Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det sies forresten at det var Adolf Hitler som fant opp sebrastripene, i såfall er det det eneste positive som den mannen har bidratt med.

 

Hitler var vel også grunnleggeren av Autobahn, og så vidt jeg vet gjorde han en rekke positive ting for Tyskland. Hadde han ikke vært nazisist (og alt det førte med seg) så hadde han vel nå vært en helt i Tyskland.

Lenke til kommentar
Det sies forresten at det var Adolf Hitler som fant opp sebrastripene i gangfelt.

Hadde han ikke grunnideen for boblas design også?

Nei. Hitler satte kun en begrensing på bilens utsalgspris. Ferdinand Porsche var mannen som både designet og konstruert VW-bobla. Rett før han ble kontaktet av Hitler hadde Ferdinand Porsche designet hekkmotorbilen NSU Type 32:

 

porschetype32.jpg

 

Mer om historien til VW Type 1 på http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/Ws_dec...rly-history.htm

Lenke til kommentar

Mat som inneholder mye svovel.

 

http://healthyeatingclub.com/info/books-ph...ata/data5g.html

 

Ifølge disse skjemaene bør du gå for grovbrød med helkorn, egg (og hva som helst som er laget av egg), diverse sjømat, friterte og saltede peanøtter, og gjerne med kål, stekt løk og spinat som tilbehør.

 

EDIT: Her er også en fin liste: http://mercurytalk.com/wiki/index.php/List...Contain_Sulphur

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor har f. eks. Dagens Næringsliv og VG Sport rosa papir? Er det ikke bedre og billigere med hvitt?

Rosa papir er dyrere og vanskligere å få tak i, må bestilles god tid i forveien om man ikke har en ståendes bestilling. Hvor mye mer det koster er jeg ikke sikker på, ingen av de avisene/produktene vi produserer bruker rosa papir.

 

DN byttet til rosa papir fordi alle finansavisene i Usa (og muligens andre steder) ble trykt på dette, for VG sin del så er det vel hovedsaklig en gimmik, at sporten skal skille seg ut eller noe slikt.

 

Edit: Rosa papir er ca 30-40% dyrere enn hvitt, pga lavt produksjonsvolum, sjefen min regnet med at DN betalte ca 20% mer for rosa i forhold til hvitt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Hvis begge polene smelter, hvor høyt kommer havet til å stige da? Hva er det høyeste havet kan bli hvis all snø og is smelter?

Ikke sikker, men kan si det jeg kommer på nå: FNs klimapanel regner med at stigningen vil være på mellom 9 og 88 cm fra år 2000 til 2100. Jeg vet ikke hvor mye av isen på polene som har smeltet i år 2100, men hvis tendensen fra 2007 fortsetter, kan Nordpolen være isfri sommeren 2013.

Lenke til kommentar
Hvis begge polene smelter, hvor høyt kommer havet til å stige da? Hva er det høyeste havet kan bli hvis all snø og is smelter?

Havet stiger ikkje av at polene smelter, polene ligger i vatn, men derimot viss Grønlandsisen smelter, da stiger det betraktelig. Veit ikkje kor mykje, men eg meinar og ha hørt at det er snakk om 60m, elns?

Lenke til kommentar
Havet stiger ikkje av at polene smelter, polene ligger i vatn, men derimot viss Grønlandsisen smelter, da stiger det betraktelig. Veit ikkje kor mykje, men eg meinar og ha hørt at det er snakk om 60m, elns?

Nordpolen ligger i vann, men sørpolen har de største landbaserte ismassene i verden. Grønland er den andre store ansamlingen "pålandsis" vi har.

 

Synes 60m høres veldig mye ut. Tror én meter er mer realistisk

Lenke til kommentar
Hvis begge polene smelter, hvor høyt kommer havet til å stige da? Hva er det høyeste havet kan bli hvis all snø og is smelter?

Havet stiger ikkje av at polene smelter, polene ligger i vatn, men derimot viss Grønlandsisen smelter, da stiger det betraktelig. Veit ikkje kor mykje, men eg meinar og ha hørt at det er snakk om 60m, elns?

Det er kun nordpolen som ligger i et hav. Sørpolen ligger midt på verdensdelen Antarktis, som er ei diger øy dekt med et par tre kilometer med is. Omtrent som Grønland, bare vesentlig større.

 

Smelter isen på Polhavet (rundt nordpolen), så stiger ikke havet en eneste mm, for isen der flyter allerede i havet. Smelter all innlandsisen på Grønland stiger verdenshavene med ca 7 meter. Og smelter all isen i verden, og da utgjør innlandsisen på Antarktis mesteparten, da stiger verdenshavene med ca 60 meter.

 

Men heldigvis vil en sånn total nedsmelting av all innlandsisen i verden ta flere tusen år, i hvert fall med dagens tempo.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man omtale den sørlige delen av Polen, uten å forveksle det med Antarktis?

Den sørlige delen av Polen heter Sør-Polen med bindetrek. Det andre stedet skrives Sørpolen i ett ord. Tidligere het punktet i Antarktis Sydpolen, men dette er nylig rettet opp, stavemåten "syd" er ikke lengre en del av offisiell norsk rettskriving.

Lenke til kommentar
Kan man "lage" etanol men høyere konsentrasjon ved å tilsette tørris?

 

Hypotese:

Hvis det er en svak blanding så vil vannet fryse men etanol fryser ikke før over -100 så den forblir flytende. Da kan man helle av det flytende som vil være noe renere enn det man startet med.

 

Det bør være mulig ja.

Jeg la ei vodka-flaske i fryseren en gang for å kjøle den ned før et vors. Men så glemte jeg den hjemme og den ble liggende to uker. Vet ikke hvor lang tid det tok før den frøs, men etter to uker var i hvertfall store deler av den is.

Dette var i en dypfryser (ca 25-).

 

Men det så ut som godt over halvparten av flasken var is. Dette er kanskje på grunn av at vann utvider seg når det fryser.

 

Tipper det som fløt rundt på toppen var ganske konsentrert alkohol.

Åpnet den riktignok ikke for å sjekke.

Lenke til kommentar

Hvis man "mater" komponenter/motorer/whatever med for høy volt, dør de logisk nok. Er det mulig å ødelegge ting hvis man er for gjerrig med volten? V=R*I, vil ikke dette bety at lavere volt medfører mindre strøm, noe som, iallfall ifølge mitt hode, ikke bør være farlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...