Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva er det som skjer i hjernen(eventuellt andre deler av kroppen?) når vi drikker alkohol?

9143387[/snapback]

Alkoholen blir sugd  opp i blodet (absorbert) fra magesekk og tarm.  Absorpsjonen går vanligvis meget raskt. Det kan måles alkohol i blodet bare  noen minutter etter at den  er drukket. I enkelte tilfeller kan en stor alkohol­mengde være stendig absorbert på mindre enn en time. Drikkes alkohol på full mage, i forbindelse med et måltid, vil absorpsjonen gå langsommere og kunne  strekke seg over flere timer. I løpet av den korte tiden alkoholen befinner seg i fordøyelsessystemet før den har gått over i blodet, gir den ingen virkninger på resten av kroppen. Så snart den begynner å bli absorbert og finnes i blodet, blir den transportert rundt til alle organer i kroppen og kan begynne å utøve sine virkninger der.

 

Noe alkohol kan imidlertid bli forbrent i magesekken allerede før den blir sugd opp. Dette skjer fordi veggen i magesekken inneholder enzymer som er i stand til å bryte ned alkohol. Denne prosessen synes å være mer utviklet hos menn enn hos kvinner. Ved store alkoholinntak betyr ikke dette så mye, fordi mesteparten av alkoholen vil passere enten gjennom veggen i magesekken eller videre til tarmen før den blir omdannet. Ved små alkoholinntak kan imidlertid den alkoholforbrenningen som skjer i magesekken, bety en god del og faktisk medføre at 10 til 40 prosent av alkoholen aldri når blodet. Med små alkoholinntak menes her en halvliter øl, en kvart flaske vin etc.

 

Når alkoholen er kommet over i blodet, kan mengden av den måles og angis som "promille". Promillen angir hvor mange tusendeler av en vektenhet blod som utgjøres av alkohol. Således betyr 1 promille at det finnes 1 gram alkohol i 1 kilogram blod.

 

Alkoholen passerer lett fra blodet videre gjennom membranene som omgir enkeltcellene i våre forskjellige organer. Derfor er alkoholen å finne i hver eneste av kroppens celler kort tid etter at den er drukket. Konsentrasjonen av alkohol inne i cellene vil være en følge av konsentrasjonen av alkohol i blodet. Grovt sett finner vi samme alkoholkonsentrasjon inne i cellene som i blodet.

 

Når absorpsjonen er avsluttet og alkoholen er noenlunde jevnt fordelt rundt omkring i blodet og kroppens celler, begynner alkoholkonsentrasjonen å synke. Dette skyldes først og fremst at alkoholen forbrenner i leveren.

9143465[/snapback]

 

Takk, men ikkje helt det eg var på jakt etter. Formulerte meg litt dårlig. Det eg vil vite er hva som skjer i hjernen/whatever når vi blir beruset?

Lenke til kommentar

Hva er standardavviket* for temperatur i Norge i sommerhalvåret?

 

I tilfelle noen vil ha en kortere forklaring på hva standardavvik er så skal jeg gi et kort eksempel: Hvis gjennomsnittstemperaturen er 15 'C og den ofte varierer mellom 10 og 20'C så er standardavviket 10 'C(fra 10 til 20 'C). Hvis gjennomsnittet fortsatt er 15'C men det er vanlig at temperaturen varierer mellom 5 og 25'C så er standardavviket 20'C (fra 5 til 25'C). Standardavviket er altså et mål på hvor mye temperaturen vanligvis varierer fra gjennomsnittet. Altså spredningen. Med "vanligvis" mener jeg at de mest ekstreme verdiene på begge sider utelates.

 

Jeg vil gjette på at standardavviket for temperatur i Norge i sommerhalvåret er ca 10-15'C men vil gjerne ha det litt mer nøyaktig enn et så grovt øyemål.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
TAM - normalverdier

 

Stnr jan feb mar apr mai jun jul aug sep okt nov des år

18670 -4,0 -3,8 0,0 5,0 11,5 16,0 17,3 16,0 11,5 7,0 1,0 -3,0 6,2

18700 -4,3 -4,0 -0,2 4,5 10,8 15,2 16,4 15,2 10,8 6,3 0,7 -3,1 5,7

18950 -5,4 -5,1 -2,1 1,6 7,6 12,2 13,3 12,3 8,2 4,1 -1,3 -4,1 3,4

18960 -5,6 -5,3 -2,9 1,6 7,8 12,4 13,6 12,6 8,3 4,1 -1,1 -4,1 3,5

 

Normalverdiene..

 

EDIT:

 

For dere som er interessert i været, bruk gjerne MET (Meteorologisk Institutt) sin eKlima

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Har jeg rett når jeg sier brukere ikke har lov å lage poll selv pga. da ville det bli veldig mange unyttige og/eller tullete poller?

9145798[/snapback]

Ja, da har du rett. :)

 

DemoniZer: Normalverdiene sier ikke noe om standardavviket (spredningen), men takk for linken. Jeg tror jeg finner det jeg vil ha der.

 

Redigert: Jeg fant forresten noe nyttig temperaturinfo for Tromsø her.

 

post-3851-1185445531_thumb.png

 

Døgntemperaturen ser ut til å vanligvis variere med 5-10'C. De forholdsvis store døgnvariasjonene ser ut til å vare fra omtrent april til september, de månedene med mest sol. I Oslo ser døgnvariasjonene ut til å være større: 10-15'C. Jeg skal bruke dette til å utrede en liten idé jeg har på lur.

 

Redigert: Nå har jeg gått gjennom temperatutstatistikker for Oslo gjennom 6 år og analysert korrelasjonen mellom gjennomsnittstemperatur og temperaturdifferanse per døgn og per uke. Hensikten er at idéen min skal bruke temperaturdifferansen til noe konstruktivt. :)

Lenke til kommentar
Hva er den sterkeste snusen som er å få kjøpt? Eventuelt en side med rangering. Tenker ikke bare på Norge men i "verden". Hvilke land er det egentlig som har lov til å selge snus?

9148906[/snapback]

 

Mener å ha hørt at du får kun snus i Skandinavia.

9149077[/snapback]

 

Mener jeg og, men er ikke sikker. Det som er viktigs er vel egentlig om noen klarer å finne en tabell over hva som er mest nikotin i osvosv..

Lenke til kommentar
Har Simen1 noen gang spurt om noe på forumet? Eller er han for mann til det, eventuelt finner ut av det selv?

9146656[/snapback]

Det er et av nettets ubesvarte spørsmål. Noen føler seg sikre på at han aldri har det, andre blir betegnet som tvilere, noen få er fundamentalistisk trygge på at han nok har spurt om et eller annet, en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...