Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Så et program en gang hvor man fulgte noen politibetjenter. De møtte da en kar som var blitt skutt i brystet. Og mens de ventet på ambulansen, så ba de mannen som var skutt sitte på kne. Han hadde veldig vondt så han ville reise seg og gå litt rundt for og røre litt på seg, men politiet anbefalte han og sitte på kne. Dette var ikke noe med at de var redd for at han skulle stikke av eller noe slik.

 

Ikke ligge, og ikke stå, men sitte på kne.

 

Hvorfor det? Hjelper det på smerten, eller har det noe med blodsirkulasjonen slik at han ikke skulle blø så mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snuser du Simen1?

9156344[/snapback]

Nei, tenker du på det kreative "snus"-forslaget mitt? :p

 

NightBlade: Merkelig. Det var ikke tilfeldigvis kliss vått på bakken, kald og sur vind og lang tid til ambulansen kom? I så fall kan svaret ligge i at de ville unngå forfrysninger. Men når det gjelder blødninga så er det mest effektivt å ligge og helst ligge med den skutte siden ned. (i tilfelle en lunge er punktert og kan blø full.) Eller kanskje han ble bedt å sitte på kne fordi det var vanskelig å stoppe blødnigna fra en liggende stilling? Det absolutt mest effektive måten å stoppe blødning på er å stoppe den med f.eks litt tøy, en passelig rund sten og så bandasje/tøy over som strammer slik at blødninga stopper. Ellers så er det lurt å ligge med bena høyt så man får blodet til hjernen.

Lenke til kommentar
Et nytt spørsmål fra meg for de som etterlyser noe å svare på :)

Når er optimal innhøstingstid for rabarbra med tanke på størrelse?

 

De skal brukes til syltetøy.

9150532[/snapback]

Dersom det skal bli syltetøy (til eget bruk og ikke til spøk) går det ikke på størrelsen, men tid. Etter det jeg ble fortalt blir smaken mye dårligere når den blomstrer, så rett før den blomstrer er optimalt.
Lenke til kommentar
Når det tordner og lyner ute, og det blir et lynnedslag i strømnettet, lynet blir så ledet til hus, og inn til diverse stikkontakter, TV'n står på, man trykker på en knapp på fjernkontrollen, får man da støt imellom fjernkontrollen fra TV'n pågrunn av lynet?

9031061[/snapback]

Nei. Eneste forbindelsen mellom fjernkontroll og tv er et IR signal. Og IR leder ikke strøm (strøm ledes generelt ikke noe særlig bra gjennom luft)

9031079[/snapback]

Som en digresjon kan jeg nevne at i fjernkontrollens barndom, rundt 1980 så fantes det TV-modeller med trådet fjernkontroll. Altså med ledning og ikke trådløse fjernkontroller slik vi tenker på de i dag.

9114671[/snapback]

Som enda en digresjon kan jeg nevne at de på det tidspunktet hadde trådløse fjernkontroller uten batteri. De brukte lydklikket fra knappene som kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du at man blir mentalt "hjernedød" vis man drikker Absint? Ettersom jeg har skjønt, så får man "bare" hallusinogen, noe som er likt hasj(tror jeg).

9114729[/snapback]

Absinth inneholdt før store mengder nervegift (tujon eller noe). Den som er på markedet i dag har et mye mer begrenset innhold.

Lenke til kommentar
kan man lukte gull?

9116046[/snapback]

Metaller får en karakteristisk "metall-lukt" av reaksjonen mellom svette/etc når du tar på dem. Selve metallet lukter ikke.

 

Er det mulig å lure en Løgndetektor eller hva nå det heter?

9117569[/snapback]

Ja.

 

Noen har lurt løgndetektoren på den måten at de har klart å være rolig gjennom hele testen.

9117636[/snapback]

Og noen blir så nervøse p.g.a. løgndetektorsituasjonen eller andre ting at de blir "avslørt" som løgnere uten å være det.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Den er 99% sikker og den andre prosenten er vel de som klarer å holde maska og kontrolere kroppen, ellers hadde den vært 100% sikker.

9117824[/snapback]

 

Løgndetektoren fanger opp kroppens reaksjoner på at man selv lyver. Jeg tror det er mulig å omgå den men at det er en svært vanskelig mental øvelse. En teknikk jeg tror fungerer er at man tenker på noe helt annet enn det man blir spurt om. Nærmest være "schizofren" med begge personlighetene til stede samtidig. Spør etterforskeren "Var du på åstedet skjebnesnatten" tenker du "Spiste jeg pølser til middag i går?" og svarer "Nei", med full overbevisning. Siden hjernen ikke lyver på spørsmålet man tenker på så vil ikke kroppen reagere med løgn-signaler. Den vanskelige biten er å forstå spørsmålet nok til at man kan svare korrekt selv om man undertrykker den tanken nok til at hjernen tenker med full kapasitet på et annet spørsmål. Det bli ennå værre om man skal høre lydklipp eller se bilder og svare på om man kjenner igjen stedet. Da må man holde ører og øynene åpne men rette bevisstheten et annet sted med stor tankekraft. Det tror jeg man må ha spesielle psykiske evner, omfattende mental trening og mental kapasitet for å klare. Men jeg tror altså det er mulig. Tviler på at jeg hadde klart å lure en løgndetektor selv, men jeg skulle i hvert fall gjort et godt forsøk om jeg satt i saksa.

 

Men hvis man... ehm... bare "dreit" i hva de spurte om? Si: "Drepte du pølsemakern?" og du da bare... driter i det, og gjesper og greier, og da "*gjesp* nei". Hadde det funka? Håper du skjønner hva jeg mener!

 

Hvis du driter i det på ORDENTLIG blir du IKKE avslørt. Men det holder nok ikke å bare prøve å drite i det.

 

Hovedproblemet er ikke å få avslørt løgnerne, det er å ikke få med de som snakker sant i samme slengen.

Lenke til kommentar

Carbonated Water, sucrose, glucose, sodium citrate, taurine, glucuronolactone, caffeine, inositol,(niacinamide, calciumpantothenate, pyridoxine HCL, Vitamin B12, natural and artificial flavors, and colors)

 

CBC claims laboratory tests of 80 mg of caffeine and 1000 mg of taurine in a standard 250 ml (8.4 fl. oz) can of Red Bull energy drink.[7] This is a little less than the amount of caffeine found in an average cup of coffee (typically 100 mg/250-ml cup) and about two times as much caffeine as many leading cola drinks.

 

In its natural form, taurine is derived from animal tissue, having been first isolated from bull (Bos taurus) bile; however, the taurine used in the Red Bull drink is produced synthetically. It is also the first energy drink to list glucuronolactone in its ingredient list.

 

Altså, nei :)

Lenke til kommentar
Hvilke(n?) personer var ledere i OSS under krigen?

9156904[/snapback]

De hadde nok ikke open source software under krigen.

 

Går det ann å temme en elg?

Jeg vil temme en helg, å ri inn i byen på den. :-)

 

Evt temme ett ekorn.

9159145[/snapback]

Den svenske hæren prøvde å temme elger til stridsbruk, men det gikk overhodet ikke bra.

Lenke til kommentar
Dersom jeg har lyst på et bonsai-tre, hva vil dette kreve? Hvor lang tid tar å det å "dyrke" et slikt tre såpass at det ser ok ut, eventuelt hvor mye koster det å kjøpe et halvferdig et?

9158426[/snapback]

Det vil kreve at du vet hva du holder på med, en masse tålmodighet og litt flaks.

 

 

 

Testet forresten den alkoholkalulatoren noen sider tilbake, og jeg skulle vel vært ganske så død nå. I følge den sitter jeg her med 6 i promille nå. Av en eller annen grunn tror jeg ikke at jeg hadde klart å skrive dette her med 6 i promille.

 

Altså er den bare tull.

 

Edit: Da jeg var i Tyrkia ble jeg kjent med noen som bodde der, og de hadde et relativt tamt ekkorn. Det kom ikke når du ropte på det, men det kunne gå løst inne i huset uten å prøve å stikke av. Var i bur om natten.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Må bli ett ekorn da.

 

Nytt spm:

 

Tannkremen med 3 farger - Hvordan er det mulig at stripene kommer ut på rett måte, selv om man klemmer og moser tuben først?

Eller den store staken for den saks skyld.

Har hørt at det finnes en dokumentar om det der, men har ikke funnet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...