Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva betyr egentlig "stikk i strid". Jeg trodde det var når noe var helt motsatt av noe annet, ikke bare litt forskjellig fra det opprinnelige.

 

Grunnen til at jeg spør er en artikkel på hw.no

 

Nvidia forventer en nedgang på så mye som 40-50 prosent siste kvartal i fjor. Dette er stikk i strid med de rapportene som Nvidia ga på 5 prosent salgsnedgang i november.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nødrett er en straffrihetsgrunn, som i norsk rett reguleres av straffeloven § 47. Paragrafen gjør en ellers straffbar handling straffri, dersom visse nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare».

Jeg var ikke klar over at det også gjelder gods, og er nysgjerrig på hva slags gods som anses verdt å bruke nødrett på.

Hvis noen stjeler Munch-maleriet mitt, og sier dem skal hive det på sjøen(det er en gjeng radikale misfornøyde kunstkritikerninjaer), er det greit å gi dem ei lita kule i beinet, eller en kul i hodet? Hva med å kjøre i 160 etter dem ned til kaia for å få stoppet dem?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Hva betyr egentlig "stikk i strid". Jeg trodde det var når noe var helt motsatt av noe annet, ikke bare litt forskjellig fra det opprinnelige.

 

Grunnen til at jeg spør er en artikkel på hw.no

Nvidia forventer en nedgang på så mye som 40-50 prosent siste kvartal i fjor. Dette er stikk i strid med de rapportene som Nvidia ga på 5 prosent salgsnedgang i november.

Jeg er enig i din oppfattelse av begrepet. En stor nedgang er ikke "stikk i strid" med en liten nedgang. Hadde forhåndsforventningene derimot gått ut på en oppgang i november, så kunne man brukt uttrykket "stikk i strid" om nedgangen.

Lenke til kommentar
Nødrett er en straffrihetsgrunn, som i norsk rett reguleres av straffeloven § 47. Paragrafen gjør en ellers straffbar handling straffri, dersom visse nærmere bestemte vilkår er oppfylt. Handlingen det er snakk om må være utført for å redde «nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare».

Jeg var ikke klar over at det også gjelder gods, og er nysgjerrig på hva slags gods som anses verdt å bruke nødrett på.

Hvis noen stjeler Munch-maleriet mitt, og sier dem skal hive det på sjøen(det er en gjeng radikale misfornøyde kunstkritikerninjaer), er det greit å gi dem ei lita kule i beinet, eller en kul i hodet? Hva med å kjøre i 160 etter dem ned til kaia for å få stoppet dem?

 

:hmm:

 

det er sånne ting man stort sett finner ut etter det er gjort, i rettsaken.

en kule i beina og kjøre i 160 ville nok vært godtatt, en kule i hodet ville ihvertfall blitt en real sak for retten

nå skal strengt tatt mennesker gå over det materielle, men usiker når det materielle er like uerstattelig som menneskene.

det med å kjøre i 160 varierer veldig også, er dette ned karl-johan midt i rush-trafikken så er det nok ikke like godt tatt imot, er det kl 4 på en tirsdags natt og ingen er der så bør det være grei.

 

jeg var på heldags-kurs ang dette nødrett og nørverge, hørte at ting stort sett ble testet i retten, hvis det ikke var helt åpenbart at du gjorde det rette. kursholderene kunne ikke svare på så alt for mange teoretiske situasjoner vi spurte etter.

 

du kan bruke nødrett på alt av gods, det er hva du gjør som teller, kjører du på rødt lys fordi du ser en løpsk lastebil bak deg så har du lov til det, selv om det "bare" gjør at du ikke skader bilen.

 

det er vist også din oppfatning av situasjonen der og da som teller, ikke hvordan det faktisk var, så klart innenfor rimelighetens grenser...

Lenke til kommentar
Hvor mange nordmenn døde under andre verdenskrig?

 

Skal vist være 10 262 nordmenn som døde under andre verdenskrig.

 

Det var nok en del fler enn som så....

 

Okei, lyst til og dele hvor mange det var da? Eller var det kanskje 10262 som døde i Norge fra 1940-1945, og utenlands nordmenn ble ikke tatt med i tellingen? Eller har de ikke noe målig på det totalt.. :fun:

 

Vel, i følge Wiki så er nå talle noe lavere enn 10262.

 

Norske militære tap: 3000

Norske sivile tap: 5800

Norske jøder tapt til holocaust: 700

Norske tap totalt: 9500

 

Kilde

 

 

Det var flere. Var jo ganske mange som avgikk en naturlig død i løpet av de 5 årene andre verdenskrig pågikk. :)

Lenke til kommentar

Søkte om stipend idag da jeg ikke hadde gjort det for våren. Jeg krysset av for "Stipend" og ikke "lån, angi sum"/"Stipend og fullt lån."

 

Så kom jeg på, i høst så søkte jeg stipend og fullt lån. I bevilgningen sto det at jeg fikk 0 i stipend og 42,5k i lån..

 

Har jeg søkt feil?

Lenke til kommentar
Fullt stipend og lån dersom du vil ha 42,5k / semester. Søker du kun om stipend får du 17k eller noe sånt i lån, som gjøres om til stipend dersom du består eksamenene.

 

HELVETE, da søkte jeg feil.

Er det så farlig? Du kan faktisk tjene økonomisk på denne tabben. Så lenge du studerer får du null renter på studielånet, så du vil ikke tape et eneste øre på at pengene står på din konto i stedet for lånekassen. Tvert imot kan du sette pengene på sparekonto, og når du så er ferdig med studiet betaler du bare tilbake disse pengene før rentene begynner å løpe. Da har du faktisk tjent netto penger på dette.

 

Hvis man setter alle lån-pengene konsistent på sparekonto over flere år, kan man faktisk tjene mange tusen på dette.

 

Hvis jeg velger en hjemreisedato før utreisedatoen på Wideroe.no - kan jeg da bruke flybilletten min som en tidsmaskin?

Det er ikke mulig å bestille en slik billett, bare prøv.

 

Og i verste fall ville du jo bare fått en billett som går "motsatt" vei (altså B-A i stedet for A-B). Ikke en tidsmaskin. :p

Lenke til kommentar
tilleggsspørsmål: hva er drøvelen til? Hvorfor har vi den?

Wiki-spm?

http://en.wikipedia.org/wiki/Palatine_uvula

 

 

Hva skjer med lån og andre økonomiske forpliktelser dersom man må i fengsel over tid? Får man hjelp med slikt?

Si jeg måtte i buret 2 år f.eks:

-Fryser banken lånet mitt så jeg kan beholde leiligheten?

-Fellesutgiftene i borettslaget må dekkes månedlig, finnes det regler/ordninger for å hjelpe innsatte med dette?

 

Jeg spør fordi jeg kom til å tenke på tilbakeføring til samfunnet etter soning. Blir ikke akkurat lettere for dem om de garantert mister boligen, ikke har noe å komme ut til, selv om man bare skal sone et år eller så?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...