Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Eg føler kanskje at levetida/kva ein harddisk tåler har blitt litt undervurdert. Eg har hatt same disken i 4 år no, dradd han med meg på lan, busstur mange mil, og tilbake igjen, osv osv. Og eg har framleis ikkje i mitt liv opplevd ein harddisk som har daua. Kan vere det berre er eg som er heldig, men føler faktisk at harddisker er ganske robuste når det gjeld "brumming" og slike små vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zappza: Bilbatterier har tre parametere:

Spenning: 12 Volt (V)

Maks strømstyrke: ? Ampere (A)

Ladekapasitet: ? Ampere-timer (Ah)

 

Begge de to første trengs for å finne ut hvor mange watt det kan yte maksimalt.

Både spenning og ladekapasitet trengs for å finne ut hvor lenge det vil vare med en gitt last. (f.eks 100W)

 

Siden du bare har oppgitt en av de tre parameterne så har jeg ikke nok info til å kunne svare på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Batteriet har

12V Spenning

850 Ampere

95 Ampere-timer

9137382[/snapback]

Maks belastning er besvart allerede så jeg får ta det andre spørsmålet ditt: Hvor lenge batteriet vil vare med en gitt belastning.

 

Gang sammen spenningen med ladekapasiteten for å finne enerikapasiteten: 12V * 95 Ah = 1140 Wh. Dette betyr 1140 Watt i en time. Dersom du halverer belastningen til 570W så vil det vare i 2 timer osv.

 

Antall timer det varer = 1140 Wh / antall watt belastning.

 

En lommelykt med 3W lyspære vil vare i 380 timer på det batteriet.

En PC som trekker 200W (via en inverter) vil vare 5,7 timer på det batteriet.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ved hvilket tidspunkt på døgnet står sola absolutt lavest på himmelen ...

A. i Tromsø

B. i Trondheim

C. i Oslo

... ved henholdsvis sommertid og vintertid?

Jeg vil ha både time og minutter.

 

PS. Sola skinner for øyeblikket på fjelltopper rundt her. Jeg tror i natt eller neste natt er den siste natta for i år med midnattsol i Tromsø.

 

Tilleggsspørsmål:

D. På Norges vestligste punkt

E. På Norges østligste punkt

9130058[/snapback]

Er det ingen som har noe svar på dette med når sola står lavest på himmelen?

 

Redigert: Jeg har funnet ut litt:

- Når det er vintertid er klokke og sol synkront. Dvs. at sola skal stå på topp kl 12.00 og lavest kl 24.00. Men dette gjelder selvsagt bare ved hver hele 15. lengdegrad der solas plassering i forhold til klokka skal være korrekt, og kun i de land med sære tidssoner som forskyver dette i noen retning.

 

Redigert:

Lengdegrader på steder i Norge, fra vest til øst:

Bergen 5.4°

Trondheim 10.383333°

Oslo 10.75°

Tromsø 18.933333°

Vardø 30.85°

 

Redigert:

Utregnet tidspunkt for solas høyeste posisjon vintertid og sommertid

Bergen 11:21:36 og 12:21:36

Trondheim 11:41:32 og 12:21:32

Oslo 11:43:00 og 12:43:00

Tromsø 12:16:44 og 13:16:44

Vardø 13:03:24 og 14:03:24

Lenke til kommentar
Maks belastning er besvart allerede så jeg får ta det andre spørsmålet ditt: Hvor lenge batteriet vil vare med en gitt belastning.

 

Gang sammen spenningen med ladekapasiteten for å finne enerikapasiteten: 12V * 95 Ah = 1140 Wh. Dette betyr 1140 Watt i en time. Dersom du halverer belastningen til 570W så vil det vare i 2 timer osv.

 

Antall timer det varer = 1140 Wh / antall watt belastning.

 

En lommelykt med 3W lyspære vil vare i 380 timer på det batteriet.

En PC som trekker 200W (via en inverter) vil vare 5,7 timer på det batteriet.

9138610[/snapback]

Ah, så enkelt ^^

 

Og med vanlige oppladbare AA batterier så er det bare å gange 1,2V med 2100mAh og da har du hvor lenge det yter? Jeg antar at jeg bare skal ha et komma foran Ampere-timer?

Lenke til kommentar
Så akkurat filmen THe Fourth Protocol. Der sprengte en kar en safe, men da han sprengte den hengte han en pose med vann foran. Hva er meningen med det? Mindre lyd?

9137955[/snapback]

 

Det gjor at energien fra sprengstoffet blir rettet bare mot safen, og ikke den letteste veien ut i luften.

Lenke til kommentar
Ah, så enkelt ^^

 

Og med vanlige oppladbare AA batterier så er det bare å gange 1,2V med 2100mAh og da har du hvor lenge det yter? Jeg antar at jeg bare skal ha et komma foran Ampere-timer?

9138644[/snapback]

Jepp, det er ikke så vanskelig. Matte er gøy bare man har noe interessant å bruke det til ;)

2100mAh = 2,1Ah

2,1Ah * 1,2V = 2,52 Wh = f.eks 2,52 Watt i en time eller 1 Watt i 2,52 timer. :)

Lenke til kommentar
Hvor fort er det mulig for et menneske å bevege seg i fri luft uten å dø hvis det er uten noen slags for beskytning, men hvis det hadde vært mulig å puste?

9139314[/snapback]

Sikkert rundt marsjhastighet for moderne rutefly: 900 km/t.

 

Tyskerne gjorde noen makabre forsøk på dette området under andre verdenskrig med jøder som forsøkspersoner. De plasserte jøder på vingen til et militært fly, en av gangen, og fant ut hvilke hastigheter de overlevde og ikke overlevde. Jeg så noen videoklipp fra forsøkene i en dokumentar om andre verdenskrig en gang.

Lenke til kommentar
Hvor fort er det mulig for et menneske å bevege seg i fri luft uten å dø hvis det er uten noen slags for beskytning, men hvis det hadde vært mulig å puste?

9139314[/snapback]

Sikkert rundt marsjhastighet for moderne rutefly: 900 km/t.

 

Tyskerne gjorde noen makabre forsøk på dette området under andre verdenskrig med jøder som forsøkspersoner. De plasserte jøder på vingen til et militært fly, en av gangen, og fant ut hvilke hastigheter de overlevde og ikke overlevde. Jeg så noen videoklipp fra forsøkene i en dokumentar om andre verdenskrig en gang.

9139446[/snapback]

Uff da.

 

Hva het dokumentaren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...