Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dummeste jeg har hørt! Neida :thumbup:

 

 

Når det står noe om en bilmodell og at det er feks en 1.7 liters.. hva betyr dette?

Det betyr at det samlede volumet for innsiden av sylinderne i motoren er 1.7 liter.

 

I de fleste motorer i dag så er det stempler som går opp og ned, og hullet mellom stempelen og blokken er sylinderformet. Når de går ned så fylles dette hulrommet med luft og bensin, og så presses det sammen igjen tennes på, eksploderer og sender stempelet flyvende ned igjen.

 

Det er hvos mye som får plass i sylinderen der stempelet går opp og ned. (summen til alle stemplene).

 

F.eks, en moped har en sylinder på 50 ccm (eller 50 kubik), som tilsvarer 0.05 liter. Det vil si at når det stempelet er på sitt mest åpne, så får det plass til 0.05 liter mellom stempelet og toppen.

 

I en bil har man gjerne 3 eller flere sylindere, og om man tar f.eks en 1.8 liters motor, som er ganske standard, så er det stort sett snakk om 4 sylindere, på 0.45 liter hver. Man har også 2 liters motorer med 4 sylindere, da er det 0.5 liter per sylinder. Eller kanskje en 3 liter med 6 sylindere, da er det også 0.5 liter per sylinder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Energi kreves for å flytte en gjenstand fra A til B.

 

Tyngdekraft drar til seg alt som er, men hvor kommer denne energien fra egentlig? Finnes det teorier/svar?

Premisset ditt er galt, det trengs ikke nødvendigvis noen energi for å flytte en gjennstand fra A til B.

 

Når man f.eks. flytter en gjennstand vertikalt i et tyngdefelt så utfører man arbeid på gjenstanden. Arbeid = kraft*vei, gjennom kraft-energi teoremet endrer man da på den mekaniske energien til gjenstanden. Løfter du gjenstanden opp øker du den potensielle energien til gjenstanden, slipper du gjenstanden går den potensielle energien over til kinetisk energi. Energi er bevart og den kommer ikke fra noe sted, den var alltid der.

Lenke til kommentar

Men da er jo også utgangspunktet at man allerede befinner seg innen gravitasjonsfeltet, i verdensrommet er vel ikke dette alltid tilfellet.

 

Eller tar jeg feil?

Siden gravitasjonskraften avtar med en faktor 1/r^2 så kan du se bort i fra tyngdekraften hvis du er tilstrekkelig langt nok borte, ja? Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Når det står noe om en bilmodell og at det er feks en 1.7 liters.. hva betyr dette?

Det betyr at det samlede volumet for innsiden av sylinderne i motoren er 1.7 liter.

 

I de fleste motorer i dag så er det stempler som går opp og ned, og hullet mellom stempelen og blokken er sylinderformet. Når de går ned så fylles dette hulrommet med luft og bensin, og så presses det sammen igjen tennes på, eksploderer og sender stempelet flyvende ned igjen.

 

Det er hvos mye som får plass i sylinderen der stempelet går opp og ned. (summen til alle stemplene).

 

F.eks, en moped har en sylinder på 50 ccm (eller 50 kubik), som tilsvarer 0.05 liter. Det vil si at når det stempelet er på sitt mest åpne, så får det plass til 0.05 liter mellom stempelet og toppen.

 

I en bil har man gjerne 3 eller flere sylindere, og om man tar f.eks en 1.8 liters motor, som er ganske standard, så er det stort sett snakk om 4 sylindere, på 0.45 liter hver. Man har også 2 liters motorer med 4 sylindere, da er det 0.5 liter per sylinder. Eller kanskje en 3 liter med 6 sylindere, da er det også 0.5 liter per sylinder.

Delvis riktig, men så ble det litt feil på slutten, jeg har markert litt i svaret.

 

Sylindervolumet som oppgis er kun volumet i slaglengden, altså det sylinderevolumet som blir beskrevet av stempeltoppens bevegelse inne i sylinderen. Volumet i toppen, rundt ventilene, regnes ikke med. En 1,7-liters rekkefirer har altså et slagvolum på 425 cm³ per sylinder. En 50 cm³ mopedmotor har som oftest kun 1 sylinder og stempeltoppen beskriver altså da et sylindrisk volum på 0,05 liter på sin ferd opp og ned inne i sylindren.

 

Slagvolumet i forhold til volumet i toppen (rundt ventilene) gir kompresjonsforholdet for motoren. Bensinmotorer har vanligvis et kompresjonsforhold på rundt 9:1 mens dieselmotorer typisk har et kompresjonsforhold på over 20:1.

 

Eldre Ferrarier benyttet forresten et annet system, de ble oppgitt med slagvolum per sylinder. V12-motoren i 60-tallets Ferrari 250 GTO var altså på 250 cm³ • 12 = 3 liter.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor heter det i kjemien dipol-dipol bindinger? Holder det ikke bare med dipol?

 

 

Fordi det er en binding mellom TO dipoler?

Nemlig. En dipol kan også lage en binding mellom seg selv og et atom/molekyl som ikke er en dipol, ved å forskyve ladningen i dette atomet/molekylet (som i utgangspunktet er symmetrisk). Det oppstår da en midlertidig (eller indusert) dipol, og dermed også tiltrekkende krefter. Da snakker man om en dipol-indusert dipolbinding.

Lenke til kommentar

Men om jeg får to folk til å slå med slegge noenlunde samtidig på dem, vil det utløses?

 

Altså, tror dere det vil bli tungt nok?

Sensorene er vel nær nok til at en person med håndslegge i hver hånd burde klare det. I stedet for å sykle over kan du vel lage klassebilde? Ha en gjeng som løper mot kamera mens en kar er sleggemester, og en kar til observerer IR-blitsen gjennom noe som kan se IR, som feks et mobilkamera(sjekk først mot en fjernkontroll).

Lenke til kommentar

Er ikke tull, linsa som styrer laseren kan bli påvirket av det minste støvkorn eller fingeravtrykk som gjør at platene dine blir uleselige. Og det anbefales aldri å rengjøre den selv med klut, da dette gjerne legger igjen en tynn film på linsa som gjør det værre. Sånne rense-plater har du en liten dæsj rensevæske på, spinner noen runder i spillern, så er linsa renset. I gamledager fikk man rensedisketter for å rense lesehodene i diskettstasjonen på pc'n også, hvis man begynte å få mye lese/skrivefeil på disketter. Det var bare en filtplate istedet for den vanlig floppy disk skiva.

 

En gang jeg fikk det berømte "Cola-viruset" (satte i en diskett med masse colasøl på) var maskinen helt ubrukelig, men jeg kjørte rensedisketten sikkert 100 ganger så ble den OK igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Man kan også grave seg ned i hyllemetere med byggeforskrifter og relaterte forskriver, lover og regler. Det enkleste er nok å spørre konkret om et eller annet er lov til å bygge og evt hvilke justeringer som må gjøres for å få det lovlig. Still spørsmål til kommunen, rådgivende ingeniører, byggeledere, fagfolk og bekjente som har vært borti lignende utbygging før. Evt. spør i en egnet tråd i forumkategoriene Hus, hage og oppussing eller Juss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...