Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi disse er på riktig side av lovverket Kyrre? 

 

Wiki:

Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt.

Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse, og er i mange kulturer en viktig del av en rekke sosiale og religiøse sammenhenger.

Noen rusmidler er mer allmenne og brukes som dagligvarer og næringsmiddel. For eksempel finnes det alkohol i øl og vinnikotin i tobakk og koffein i kaffe.

 

 

SNL

 

Rusmidler, stoffer som gir opplevelser av rus, samt forskjellige andre symptomer og tegn på f.eks. sentralnervøs stimulering, demping av sentralnervesystemet (sløvhet, søvnighet, bevisstløshet) eller illusjoner, hallusinasjoner og andre psykosesymptomer. Alle rusmidler har det til felles at bruken av dem kan føre til utvikling av rusmiddelavhengighet, og forskjellige typer rusmiddelskader.

 

Sukker er avhengighets skapende og etter langvarig bruk i større doser fører det ofte med seg hjerte og karsykdommer, det er sentralstimulerende i større doser med sin oppkvikkende effekt. (Synes lett på 15-30 kilos småtroll som drar i seg en liter brus, kaker og iskrem på en bursdag etc)

 

Jeg synes det bare er bra at alle midler som går under definisjonen "rusmidler" blir med i diskusjonen. Hvor alment akseptert noe er bør ikke ha innvirkning på skadevirkningene stoffet gir. Definisjonen på et rusmiddel er ikke at et middel er ulovlig, men at et middel gir en mental eller motorisk effekt på kroppen, et stoff som er avhengighets skapende og som kan gi skader etter overdreven bruk over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke vi skal blande inn nikotin, koffein og sukker i den diskusjonen. Jeg vil vel ikke definere det som et rusmiddel akkurat, selv om det skaper avhengighet.

 

Da kan vi heller dra inn alle preparatene som legene nesten kaster etter en. Det er lovlige rusmidler det ..

 

Nikotin er jo ihvertfall et relativt potent rusmiddel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 Det er lovlige rusmidler det ..

 

 

Fordi disse er på riktig side av lovverket Kyrre? 

 

Øh ... Ja? Det gjør det vel ikke noe bedre - selv om det er "allment akseptert" - at haugevis av folk skal proppe i seg piller som de får utdelt? Ikke F om alle disse har så vondt at dem trenger piller for stort sett alle ting de gjør. Kjenner voksne kjerringer som sitter å fordømmer hasjrøyking, men selv putter de i seg så mye preparater at de ikke ser ut lenger. Pløsete, oppsvulmede pillefeite folk som nesten ikke klarer å pisse uten å ete noe. 

 

Dette er ikke greit - og jeg vet om leger som deler ut uten noe særlig spørsmål. Enkelte deler ut bare fordi dem ikke orker krangle med pasienten, eller fordi det er vanskelig å bevise at dem ikke trenger det. Denne type "medisinering" er jo relativt farlig, fordi preparatene går rimelig direkte på reseptorer i kroppen - gjør deg ganske så avhengig.

 

Tar heller ei maise jeg da ass  :rofl:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre - du blander rusmidler med narkotiske stoffer. To forskjellige ting.

 

 

Sukker er jo dårlig for deg i stor kvanta og avhengighetsskapede, hvorfor regnes ikke det med?

 

Det samme kan du vel strengt talt si om f.eks dataspill/fastfood og.

Dataspill har vist seg å ha store fordeler også, spesielt for eldre mennesker, det hjelper dem med å holde seg ''kvikkere'' lengre. Videospill er også bra for hjernen din generelt da du må bruke den for å løse oppgaver og i det hele tatt spille, så gevinstene ved spilling overveier sjangsen for at man kanskje muligens blir avhengig. 

 

Sukker derimot er du garantert å bli avhengig av og har en ødeleggende effekt på helsen din på mange mulige måter. Junk food inneholder en del sukker forresten.

Lenke til kommentar

Dihydrogen monoxide:

  • is also known as hydroxyl acid, and is the major component of acid rain.
  • contributes to the "greenhouse effect".
  • may cause severe burns.
  • contributes to the erosion of our natural landscape.
  • accelerates corrosion and rusting of many metals.
  • may cause electrical failures and decreased effectiveness of automobile brakes.
  • has been found in excised tumors of terminal cancer patients.

Despite the danger, dihydrogen monoxide is often used:

  • as an industrial solvent and coolant.
  • in nuclear power plants.
  • in the production of styrofoam.
  • as a fire retardant.
  • in many forms of cruel animal research.
  • in the distribution of pesticides. Even after washing, produce remains contaminated by this chemical.
  • as an additive in certain "junk-foods" and other food products.

 

Dihydrogen monoxide kan også være direkte dødelig for mennesker ved for stort inntak.

Lenke til kommentar

Kyrre - du blander rusmidler med narkotiske stoffer. To forskjellige ting.

 

Åh? Narkotika er jo bare et fancy ord for bedøvende stoffer, underliggende "rusmiddel" som er et stoff som skal utgi en effekt (rus).

 

Nikotin og tobakk er per definisjon et narkotikum, men ordet har blitt et paraply-begrep til å dekke alle ulovlige rusmidler, uavhengig om det har en bedøvende virkning eller ei.

Lenke til kommentar

Gavekort - Joda, med narkotiske stoffer menes stoff, sopp, planter osv som er med i narkotikaforskriften i norges lover, altså stoffer som er per dags dato ulovlig. Rusmidler er mer en betegnelse på stoffer som påvirker deg på ett vis (viser til definisjon som en bruker postet over i tråden), som innebærer narkotiske stoffer, men også lovlige stoffer som koffein etc. 

 

edit - ved interesse: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199/%C2%A721#§21

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Syntes folk burde få bruke de stoffene de vil, så lenge deres bruk ikke skader andre. Og nå har det seg faktisk slik at folk som er høy på Cannabis skader omgivelsene/folk rundt seg langt mindre enn folk gjør på andre stoffer, da alkohol er den værste. Cannabis som folk flest her vet er også ikke serlig skadelig for forbrukeren.

 

Prøvde Cannabis selv engang. Alt vi gjorde den kvelden etter vi røyket var å sitte i sofaen, se på TV, og spise pølse med brød og sjokolade. Nam! Kjentes nesten ut som kroppen veide 40 kilo mer mens jeg var høy. Det var rart. Var også lett å sette sine grenser. Etter to sigaretter med hasj og tobakk (dumt, jeg vet) hadde jeg ikke lyst på mer, som er veldig ulikt alkohol, hvor jeg personlig ihvertfall, nesten ikke får til å stoppe når man er i gang.

Bare trist at jeg måtte blande med tobakk... Det ødelegger.

 

edit: hvis det ikke er "lov" å fortelle om personlige opplevelser i denne forumen er jeg villig til å fjærne den biten.

Endret av Sigaruto
Lenke til kommentar

Jeg er fly forbanna på denne politikken.

Jeg har en onkelunge som er skisofren.

Hører stemmer i hodet som ber han gjøre ting.

Tenk om det var du som gikk gjennom livet med stemmer som sier "Gjør det, gjør det" døgnet rundt.

Mariuana hjelper. Det stopper stemmene, men det er ulovelig.

Onkel ungen min fik problemer med stemmene på skolen.

Tok mariuana for å stoppe dem. Han gjorde det eneste riktige!

Det var ta mariuana eller ødelegge noe.

Nå er han kastet ut av skolen for å gjøre det riktige.

Norsk narkotika politikk får meg til å spy

 

Edit. Hvis en av drittsekkene fra arbeiderpartiet eller høyre banker på døra mi i dette valget og forsvarer dette, forlater de trappa mi med brukket nese

Endret av Grynte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...