Nicht Skrevet 19. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2011 Hvordan kan 1888 kalle seg "Den raske nummeropplysninga" da klokka på reklamen går 10 ganger tregere en sekundene går i realiteten, dessuten ligger 1881 klokka 1 "sekund" foran. Det er juks fra 1888' s side! Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 19. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2011 Og en ting til: Er Wrestling Raw skuespill, eller ekte bryting? Lenke til kommentar
Populært innlegg SeaLion Skrevet 19. februar 2011 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Hvordan bestemmer de "siste forbruksdag/best før" på mat og drikke? Er det kjemisk, matematisk, forsøk, eller noe annet? Jeg har jobbet på matvarekontrollen i Trondheim, så dette er ingen gjetning: Det er to typer holdbarhetsdatoer, siste forbruksdag og best før. Testingen for å finne fram til disse datoene er vesensforskjellige, fordi kravene er forskjellige. For å ta det siste først, fordi det der er flest som har misoppfattet. Best før er egentlig ikke en holdbarhetsdato, men rett og slett det som sies, best før. Altså at produsenten garanterer varens smak og konsistens fram til denne datoen. Varen kan garantert spises lenge etter denne datoen, forutsatt at varen er oppbevart på rett måte. Tørrvarer som posesupper og lignende er typiske best-før-varer. Man blir ikke syk selv ei sånn posesuppe har gåttt et par tre år over best-før-datoen, og mest sannsynlig smaker den fortsatt like godt også, selv om produsenten altså ikke lengre granterer det. Siste forbruksdag brukes på varer som kan surne/råtne/blir harske etter en viss tid. Disse varene kalles ferskvarer, og disse innholder alltid spor av bakterier selv når de er helt ferske, typiske eksempler er kjøtt, fisk, melk, grønnsaker, oljer og lignende. Disse bakteriene formerer seg etter som dagene går, og når det er mer bakterier i varen enn en godkjent grenseverdi, da er det ikke lov å selge varen lengre. Måten man finner holdbarheten er at man dypper en prøvepinne i varen. Denne pinnen strykes over et vekstmiddel i petriskåler, som så får stå i et passe lunkent varmeskap i noen timer (ofte over natta). Deretter registrerer man størrelsen og antallet på bakteriekoloniene og utfra dette regner man ut varens holdbarhet. Alle matvarer blir ikke testet, det tas kun stikkprøvekontroller. Selv siste forbruksdag er ingen absolutt dato. Melk kan godt drikkes flere dager etter denne datoen hvis den lukter ok. Kjøtt og spesielt kjøttdeig som lukter ubehagelig må kastes selv om holdbarhetsdatoen ikke er overskredet. Grønnsaker som ser og kjennes ok ut kan godt spises, selv om datoen er overskredet med noen dager. Og best-før-datoen på egg er under forutsetning at eggene oppbevares i romtemperatur, men de fleste av oss oppbevarer de i kjøleskap og da kan de godt holde seg en måned over påstemplet dato. Endret 19. februar 2011 av SeaLion 21 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 ... Takker for et langt og informativt svar Pluss poeng til deg Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Jeg har jobbet på matvarekontrollen i Trondheim, så dette er ingen gjetning Hvis du insinuerer at det var gjetning så er det feil. Jobbet et par år på mattilsynet selv med nettopp produksjon av vekstmedier, fremdyrking og vedlikhold av bakterier og testing av matprøver fra diverse steder rundt om i landet. Meste var å kartlegge spredning av DSP/PSP/ASP-virus, men hadde i blandt kontroll og standarisering på mer vanlige matvarer. Måten man finner holdbarheten er at man dypper en prøvepinne i varen. Denne pinnen strykes over et vekstmiddel i petriskåler Kan du forklare litt mer om hvordan dette ble gjort der du jobbet? Endret 20. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Måten man finner holdbarheten er at man dypper en prøvepinne i varen. Denne pinnen strykes over et vekstmiddel i petriskåler Kan du forklare litt mer om hvordan dette ble gjort der du jobbet? Ikke i detalj, jeg jobbet i etasjen over, med kjemisk analyse av matvarer. For å finne mengden fett, protein og lignende i innsendte og innhentede matvarer. Og dette er ca tre tiår siden, så alle detaljene er litt uklare. Endret 20. februar 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Hvordan bli kvitt såkalte "rastløse bein"? Jeg sitter og rister så mye med føttene selv når jeg sitter stille ved PC'n, at jeg blir sliten i musklene. Alle maser om det på jobb også. "Sitt nå stille hele bordet rister jo!" Er jeg hjemme hos foreldrene mine maser alle at jeg rister i sofaen så de blir sjøsyk. Men det skjer bare helt av seg selv. Noe som kan spises så det stopper ellernoe? Endret 20. februar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Og dette er ca tre tiår siden, så alle detaljene er litt uklare. Visste ikke at du var "så gammel" Dog husker du riktig ved at en prøvepinne ble ordrett dyppet i varen og ført over på fast agar/vekstmedie?(Spør fordi jeg ville blitt skutt hadde jeg gjort det slikt når jeg jobbet på Mat) Endret 20. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
soulless Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Betablokker kan jo være gode greier: http://no.wikipedia.org/wiki/Betablokker Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Generell hemming av det sympatiske nervesystemet gjør at mange opplever økt trøtthet og redusert fysisk yteevne. Impotens er ikke uvanlig. De vanligste bivirkningene er: kvalme, diare, bronkospasme, kalde ektremiteter (fingre, tær), Raynauds syndrome, bradykardi, hypotensjon (lavt blodtrykk), hjertesvikt, hjerteblokkade, svimmelhet, unormalt syn, redusert konsentrasjon, hallusinasjoner, søvnløshet, mareritt, depresjon. Ved bruk av blandete α1/β-antagonier ses ofte orthostatisk hypotensjon. Nei. Trust me, jeg trenger ikke søvnproblemer, det har jeg nok av fra før. Endret 20. februar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Og dette er ca tre tiår siden, så alle detaljene er litt uklare. Visste ikke at du var "så gammel" Dog husker du riktig ved at en prøvepinne ble ordrett dyppet i varen og ført over på fast agar/vekstmedie? Nei. Akkurat denne biten husker jeg ikke. Jeg bare antok. Og jepp, jeg er "så gammel". Jeg så bl.a TV-overføringen da Niel Armstrong klatret ned på månen. Da var jeg såpass gammel at jeg fortsatt husker begivenheten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Er jo sånn med hukommelsen til eldre, vettu. De kan fortelle i timesvis om hva de gjorde under 2. verdenskrig, men husker ikke hva de gjorde forrige uke. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Er jo sånn med hukommelsen til eldre, vettu. De kan fortelle i timesvis om hva de gjorde under 2. verdenskrig, men husker ikke hva de gjorde forrige uke. :!: Fullt sååå gammel er jeg ikke. Jeg fyllte et halvt århundre i løpet av det siste året. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Hvordan bli kvitt såkalte "rastløse bein"? De gangene eg "lider" ekstra mye av dette er i perioder der eg har trent veldig mye og har et helt vilt overskudd fordi eg ikke har trent på to dager e.l Det eneste som da hjelper er å trene Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Men jeg lider av dette hele tiden, hele året. Selv når jeg jobber, og jobben min er ganske fysisk der jeg går mye. Sitter jeg i kantina får jeg kommentarer om at "beina hans er aldri stille", "fryser du?" eller folk bare ber meg stoppe fordi de blir slitne av å se på. Da tvinger jeg meg til å slutte en stund, så begynner beina å hoppe igjen..bestefar hadde også sånne hoppende føtter når han satt stille. Sitter jeg sammen med andre som rister litt med beina må jeg passe å ikke følge rytmen deres, ellers kan vel hele bygget rase ned pga selvoscillering Jeg har også en tendens til å begynne å gni hendene på lårene så jeg ser helt funksjonshemmet ut. Når jeg skal sovne må jeg ofte lage "knute" på beina så jeg ikke ligger og beveger dem helet tiden. Endret 20. februar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Vet du at dette er et kjent problem, det har til og med et navn? Restless legs syndrome. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Hvor lenge er egentlig røkt laks spiselig etter "siste forbruksdag"?. Jeg har en pakke i kjøleskapet som er merket 02.02. Laksen ser noe lysere ut enn den vanligvis gjør, men den lukter ikke noe spesielt (bortsett fra røkt laks). Den har vært kjølig hele tiden, og ble åpnet for 5 min. siden. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 Noen som kan forklare forskjellen på en holonomisk føring og bare en føring? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 LOL , koedder du...klart wrestling er fake (avtalt hvem som vinner seff) Elvis cause of death -usunn mat (500 gr bacon til frokost f.eks) -piller -beinkreft ? -forstoppelse ? -stress (lets face it...2 konserter om dagen 14 dgr i strekk , over 1.100 ble det totalt) Hva var den stoerste faktoren til hans doed....forstoppelse ? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 LOL , koedder du...klart wrestling er fake (avtalt hvem som vinner seff) Hvem var det du egentlig snakka til der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå