Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt må det jo være. CD-brenneren skyter jo masse små hull i CD-en. Så i teorien må de bli lettere.

9132545[/snapback]

Hull som i "manglende masse"? Nå er jeg spent på en videre forklaring fra deg. :)

 

Om man er helt på villspor kunne man jo tro at masse ble til energi eller omvendt inne i CD brenneren (dermed ikke noe å tømme). Menehm, vi har vel ikke akkurat slike reaksjoner inne i pc'ene våre såvidt jeg vet. :grin:

9132548[/snapback]

Det er ikke bare kjernereaksjoner som følger den formelen. E=m*c^2 gjelder vanlige kjemiske reaksjoner også.

 

La oss sette inn tall. En CD-brenner bruker ca 10W ved brenning og en brenning tar ca 4 minutter. 10 W = 10 J/s. 4 minutter = 240 sekunder. Energien som omsettes er altså 2400 J. Lysets hastighet er kjent og vi ønsker å finne ut hvor mye masse det er snakk om.

 

Snu ligninga E=m*c^2 til m = E/c^2 og sett inn tall:

E = 2400 J / (300 000 000 m/s)^2 = 0,000 000 000 000 0267 kg.

 

En mygg veier ca 2 milligram. Teoretisk sett, hvis all energien gikk til å endre masse uten noe varmetap på veien så måtte man brent 75 milliarder CDer for å få vekta til å øke med like mye som en mygg. 75 milliarder CDer a 16 gram veier til sammen 1200 tonn, like mye som 3 fullt lastede Boing 747 jumbojeter. Teorien er nok ikke så enkel at vi kan se bort i fra varmetap osv, men hvis den var det så ville altså "3 jumbojeters vekt" i tomme CDer øke vekta med ca 1 mygg om de ble brent.

 

Så jeg tror vi kan kalle det med energi til masse eller omvendt for neglisjerbart i denne sammenhengen. ;)

Lenke til kommentar
Litt må det jo være. CD-brenneren skyter jo masse små hull i CD-en. Så i teorien må de bli lettere.

9132545[/snapback]

Hull som i "manglende masse"? Nå er jeg spent på en videre forklaring fra deg. :)

 

Om man er helt på villspor kunne man jo tro at masse ble til energi eller omvendt inne i CD brenneren (dermed ikke noe å tømme). Menehm, vi har vel ikke akkurat slike reaksjoner inne i pc'ene våre såvidt jeg vet. :grin:

9132548[/snapback]

Det er ikke bare kjernereaksjoner som følger den formelen. E=m*c^2 gjelder vanlige kjemiske reaksjoner også.

 

La oss sette inn tall. En CD-brenner bruker ca 10W ved brenning og en brenning tar ca 4 minutter. 10 W = 10 J/s. 4 minutter = 240 sekunder. Energien som omsettes er altså 2400 J. Lysets hastighet er kjent og vi ønsker å finne ut hvor mye masse det er snakk om.

 

Snu ligninga E=m*c^2 til m = E/c^2 og sett inn tall:

E = 2400 J / (300 000 000 m/s)^2 = 0,000 000 000 000 0267 kg.

 

En mygg veier ca 2 milligram. Teoretisk sett, hvis all energien gikk til å endre masse uten noe varmetap på veien så måtte man brent 75 milliarder CDer for å få vekta til å øke med like mye som en mygg. 75 milliarder CDer a 16 gram veier til sammen 1200 tonn, like mye som 3 fullt lastede Boing 747 jumbojeter. Teorien er nok ikke så enkel at vi kan se bort i fra varmetap osv, men hvis den var det så ville altså "3 jumbojeters vekt" i tomme CDer øke vekta med ca 1 mygg om de ble brent.

 

Så jeg tror vi kan kalle det med energi til masse eller omvendt for neglisjerbart i denne sammenhengen. ;)

9132690[/snapback]

Det er ingen tvil om at du er en smule mer inni fysikkens verden enn meg, men er nokså sikker på å ha lest at en CD veier mer\mindre når den er blitt brent :p

Kan jo være det var snakk om 0,000000000000x gram, men alikevel.

Lenke til kommentar
Kan jo være det var snakk om 0,000000000000x gram, men alikevel.

9132729[/snapback]

Jepp, det teoretisk høyst mulige tallet står ca midt i innlegget:

0,000 000 000 000 0267 kg eller i gram: 0,000 000 000 0267 gram.

9132773[/snapback]

Ok. Jeg gir meg.

 

Men alt vi leser på internet må jo være sant! :tease:

Lenke til kommentar
Hvorfor hikker vi?

9132647[/snapback]

 

Hikke er fremdeles litt av et mysterium.

Legene kjenner ikke årsaken til at kroppen reagerer med et hikkeanfall,

for hikke tjener tilsynelatende ikke noe positivt formål for organismen.

 

Hikke er i de aller fleste tilfellene forbigående, kortvarig og uskadelig.

Anfallene oppstår som regel rett etter at man har spist for mye eller for fort,

slik at magesekken blir utvidet eller oppblåst. For mye alkohol

eller kullsyre kan også utløse hikke.

 

Vi kan oppfatte hikke som en irritasjonstilstand i magesekken eller

spiserøret, som utløser raske sammentrekninger i mellomgulvet. Det er

disse sammentrekningene som sammen med lukking av stemmebåndene gir

den typiske hikkelyden.

 

I sjeldne tilfeller med hyppige eller kroniske hikkeanfall kan det

ligge en sykdom bak. Vi vet at en svakhet i lukkemuskelen i overgangen

mellom spiserøret og magesekken kan utløse hikkeanfall.

 

Når det gjelder gode råd mot hikke, kjenner oppfinnsomheten blant

folk flest ingen grenser, men det finnes egentlig ingen godt dokumentert

kur mot hikke. Noen foretrekker å drikke et stort glass vann,

mens andre holder pusten.

 

----

 

EDIT:

 

Det er mange der ute som har masse merkelige spørsmål, anbefaler alle sammen å lese disse 2 bøkene:

 

Hvor mye veide elvis da han døde?

 

Kan kuer gå i trapper?

 

Disse bøkene gir deg svar på de merkeligste ting du måtte lure på.

 

Eksempler på spørsmål:

 

Har eneggede tvillinger like fingeravtrykk?

Hvorfor gråter vi når vi skjærer løk?

Hvorfor har møll denne fatale dragningen mot lyspærer?

 

I tillegg finner du en god del saker som du ikke visste at du lurte på, men som unektelig virker interessante når spørsmålet først er stilt.

 

For eksempel hvorfor ullgensere krymper, og mens vi er inne på det, hvor mange sauer det trengs for å lage en genser.

 

Hva med hvorfor vi blir så fort fulle av boblende champagne?

Eller hvorfor vi blir sugne på sjokolade?

Eller rett og slett hvordan hårgelé virker?

 

I slike situasjoner kunne det vært fint å hatt noen å spørre. Hadde vi bodd i England mellom 1993 og 2003 ville vi hatt det. Da eksisterte nemlig Science Line – stedet der vanlige folk fikk ekspertsvar på alle sine søkte spørsmål. (Noe av det vi har her?)

 

I dag er linja lagt ned, men de 16 000 svarene tjenesten rakk å gi, eksisterer ennå i den gigantiske databasen som fremdeles er tilgjengelig her.

 

Eksempel på et spørsmål i databasen:

 

Why are some leaves permanently red or yellow?

 

EDIT2:

 

http://www.scienceworlds.co.uk/questions.c...6784&tax_id=981

 

Over finner du en link med et ganske intressant spørsmål.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Litt må det jo være. CD-brenneren skyter jo masse små hull i CD-en. Så i teorien må de bli lettere.

9132545[/snapback]

Hull som i "manglende masse"? Nå er jeg spent på en videre forklaring fra deg. :)

9132690[/snapback]

Vel slik jeg forstår det er en CD en samling av bittesmå hull/hakk, (0/1?). Når en CD-brenner brenner en CD brenner den bare millioner av småe hull. Når hullet er brent har litt masse forsvunnet fra alle hullene, og CD-en er lettere i teorien.

Lenke til kommentar

Harddisker har en samling av bittesmå biter, ja. 0 når de ikke er magnetiske, og 1 når de er magnetiske.

 

"Gramaphonarmen" i harddisken leser (eller skriver) av når det gir magnetiske utslag (1) og når det ikke gjør det (0), noe som danner ett kjent kluss (0101101000100111110101....)

 

Er det ikke slik CD-er også virker?

Lenke til kommentar
Men alt vi leser på internet må jo være sant! :tease:

9132780[/snapback]

Nå står jo utregningen og ligningen ganske klart der så det skal være ganske enkelt å kontrollere. Noen kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mass-energy_equivalence (ligninga og hvilke benevninger som kan brukes sammen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mosquito (Vekta til en mygg)

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747 (Vekta til en Boeing 747)

 

Men det er jo selvsagt ett problem: Det står på Internett og da må det jo være sant? Jeg kan dessverre ikke lenke de samme tingene på papir og alt man leser på papir er jo sant eller hur? ;)

 

Vel slik jeg forstår det er en CD en samling av bittesmå hull/hakk, (0/1?). Når en CD-brenner brenner en CD brenner den bare millioner av småe hull. Når hullet er brent har litt masse forsvunnet fra alle hullene, og CD-en er lettere i teorien.

9133457[/snapback]

Det med hull og hakk er enkelt forklart fordi veldig mange vet hvordan en vinylplate fungerer. Det er også lettere å se for seg hull og hakk i en CD. Men i virkeligheten er det ikke hull eller hakk. Det er et lag med et lyssensitivt stoff som endrer farge når det utsettes for sterkt laserlys. Ingen masse forsvinner. Det er bare fargen som forandres. Det lyssensitive materialet ligger stengt inne mellom andre lag, blant annet plast som skal beskytte plata mot riper. Disse lagene sperrer inne det lyssensitive stoffet så ikke noe av det slipper ut. Hvis den lyssensitive overflata hadde ligget helt ubeskyttet kunne f.eks noe av den fordampet, men da ville platene blitt utrolig sårbare for riper, så slik er de ikke laget.

 

Harddisker har en samling av bittesmå biter, ja. 0 når de ikke er magnetiske, og 1 når de er magnetiske.

 

Er det ikke slik CD-er også virker?

9133540[/snapback]

Ja, veldig omtrentlig sånn. Det er ikke magnetisme men en fargetilstand i det lyssensitive stoffet som er "bit" på CDer.

 

Ellers så er både 0 og 1 på en harddisk magnetiske. Forskjellen er hvilken polaritet magnetfeltet har. N eller S.

Lenke til kommentar
Ja, veldig omtrentlig sånn. Det er ikke magnetisme men en fargetilstand i det lyssensitive stoffet som er "bit" på CDer.

 

Ellers så er både 0 og 1 på en harddisk magnetiske. Forskjellen er hvilken polaritet magnetfeltet har. N eller S.

9134192[/snapback]

 

Damn, hva er det du ikke kan?? :tease:

Må vel også legge stor vekt på at CDer ikke inneholder magnetisme i hele tatt. Er mange som tror det (svigermor f.eks) og blir helt gal om jeg legger en cdplate oppå en høyttaler f.eks.

 

Anyways, har et annet spørsmål.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik en skjelettdrakt? Altså, en svart drakt med skjelettmønster som er selvlysende, men samtidig sitter godt på kroppen? Jeg er foråvrig rundt 1.80 i lengde, har stort stort langt hår og er ekstremt tynn, så dette burde bli bra! :w00t:

 

Edit: Noe lignende som dette kanskje?

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Er prinsippet i en subwoofer likt\lignende i det man finner i en harddisk(normal harddisk) når det gjelder magnetisme?

 

 

Altså at magnetismen kan gjerne være veldig sterk, men den er konsentrert på et lite punkt?

 

Er en fyr på et lokalt bilforum som skal putte totalt 8*2500 watt i en bil, og hvor diskusjonen går litt rundt det med magnetisme og kredittkort i bil.

 

 

 

 

 

Anyways, har et annet spørsmål.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik en skjelettdrakt? Altså, en svart drakt med skjelettmønster som er selvlysende, men samtidig sitter godt på kroppen? Jeg er foråvrig rundt 1.80 i lengde, har stort stort langt hår og er ekstremt tynn, så dette burde bli bra! :w00t:

9136915[/snapback]

 

Lekebutikker?

Eller kanskje online halloween-butikker?

Eller kanskje et teater?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Er det nokon teoria på om at universet faktisk er laga for liv? Altså, overalt i heile universet finst det kassevis med soler, planetar og alt ellers som trengst. Og livet må jo ha komt til jorda på ein eller anna måte. Livet på jorda kom vel leeeeenge etter the big bang? Så det betyr at dei finst liv andre plassar, på andre planetar, med ekstrem stor sikkertheit?

Lenke til kommentar

No kjem eg med ein del tal som berre er "kalkulerte", og ikkje direkte nøyaktige:

 

Vi kan slå fast at i eit solsystem er det 8 planetar og ei sol (derav solsystem). Dette på grunnlag av det solsystemet vi kjenner best (nemlig vårt eige). Vi kan vidare sei at ein av desse 8 planetane inneheld sivilisert liv slik vi kjenner det (altså Jorda). Dette er eit tal som er lett å forstå, men no kjem det vanskelege:

 

Ein galakse (vi kan bruke Melkeveien, vår galakse som eksempel) inneheld rundt 10^11 til 10^12 stjerner. Igjen er det rundt 10^11 til 10^12 galakser i universet. Litt kjapp rekning gjer at vi får totalt 10^22 til 10^24 stjerner i universet vårt. Slå tallet inn på ein kalkulator (sikker få kalkulatorer som takler det) og sjå utfallet. Om du deler dette talet på 8, så har du mogelege stjerner i universet som faktisk kan inneholde sivilisert liv.

 

Dette er berre teoretisk rekning, ettersom det er plenty av andre ting som vil spele inn. No fekk eg illustrert kor stor sjansen faktisk er for at det finnes liv på andre planetar, og å tru noko anna faktisk vil vere heilt absurd.

Lenke til kommentar
Er prinsippet i en subwoofer likt\lignende i det man finner i en harddisk(normal harddisk)  når det gjelder magnetisme?

 

Altså at magnetismen kan gjerne være veldig sterk, men den er konsentrert på et lite punkt?

 

Er en fyr på et lokalt bilforum som skal putte totalt 8*2500 watt i en bil, og hvor diskusjonen går litt rundt det med magnetisme og kredittkort i bil.

9136937[/snapback]

Hmm, å kalle det lignende vil være å dra det litt langt, men jeg skal legge godviljen til og si at det kan ligne litt.

 

Spolen i en subwoofer minner litt om spolen som sitter i lesehodet på harddisken. Begge deler sender strøm gjennom spolen for å gi fra seg et magnetfelt. Magnetfeltet er et signal i begge tilfeller. I harddisken gir magnetfeltet et magnetisk ørlite område på harddisken, en bit, mens i subwooferen dytter magnetfeltet på membranen, den som dytter luft for å skape lyd. Lyd er som kjent trykkbølger i f.eks luft.

 

Kredittkort vil neppe påvirkes magnetisk av noen subwoofer i en bil. Selv 8*2500W. Men jeg ser ikke bort i fra at det kan fly veggimellom på grunn av lydtrykket hvis det ligger løst.

 

En høyttalermagnet er laget sånn at magnetfeltet skal være sterkt inn mot spolen og ikke særlig sterkt andre plasser. I tillegg så avtar magnetfeltet raskt med avstanden. 2cm unna er det bare 25% så sterkt som 1cm unna. Ved 10 cm unna er det bare 1% så sterkt som 1cm unna. Ved 1 meter unna er det bare 0,01% så sterkt som 1cm unna.

 

Mythbusters slet med å slette kredittkort fordi det krevde et enormt kraftig magnetfelt rett på kortet. Redigert: I denne episoden.

Using an electric eel-skin wallet will cause a static charge that will cause the magnetic strip on your credit cards to fail.

busted

 

Most eel-skin wallets are not made from electric eels, but rather from a fish called a hagfish which does not produce an electric charge. Data written to a set of test cards was not affected in any way.

Lenke til kommentar

Kan en harddisk bli ødelagt av mye brumming fra en subwoofer? Har subben på 120W (Logitech Z-2300...) stående nesten inntil pc'en, og det rister bra mye i hele pcbordet her om jeg skrur opp lyden. Har det vært tilfeller der harddisker har blitt ødelagt av dette? Det har gått bra i tre kvart år her, så regner med at det må mer trøkk til enn det denne subben kan levere i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...