Gå til innhold

Får betalt for Wikipedia-bidrag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kva skal liksom vere problemet med nynorske skulebøker for oss som brukar nynorsk til vanlig? tosk

8531273[/snapback]

Herregud, det var da ikke et angrep mot at de som har nynorsk som hovedmål skal kunne bruke nynorsk fagbøker, eller et angrep mot nynorsk faglitteratur i det hele tatt. Det var en beskrivelse av *min* reaksjon når jeg ser fagtekster på nynorsk, som var noe ironisk;) Men det falt tydeligvis ikke i smak. Unnskyld;)

Lenke til kommentar
Det er synd at de skal tvinge nynorsken på folk. Akkurat det samme gjelder nynorsk i skolen. Hvor mange er det som går ut av videregående med et godt forhold til nynorsk? Da jeg gikk ut flirte jeg rått av at jeg aldri skulle skrive nynorsk mer i hele mitt liv :-)

 

Dersom man ikke hadde fått det påtvunget hadde ikke folk hatt noe i mot det. Dersom de er redd nynorsken skal dø ut om det ikke blir presset på folk så får det virkelig bare bli sånn!

8529046[/snapback]

 

En tredjedel av våre 470 kommuner har Nynorsk som målform, hva med deres innbyggere som får bokmål presset på seg som sidemål?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Poenget er å styrke mangfoldet, de to nasjonale dialektene vi har og en ca. hundre andre grunner.

 

Skal vi plutselig begynne å nekte samene skolebøker på samisk fordi vi synes samisk er teit? Voks opp fjonskaller.

 

Den eneste gangen norsk frisk ungdom kommer i kontakt med nynorsk er når de "nødt" i sammenheng til skolen, eller ser "Aydensfield" (eller hvordan du nå staver dette programmet) på NRK en lørdagskveld. Sannsynligheten for at minst en av disse begivenhetene skal inntreffe er selv da fortreffende liten..

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Poenget er å styrke mangfoldet, de to nasjonale dialektene vi har og en ca. hundre andre grunner.

 

Skal vi plutselig begynne å nekte samene skolebøker på samisk fordi vi synes samisk er teit? Voks opp fjonskaller.

 

Den eneste gangen norsk frisk ungdom kommer i kontakt med nynorsk er når de "nødt" i sammenheng til skolen, eller ser "Aydensfield" (eller hvordan du nå staver dette programmet) på NRK en lørdagskveld. Sannsynligheten for at minst en av disse begivenhetene skal inntreffe er selv da fortreffende liten..

8532123[/snapback]

 

Ingen har vel foreslått å nekte folk å skrive bøker akkurat som de vil? FOlk kan da skrive på røverspråk om de så ønsker...

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan vi snart skrinlegge dette falske, oppkonstruerte språket som ingen andre enn hallo-damen i NRK snakker, og som årlig sluker millioner av kroner på grunn av statlige pålegg ingen forstår noe av?

 

Det går seg vel til av seg selv, i og med at SMS-generasjonen ikke engang klarer å formulere en hel meningsfull setning på bokmål.

Lenke til kommentar

Helt uavhengig av denne endeløse bokmål-nynorsk debatten syns jeg det for Wikipedia's del, som oppslagsverk er en uting at det er delt.

 

Hvis jeg bruker norsk del av Wiki er det stort sett for å finne ting som er relatert til Norge på et eller annet vis, og at jeg da skal måtte lete gjennom på flere forskjellige steder, fordi det kanskje står noe på den andre målformen gjør det tungvindt.

 

For meg er dette like meningsløst som om dette forumet hadde vært delt på samme måten (hadde jo kanskje vært greit nok akkurat for denne tråden da; "Diskuter artikler -bokmål"/ "Diskuter artikler nynorsk", eningheten hadde vært større antakelig... :p )

 

Burde etter mitt syn heller vært et oppslagsverk på norsk, der man praktiserte samme regler som her, begge deler er greit, men enten nynorsk, eller bokmål i samme innlegg.

Lenke til kommentar

pcp160: Det hadde sikkert vært mulig å slå det sammen på et vis. F.eks at man har en samleside og ett søkefelt for begge målformene. Så kunne man valgt om man vil ha nynorsk eller bokmåls-versjonen som standard dersom begge finnes. F.eks detektert via en cockie eller IP. Om artikkelen bare finnes i en av målformene så kommer det som treff uansett hva man har satt som standard målform. Også burde det vært lett å bytte mellom de to målformene med en enkel knapp i artikkelen. F.eks et norsk flagg med en N for nynorsk eller en B for bokmål øverst på siden.

Lenke til kommentar

Flott at de gir slik støtte til Wikipedia.

 

Ikke bare bidrar det til å spre mangfoldet i språken, ja til og med kulturen og historien våres.

 

Men det viktigste er også det at man ved en slik støtte ikke bare annerkjenner Wikipedia, men man anser det også som et viktig medium.

 

For å si det ærlig så er mange artikler på Wikipedia mye bedre enn mange av de artiklene man finner i et "godkjent" leksikon.

 

Men fortsatt så gjelder selvfølgelig kildekritikk. Det gjelder alt man leser, til og med leksika.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært meget rik nå så hadde jeg blitt fristet til å donere 500 000 til å styrke bokmålsdelen av wikipedia, så den igjen blir større og bedre enn den nynorske. Således ville bokmålsdelen bli brukt mer, og den nynorske bli overlatt til kun nynorsk-forkjemperne. Da ville flere hjerner ha arbeidet på den samme siden, noe som absolutt hadde vært fint. I tillegg hadde det vært enda et skritt på vei for å rette opp de feilene Ivar Aasen gjorde for ganske lenge siden.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er flott at vi har et land med litt mangfold. Nynorsk er et vakkert språk på alle måter!. Jeg måtte likevel le når de oversatte surround til kringlyd :!:

8533021[/snapback]

Ja, fin oversettelse det ja. Hva heter det på bokmål? Finnes det i det hele tatt noe bokmålsord for kringlyd?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fantasiløst å bare bruke det engelske ordet. Det vanner liksom ut det norske språket i stedet for å styrke det. Kringlyd er høres så utrolig mye mer vår kultur ut enn det engelske ordet. Her har virkelig nynorskfolket skjønt det og laget et ekte norsk ord for det.

Lenke til kommentar

For noe bortkastede penger. Om det er stor etterspørsel til nynorsk wikipedia burde da ikke være nødvendig å betale personer for å skrive det? Dette går helt imot forstand. Personen som er "betalt" for dette er vel tilfeldigvis ikke også medlem av samme organisasjon? =)

 

Skal det virkelig være nødvendig å kaste penger på et bål? Jeg har absolutt ikke noe imot nynorsk, men det å faktisk bruke mine skattepenger(ja for Noregs Mållag så vidt jeg vet er statsstøttet) på noe slikt tull er absurd.

 

La oss betale for noen flere nynroske websider, jeg er villig til å lage mange fine nynorske sider for 50 000, jeg har tilogmed en 5'er fra videregående! Send meg en mail.

Lenke til kommentar
For noe bortkastede penger. Om det er stor etterspørsel til nynorsk wikipedia burde da ikke være nødvendig å betale personer for å skrive det? Dette går helt imot forstand.

8533225[/snapback]

Godt poeng.

 

(ja for Noregs Mållag så vidt jeg vet er statsstøttet)

8533225[/snapback]

:O Enda en grunn til at dette er riv ruskende galt.
Lenke til kommentar

Jeg er sterkt imot nynorsk. Det er idiotisk å tvinge oss "bokmåls"-folk til å lære det på skolen. Derimot må jo dette være bra for de som faktisk har nynorsk som hovedmål å kunne lese artiklene på nynorsk.

 

Hvorfor heter det egentlig nynorsk? Det er jo ikke spesielt nytt. :hmm::p

 

50 000 er ikke mye penger totalt sett for staten.

La de styre og herje hvis de mener det hjelper. :D

 

Jeg har forresten heller aldri brukt wikipedia på norsk. Var ikke klar over at det fantes så mange artikler.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er fantasiløst å bare bruke det engelske ordet. Det vanner liksom ut det norske språket i stedet for å styrke det. Kringlyd er høres så utrolig mye mer vår kultur ut enn det engelske ordet. Her har virkelig nynorskfolket skjønt det og laget et ekte norsk ord for det.

8533097[/snapback]

Det kan hende det er fantasiløst, men det er i såfall den store styrken til bokmål kontra nynorsk. Nynorsk fjerner seg mer og mer fra språket til folket. Jeg har hatt nynorsk på skolen siden jeg begynte, og må fremdeles tenke meg om en gang eller to for å forstå ord brukt i noen nynorskaviser. Nynorsk kommer ikke til å overleve ved å distansere seg fra språket folk bruker til daglig. Kringlyd høres kansje fint ut, men jeg hadde ikke forstått meningen uten å ha ordet plassert i en sammenheng.

 

Jeg kan ikke fatte at vi bruker tid å penger på et språk som garantert kun eksisterer på universitetet for spesiellt intresserte om 100år. Iallefall ikke når vi ser hvor mange store problemer her i verden som er mye viktigere. Jeg skulle virkelig ønske at norsk mållag kunne bruke energien sin på noe mer produktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...