Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mennesker klipper av navlestrengen ved fødselen, hva gjør aper(og tidligere urmennesker)?

Biter over, så råtner resten av tipper jeg

Det er akkurat det som skjer hos mennesker også. Den lille biten med navlestreng som henger igjen etter 'klippet' råtner og faller av etter en stund(noen uker). Det lukter ikke noe godt nei.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg lov til å piratkopiere filmer fra nettet som jeg allerede har kjøpt og som ligger i hylla mi ?

 

Jeg antar at jeg kan det, men man vet jo aldri..

 

Vanskelig å si, men det er jo den personen som deler filmen som deler material som gjør den mest ulovlige hendelsen.

Istedenfor å laste ned kan du vel bare sette i DVD`n??

Lenke til kommentar
Har jeg lov til å piratkopiere filmer fra nettet som jeg allerede har kjøpt og som ligger i hylla mi ?

 

Jeg antar at jeg kan det, men man vet jo aldri..

 

Vanskelig å si, men det er jo den personen som deler filmen som deler material som gjør den mest ulovlige hendelsen.

Istedenfor å laste ned kan du vel bare sette i DVD`n??

 

Jeg mener å ha lest en plass at dette ikke er lov.

Uansett så vil det være ulovlig laste den opp, så bit-torrent vil vel hvertfall være ulovlig.

Lenke til kommentar
Har hørt at fisker ikke har følelser. Har de virkelig ikke det? Og hvordan vet man det i så fall?

Den ferskeste hjerneforskningen viser at fisker faktisk har følelser. Den delen av hjernen der følelsene sitter er felles for alle virveldyr, inkludert fiskene. Fisker er neppe lykkelige eller ulykkelige, men de kan være fornøyde eller misfornøyde. Og de kjenner smerte.

 

Grunnen til at man tidligere trodde fisker (og en del andre dyr) var følelsesløse var at de ikke skrek eller fikk ansiktsgrimaser når man stakk de med nåler eller ga de elektriske støt.

 

Men fisker kan jo selvsagt ikke skrike med lyder som er hørbare for våre ører, for de har jo ingen lunger, de puster med gjeller. Såkalte hydrofoner (vannmikrofoner) har imidlertid avslørt at fiskene lager masse lyder i sitt eget element, mange fisker lager lydene ved å variere trykket i svømmeblæra. Fisker kan heller ikke vise følelser med øynene, for de har ikke øyelokk (de trenger det ikke, de er jo i vann hele tiden). De har heller ikke ansiktsmuskler for å kunne vise følelser ved å lage grimaser.

Lenke til kommentar
Har hørt at fisker ikke har følelser. Har de virkelig ikke det? Og hvordan vet man det i så fall?

Den ferskeste hjerneforskningen viser at fisker faktisk har følelser. Den delen av hjernen der følelsene sitter er felles for alle virveldyr, inkludert fiskene. Fisker er neppe lykkelige eller ulykkelige, men de kan være fornøyde eller misfornøyde. Og de kjenner smerte.

 

Grunnen til at man tidligere trodde fisker (og en del andre dyr) var følelsesløse var at de ikke skrek eller fikk ansiktsgrimaser når man stakk de med nåler eller ga de elektriske støt.

 

Men fisker kan jo selvsagt ikke skrike med lyder som er hørbare for våre ører, for de har jo ingen lunger, de puster med gjeller. Såkalte hydrofoner (vannmikrofoner) har imidlertid avslørt at fiskene lager masse lyder i sitt eget element, mange fisker lager lydene ved å variere trykket i svømmeblæra. Fisker kan heller ikke vise følelser med øynene, for de har ikke øyelokk (de trenger det ikke, de er jo i vann hele tiden). De har heller ikke ansiktsmuskler for å kunne vise følelser ved å lage grimaser.

Eh, det var vel strengt tatt ikke fordi fisk ikke kan lage grimaser og skrike at det har blitt argumentert for at fisk ikke har følelser, men fordi de mangler viktige strukturer i hjernen som neocortexen. Men hvilken fersk hjerneforskning er det du refererer til?

Lenke til kommentar
Hadde det gått å pisse kontinuerlig dersom man tok en vannslange i munnen og klarte å drikke vann hele tida? Ville blæra klart å produsere urin hele tida dersom vanntilførselen var konstant?

 

Hadde vært kult å kunne stå å pisse i flere timer egentlig.

Jeg tror nok ikke kroppen klarer å skille ut urin like kjapt som du drikker med vannslangen. Så du ville nok måtte skrudd av vannslangen lenge før du begynte å tisse.

 

Og å drikke så mye vann er heller ikke sunt, blant annet fordi du da vil få for lite salter og mineraler i kroppen i forhold til vann. Det kan være svært helseskadelig, og til og med dødelig i ekstreme tilfeller.

Lenke til kommentar
Har hørt at fisker ikke har følelser. Har de virkelig ikke det? Og hvordan vet man det i så fall?

Den ferskeste hjerneforskningen viser at fisker faktisk har følelser. Den delen av hjernen der følelsene sitter er felles for alle virveldyr, inkludert fiskene. Fisker er neppe lykkelige eller ulykkelige, men de kan være fornøyde eller misfornøyde. Og de kjenner smerte.

 

Grunnen til at man tidligere trodde fisker (og en del andre dyr) var følelsesløse var at de ikke skrek eller fikk ansiktsgrimaser når man stakk de med nåler eller ga de elektriske støt.

 

Men fisker kan jo selvsagt ikke skrike med lyder som er hørbare for våre ører, for de har jo ingen lunger, de puster med gjeller. Såkalte hydrofoner (vannmikrofoner) har imidlertid avslørt at fiskene lager masse lyder i sitt eget element, mange fisker lager lydene ved å variere trykket i svømmeblæra. Fisker kan heller ikke vise følelser med øynene, for de har ikke øyelokk (de trenger det ikke, de er jo i vann hele tiden). De har heller ikke ansiktsmuskler for å kunne vise følelser ved å lage grimaser.

 

I tillegg til at de strittet imot for eksempel en krok gjennom munnen. Dette har så vidt jeg vet vært en av årsakene til at man trodde fisker ikke følte smerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...