Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kult! Trenger man noe spesielt for å kunne gjør det?

Et program som søker etter disse forlatte filene. Søk på "recovering deleted files" på google så finner du nok masse sånne programmer. Er ikke alltid man kan hente ut hele fila igjen, litt avhengig av flaks, ledig diskplass og hvor mye du har lagret på disken etter at fila du skal ha blei slettet.

 

Alltid når man skal ha ut masse filer fra en disk så skrivebeskytter man disken først/gjør den read-only for at det ikke skal skrives mer på den, så er det større sjanse for å få ut filene du skal ha. Dersom det er noe jævlig viktig som har blitt slettet.

 

Du får også programmer som sletter filer permanent ved å også skrive over plassene filen har ligger med 0-ere eller 1-ere eller tilfeldig data. Såkalt "Permanente delete".

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det går temperaturen opp og ned i en stor jevn kurve med topppunkter ca hvert titusende år, men de siste 100-200 årene har det skutt spesielt opp pga oss. Vi er altså i en generelt varm periode, men vi har også bidratt en del selv.

 

Rett meg gjerne, jeg har ingen kilder på dette

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Slik jeg har forstått det går temperaturen opp og ned i en stor jevn kurve med topppunkter ca hvert titusende år, men de siste 100-200 årene har det skutt spesielt opp pga oss. Vi er altså i en generelt varm periode, men vi har også bidratt en del selv.

 

Rett meg gjerne, jeg har ingen kilder på dette

Og modellane vi har passar ikkje om vi ikkje tek med den menneskeskapte CO2-en, men om vi tek han med så passar dei mykje betre (ikkje 100 % do. Klima er komplisert)

Lenke til kommentar
Jeg har sett noen diabetikere har en liten boks med skjerm og knapper i buksekanten, med ledning som forsvinner under klærne. Hvor går denne ledningen og hva gjør den? Og hva gjør den lille boksen for den saks skyld?

 

Sannsynligvis er det en del av en liten pumpe som gir personen en dose insulin til nøyaktig oppmålte tider.

Lenke til kommentar
Jeg har sett noen diabetikere har en liten boks med skjerm og knapper i buksekanten, med ledning som forsvinner under klærne. Hvor går denne ledningen og hva gjør den? Og hva gjør den lille boksen for den saks skyld?

 

Jeg er ingen ekspert, men den diabetikeren jeg kjenner går rundt med en blodsukkermåler. Den er ikke tilkoblet kroppen, men måler blodsukkeret på en slags PH-papir som kastes etter bruk.

 

Hvis du har sett et apparat med ledning, vet jeg ikke hva annet det kan være enn en mp3-spiller :-)

Pumpe er en teori.

 

EDIT: Skrev blodtrykk, rettet det til blodsukker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ikke alle som er like flinke til å styre det selv. Ikke alle som har samme forutsetning for å klare å styre det selv - varierer veldig hvordan diabetes utarter seg.

 

Pumpe er vel mer vanlig hos barn og ungdom, siden det er forholdsvis nylig at pumper har kommet på markedet.

 

Enkelte er flinke til å regulere det selv, men er man ikke det så kan en pumpe være til god hjelp i forhold til det man måtte gjøre før pumpene kom; måle konstant og rase opp og ned i blodsukker. Desto mer kontroll man har desto mindre merker man til de alvorlige langtidsvirkningene. Bla. kan det gå utrolig fort før man mister synet om man ikke er flink nok med blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Jeg har sett noen diabetikere har en liten boks med skjerm og knapper i buksekanten, med ledning som forsvinner under klærne. Hvor går denne ledningen og hva gjør den? Og hva gjør den lille boksen for den saks skyld?

 

Det er en for eks minimed insulinpumpe.

Isteden for å sette en langtidsvirkende insulinsprøyte om morgenen og bruke insulinpen i magen til alle måltider velger noen å gå over til en pumpe.

 

Da stikker du deg en gang i magen pr 4-5 dag og kobbler pumpen til denne.

Pumpen gir da en basaldose som man selv har bestemmt igjennom hele døgnet så brukeren har litt insulin i blodet hele tiden.

Så kan man gi enheter med insulin slev med knappene, du måler blodsukkeret og får en verdi

6,8 så spiser man en baguett så gir man etter egen erfaring en dose insulin.

Her andre måtte ha satt en sprøyte i magen.

 

Pumpen må fylles opp med insulin og varer ca 2-3 dager før man må sette inn en ny ampulle.

Meningen med pumpen er å få et bedre blodsukker samt ikke være så bundet til faste måltider som de med sprøyte./mer fleksibilitet.

 

Minimed har laget en ny pumpe som har en egen sensor for blodsukker som forteller om blodsukkeret er på veg opp eller ned og man kan justere insulinen etter disse verdiene og slippe en del målinger på den måten.

 

realtime_system.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...