Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen har det, men uansett mye mindre enn oss menn.

Det styres av hormoner. Menn har testosteron. Kvinner som tar mannehormoner for4 å jukse i idretten (øst-tyske friidrettsstjerner :-) )får skjegg og andre mannlige særpreg.

 

Jeg søker en evolusjonær forklaring.

Skjeggfagre damer døde ut - fordi ingen menn vil ligge med ei dame med skjegg.

Lenke til kommentar
Noen har det, men uansett mye mindre enn oss menn.

Det styres av hormoner. Menn har testosteron. Kvinner som tar mannehormoner for4 å jukse i idretten (øst-tyske friidrettsstjerner :-) )får skjegg og andre mannlige særpreg.

 

Jeg søker en evolusjonær forklaring.

Skjeggfagre damer døde ut - fordi ingen menn vil ligge med ei dame med skjegg.

 

Lite sannsynlig, hva som regnes som pent er gjerne bestemt av en kombinasjon av kulturelle påvirkninger og genetiske fordeler. Hadde damer hatt skjegg hadde folk neppe hatt noe mot det. På samme måte som folk ser helt merkelig ut uten et stort hull/arr midt på magen for oss, fordi det er det vi er vant til.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Energibærer er f.eks. elektrisitet, fjernvarme eller hydrogen.

Ingen av disse er noe man finner løst i naturen og må derfor framstilles/produseres på ett eller annet vis før det kan brukes.

Olje derimot er ingen energibærer ettersom det finnes forekomster av det i bakken.

Olje er i høyeste grad en energibærer. En energibærer er et medium som gjør at energi kan lagres, transporteres og håndteres for senere frigis i en eller annen prosess der man trenger den. Det at man finner olje og gass naturlig forandrer ikke det faktum at det er en energibærer. Oljen har bare blitt "ladet" med energi fra jorda (trykk og varme), akkurat som f.eks hydrogen "lades" fra et kraftverk. Jeg vet det ikke, men jeg tipper at det neppe er noe stort problem å lage råolje syntetisk i et laboratorium. Da må man tilføre energi, f.eks elektrisk strøm (også en energibærer) som f.eks kommer fra et vannkraftverk. Slik kunne man brukt oljen som energibærer. Det gir ingen mening å gjøre det, men det er mulig.

Lenke til kommentar
Om det ikke fantes stjerner, bare sola. Hadde det vært kaldere på jorda da?

 

Vist det ikke fantes stjerner, hadde heller ikke sola eksistert.  :tease:

 

Men vist du mener andre stjerner enn sola, så nei.

 

Vi får sikkert 99.99% av varmen vår av sola, og de andre stjernene gir oss ikke noe varme.

Lenke til kommentar
Tenk for et flott syn det må være å se små ballong-filler dale ned. :)

Du skal ha bra med flaks for å se det. Kanskje hvis du befinner deg et stykke unna en OL-åpning eller denslags? Den *ene* ballongen jeg har funnet så langt lå i lyngen på snaufjellet i Vest-Telemark. Det var en reklameballong for en pizzarestaurant i Skien sentrum. Det er en avstand på 100km i luftlinje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...