ;_; for svar om ambulansehelikopter :)

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en annen blindtest for noen dager siden, der de testet et headsett til 500 pund og en billig-greie. Nesten 1/3 foretrakk den dårlige, rett og slett pga subjektiv smak på lyd. Den dyre ga korrekt gjengivelse av høye toner osv., mens den dårlige pøste på med mye bass, og det likte mange.

Ta med i betraktning at folk ikke løper rundt med 500 pund i headsett. Slik at den 'dårlige' er det de er vandt med, og dermed det de foretrekker.

Ville sikkert skjedd det samme om det gjaldt entrecote og indrefilet av høy verdi.

Folk klarer seg med det som fungerer.

Lenke til kommentar
Det er gjort endel grundige tester på det, som underbygger at over et visst nivå, så hører ikke folk forskjell på lossy/lossless, med noen få unntak.

Hva er disse unntakene? Altså, er det forskjell på folk, musikk eller utstyr?

 

At yngre foretrekker mp3 er også veldig lite dokumentert, og såvidt jeg vet kun anekdotisk underbygget. I ordentlige blindtester foretrekker folk ganske konsekvent det som gir "teknisk best lyd".

Så bra! :) Var litt bekymra. :p

 

Edit: Glemte å takke ;_; for svar om ambulansehelikopter :)

 

Primært musikk, sekundært folk. Riktignok kan utstyr ha litt å si, men lista ligger ikke kejmpehøyt, man trenger ikke dritfancy utstyr for å plukke ut forskjeller der de er hørbare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er definisjonen på en genser? Jeg har en diskusjon med min mor. Hun sier at (det jeg kaller for en genser) genseren min er en jakke. Den er av typen med glidelås nedover hele.

 

Denne typen genser/jakke: Genser/jakke

 

moren din har rett, ifølge meg :)

 

jakke har glidelås over hele seg, genser er "tett"..

 

det "føler" jeg..

 

 

edit uthevet

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Er det kaldest bakerst i f.eks T-banevogner under akselerasjon? Jeg tenker kald (tung) luft blir presset bakover i akselerasjonen.

 

Hva tror dere andre genier? innocent.gif

Vel, nå akselererer T-banevogner veldig lite og veldig kort så det spiller ikke mye rolle, det er ikke tid til å skille ut noe lag. Men du har rett i prinsipp, hvis toget akselererer med uniform akselerasjon over lang tid, vil det skille seg et lag med kald luft bakerst i vognen, akkurat som kald luft legger seg nederst på bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...