Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vanlige folk som legger dem ut.

Mange slettes eller blir "unavailable in your country" av copyrightgrunner.

 

Men bryter man loven ved å se en copyrightbeskyttet video på youtube? Det er jo en form for nedlasting.

 

Det vet jo strengt tatt ikke de, for alt de vet så har du kjøpt sangen først, bare ikke tillatelse til å distribuere den på nett :p

Lenke til kommentar
Når jeg ser på en by fra lang avstand på natta ser blinker alle lysa. Hvorfor?

 

Den vanligste årsaken til det er atmosfæriske forstyrrelser som en først legger merke til når en ser på små lyspunkter. Du kan se samme effekt på stjerner (hvis det er nok forstyrrelser i atmosfæren på det tidspunktet da :)).

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=699610

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Antar dette er en for Simen1 eller Sealion:

 

Hvilket metall lar seg bøye flest ganger uten å sprekke eller brekke? Forholdene er vanlig romtemperatur og det er snakk om bøying på maks 90 grader frem og tilbake, og tykkelsen til metallet skal være omtrent 3 millimeter.

 

PS: Og ikke si kvikksølv, den vitsen har pappa allerede tatt :roll:

 

GO! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilket metall lar seg bøye flest ganger uten å sprekke eller brekke? Forholdene er vanlig romtemperatur og det er snakk om bøying på maks 90 grader frem og tilbake, og tykkelsen til metallet skal være omtrent 3 millimeter.

 

I og med at det er snakk om 90 grader frem og til bake, så er vi langt inne i plastisk område for matrialene - så utmatningsegenskaper har ikke så mye å si.

 

Derfor blir vel svaret at det mest duktile materialet vil tåle flest lastsykler - og det er sink, så vidt jeg husker.

Bly, aluminium og kopper er gode kandidater også dog.

Lenke til kommentar
Hvis bøyeradien er 2 meter tipper jeg at alle metallene tåler denne bøyingen et uendelig antall ganger.

 

Nja, da kommer utmatning inn :)

 

Typiske industrieksempler er vel da at stål har en utmatningsgrense, og vil holde tilnærmet uendelig ved lav belastning - mens aluminium ikke har en utmatningsgrense, og vil dermed feile før eller senere selv ved lav belastning.

Lenke til kommentar
Med stor nok bøyeradie blir det ikke utmatting. Bare for å sette det litt på spissen: Hvis du skal lage en 90° bøy med radie 20 m og 3mm tykkelse så er det svært enkelt å få til uten utmatting og plastisitet med de fleste metaller.

 

 

Må i møte nå, så har ikke tid til å sette meg ned å regne på spenninger; men:

Selv om du bøyer et materiale i en stor radius - så vil en få en spenning i materialet - som vil være veldig liten ved store radiuser, men allikavel - en spenning.

 

For materialer som ikke har har en utmatningsfasthet, så vil da denne spenningen generere sprekker.

 

Nå kan det da argumenteres for at en trekt tråd på kun et par millimeter ikke vil ha de store initielle defektene, og dermed vil sprekkvekst ta veldig lang tid - men det stopper vel ikke argumentet for at en vil ha et utmatningsproblem før eller senere.

 

Det en må vite før en kaller det et problem eller ei er jo antall last sykler.

Materialvalg, og designvalg ikke minst blir jo veldig forskjellig om en snakker om 10^3, 10^6 eller 10^12?

 

 

Edity! Fikk litt mer tid :D

 

1.5 mm * 210 000 MPa / 20 m = 15.75 MPa

15.75 MPa er under utmatningsfastheten til stål, og vil gå "uendelig".

For aluminium (feil e-modul i regnestykket, menmen), vil samme spenning medføre brudd ved rundt 10^8 sykler, hvis jeg leser asymptoten på S-N kurven riktig.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...