Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg testet nettopp på å sote ned et egg, for så å legge det i vann. I det jeg la egget ned i vannet, oppstod det en slags røntgeneffekt på egget, og jeg kunne se eggeplomma. Kan noen forklare hva som skjer?

9114495[/snapback]

 

Legger ved video av en annens forsøk:

 

[YOUTUBE]iu53krq0ptw[/YOUTUBE]

 

Noen glupinger som vil prøve å svare meg? :)

9128116[/snapback]

 

not an xray: the carbon from the flame is hydrophobic. it repells water. so when emersed in water there is a layer of air bubbles around the egg. the light reflects inside these bubbles making the egg apear smaller. it is not the yoke, but am image of the egg from inside these bubbles. which makes it appear smaller

 

Quote fra Youtube, veit ikkje om han har peiling eller ikkje men men.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vist jeg kommer i den situasjonen at jeg må skaffe internet på nytt så har jeg ikke noe nabo å snylte på. (det er det jeg gjør nå)

 

Er 3g like raskt som adsl?

 

Har ikke kabel tv her så det blir vel stress?

 

Over 1000 penger var litt mye :/

 

Blir et slikt "pakke tilbud" dyrere i seg selv om de får vite at jeg ikke har kontakt?

9128062[/snapback]

3G er ikke like raskt som ADSL nei, hastigheten ligger vel på rundt 3-400 kB/s.

 

Har du ikke kabel TV blir det litt stress ja.

 

Du kan sjekke her på denne siden om det er lagt opp linje til huset/leiligheten din.

 

http://metro.telenor.no/kapaksinfo

 

Det er jeg ikke helt sikker på, du kan jo ringe og høre med Telenor foreksempel, du kan jo også ringe til de andre ADSL leverandørene og sjekke hva kostnaden blir.

Lenke til kommentar
Vist jeg kommer i den situasjonen at jeg må skaffe internet på nytt så har jeg ikke noe nabo å snylte på. (det er det jeg gjør nå)

 

Er 3g like raskt som adsl?

 

Har ikke kabel tv her så det blir vel stress?

 

Over 1000 penger var litt mye :/

 

Blir et slikt "pakke tilbud" dyrere i seg selv om de får vite at jeg ikke har kontakt?

9128062[/snapback]

3G er ikke like raskt som ADSL nei, hastigheten ligger vel på rundt 3-400 kB/s.

 

Har du ikke kabel TV blir det litt stress ja.

 

Du kan sjekke her på denne siden om det er lagt opp linje til huset/leiligheten din.

 

http://metro.telenor.no/kapaksinfo

 

Det er jeg ikke helt sikker på, du kan jo ringe og høre med Telenor foreksempel, du kan jo også ringe til de andre ADSL leverandørene og sjekke hva kostnaden blir.

9128370[/snapback]

Jeg har ikke telefon (siden jeg ikke har kontakten) så jeg kan ikke bruke den linken =P

 

For spørre telenor osv da.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg testet nettopp på å sote ned et egg, for så å legge det i vann. I det jeg la egget ned i vannet, oppstod det en slags røntgeneffekt på egget, og jeg kunne se eggeplomma. Kan noen forklare hva som skjer?

9114495[/snapback]

Legger ved video av en annens forsøk:

 

[YOUTUBE]iu53krq0ptw[/YOUTUBE]

 

Noen glupinger som vil prøve å svare meg? :)

9128116[/snapback]

not an xray: the carbon from the flame is hydrophobic. it repells water. so when emersed in water there is a layer of air bubbles around the egg. the light reflects inside these bubbles making the egg apear smaller. it is not the yoke, but am image of the egg from inside these bubbles. which makes it appear smaller

 

Quote fra Youtube, veit ikkje om han har peiling eller ikkje men men.. :)

9128310[/snapback]

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med spørsmålet før jeg så videoen. Forklaringen på engelsk er helt OK etter mine standarder.

Lenke til kommentar

Ved hvilket tidspunkt på døgnet står sola absolutt lavest på himmelen ...

A. i Tromsø

B. i Trondheim

C. i Oslo

... ved henholdsvis sommertid og vintertid?

Jeg vil ha både time og minutter.

 

PS. Sola skinner for øyeblikket på fjelltopper rundt her. Jeg tror i natt eller neste natt er den siste natta for i år med midnattsol i Tromsø.

 

Tilleggsspørsmål:

D. På Norges vestligste punkt

E. På Norges østligste punkt

Lenke til kommentar

I Tromsø så er det nå midnattsol, så den forsvinner aldri ut av horisonten med mindre du har fjell i veien.

 

Bor ikke i selveste Tromsø, men et par mil utfor, men regner med det er godt nok.

Her er sola lavest om ettermiddagen, rundt 18 tiden.

 

Kan sjekke akkurat når den er lavest helt nøyaktig i morgen ;)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Korleis er framtidas "Anti-Cheat System?" Er det nokon som har ein idè om korleis dei er? Las ein plass for ei stund sidan at dei kunne måle etter kor gode dei var til å treffe fienden i FPS spel, osv. Og måle på diverse andre ting. Så har dei på ein eller anna måte funne ut kor godt eit menneske kan klare å gjere det, på ein måte. (Trur eg las det i Illustrert Vitenskap, eller ei eller anna nettside.)

Men menneska kan jo bli ekstremt gode i så mykje, og gjere ting som forbausar dei fleste, som f.eks. folk som kan stjele utan at folk merkar noko, ser noko osv. Eller folk som kan trikse i timevis med ein fotball, eller andre ting.

 

 

Korleis er framtidas PCar? Har lest/høyrt (Hugsar ikkje heilt, men vil tru det var illustrert vitenskap, eller noko sånt) der dei sa at framtidas data er av rennande stoffer (biologiske?) istaden for metall og dei metariala vi har no.

 

 

Så lure eg og på kvifor fungerar PCen? Kvifor er det sånn at om vi puttar dei og dei metalla her og der så kan vi ha ein skjerm framfor oss og spele spel, sjå bilete, lese internettsider, skrive i forum osv.

Gjerne ein enkel forklaring då eg regnar med at om vi skal forklare det til minste detalj vil det bli ett par A4 sider. :)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror i alle fall fremtidens PC-er blir mer energisparende, og i bambus og andre miljøvennlige stoffer. Tipper og de ikke vil ha noen bevegelige deler, som snart er fullt mulig for mannen i gaten når SSD-disker kommer. For eksempel så jeg på en ny PC til tanten min. Den brukte 60 watt og fungerte fint til kontor. Den var på størrelse med en skoeske. Kostet 4000kr, og ville ikke ha noen bevegelige deler hadde den hatt en SSD-disk. :)

Lenke til kommentar
I Tromsø så er det nå midnattsol, så den forsvinner aldri ut av horisonten med mindre du har fjell i veien.

 

Bor ikke i selveste Tromsø, men et par mil utfor, men regner med det er godt nok.

Her er sola lavest om ettermiddagen, rundt 18 tiden.

 

Kan sjekke akkurat når den er lavest helt nøyaktig i morgen ;)

9130101[/snapback]

Jeg tenkte på lavest over horisonten, ikke lavest over de fjellene som tilfeldigvis står i veien. Tidspunktet skal være rundt midnatt men det forskyves jo en time mellom vintertid og sommertid. Tidspunktet er avhengig av lengdegrad men ikke av breddegrad.

Lenke til kommentar
Veier en CD like mye når den er tom som full?

9132231[/snapback]

Jepp, ingen vekt fjernes eller legges til ved brenning av en CD.

 

Hvilken vekt skulle det vært som ble fjernet eller lagt til? Hvor kommer i så fall denne tilleggsmassen fra? CD-brennere må jo ikke akkurat etterfylles med "blekk" eller noe sånt. Det er heller ikke noe skuffe for overskuddsmasse som må tømmes fra CD-brennere nå og da.

Lenke til kommentar
Veier en CD like mye når den er tom som full?

9132231[/snapback]

Jepp, ingen vekt fjernes eller legges til ved brenning av en CD.

 

Hvilken vekt skulle det vært som ble fjernet eller lagt til? Hvor kommer i så fall denne tilleggsmassen fra? CD-brennere må jo ikke akkurat etterfylles med "blekk" eller noe sånt. Det er heller ikke noe skuffe for overskuddsmasse som må tømmes fra CD-brennere nå og da.

9132484[/snapback]

Har hørt at en CD, samme med harddisk, veier 0,000xxxx gram mer\mindre når den er tom\full..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...