Gå til innhold

Får betalt for Wikipedia-bidrag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes nynorsk er fint, og er glad for det Noregs Mållag har gjort. Språket vårt hadde blitt utrolig monotont om vi kun hadde hatt et målføre.

8529120[/snapback]

har du hørt om dialekt??

8529241[/snapback]

Det er nettopp dialektene nynorsk gjenspeiler. Bokmål gjenspeiler kun hvordan folk snakker på Østlandet, ikke i resten av landet. Nynorsk gjenspeiler de mange dialektene mye bedre (men langt fra perfekt, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Synes nynorsk er fint, og er glad for det Noregs Mållag har gjort. Språket vårt hadde blitt utrolig monotont om vi kun hadde hatt et målføre.

8529120[/snapback]

har du hørt om dialekt??

8529241[/snapback]

Det er nettopp dialektene nynorsk gjenspeiler. Bokmål gjenspeiler kun hvordan folk snakker på Østlandet, ikke i resten av landet. Nynorsk gjenspeiler de mange dialektene mye bedre (men langt fra perfekt, selvfølgelig).

8529257[/snapback]

 

Gjør det egentlig det? Nynorsk ligger vel det "folketomme" vestlandet nærmest, store deler av befolkningen lever på østlandet. Nynorsk har allerede "tapt" det er bare et spørsmål om tid. Språk er til for å kommunisere, ikke å være mest mulig komplekst. De er irrasjonelt å ha to skriftspråk som er så og si identiske, og før eller siden vil rasjonaliteten seire.

 

Forøvrig ser jeg ikke helt den store nytten av dette, er det særlig mange som bruker den nynorske delen? Delen på bokmål er jo større, men 50k er jo småpenger, er vel en sak som har lite å si på alle måter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal se noe bort i fra språkdebatten da jeg er bokmålsmann på vestlandet :)

 

Men, folketomt på Vestlandet?

 

Ifølge Statistisk Sentralbyrå bodde det i 2001 totalt 2.026.500 mennesker i "resten av landet", mens det bodde totalt 2.494.300 mennesker sammenlagt i østlandsfylkene

(Østfold, Akershus og Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder))

 

 

Vestlandet har totalt 1,2millioner innbyggere.(Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Møre og Romsdal)

 

Bergen i Hordaland har alene 244.000 (http://no.wikipedia.org/wiki/Bergen) 450.000 i i hele Hordaland.

 

Rogaland; har 400.000 innbyggere (http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article312179.ece?service=print)

 

Møre og Romsdal ca. 245.000 og Sogn og Fjordane over 100.000

 

Oslo har rett under 550.000 derav er hver femte innbygger innvandrer (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article559519.ece ), og for de ser jeg ikke helt at språkdebatten er aktuell, de kan lære seg nynorsk eller bokmål, er uansett helt nytt for dem.

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt av den meningsløse krangelen om hvilket av de norske skriftspråkene som er best og at den andre bør råtne og dø. Voks opp og se at begge kan leve lykkelig side om side. Eller for de som ikke liker noen av de norske skriftspråkene: Vær konsekvent når dere holder dere unna de. Prat og skriv konsekvent f.eks Engelsk hvis det er det dere foretrekker. Blandingsspråk og "gangster-norsk" er grusomt å høre på!

 

Men tilbake til saken, trådens emne: Et tiltak for å øke antall norske bidrag i Wikipedia: Det er glimrende at slike tiltak blir gjort. Noen andre språk har flere og mer omfattende artikler der enn de norske har. Jeg håper det blir ennå flere norske artikler, både på bokmål og nynorsk. Dette tiltaket er jo glimrende for å få norsk ungdom til å skrive mer. Jeg håper lærere engasjerer elever over hele landet til å bidra. Både med å skrive artikler på norsk fra grunnen av, oversette fra andre språk, og forbedre eksisterende artikler. Dette er et kjempeflott tiltak. Kan ikke få rost det nok :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal se noe bort i fra språkdebatten da jeg er bokmålsmann på vestlandet :)

 

Men, folketomt på Vestlandet?

 

Ifølge Statistisk Sentralbyrå bodde det i 2001 totalt 2.026.500 mennesker i "resten av landet", mens det bodde totalt 2.494.300 mennesker sammenlagt i østlandsfylkene

(Østfold, Akershus og Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder))

 

 

Vestlandet har totalt 1,2millioner innbyggere.(Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Møre og Romsdal)

 

Bergen i Hordaland har alene 244.000 (http://no.wikipedia.org/wiki/Bergen) 450.000 i i hele Hordaland.

 

Rogaland; har 400.000 innbyggere (http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article312179.ece?service=print)

 

Møre og Romsdal ca. 245.000 og Sogn og Fjordane over 100.000

 

Oslo har rett under 550.000 derav er hver femte innbygger innvandrer (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article559519.ece ), og for de ser jeg ikke helt at språkdebatten er aktuell, de kan lære seg nynorsk eller bokmål, er uansett helt nytt for dem.

8529623[/snapback]

 

Når jeg snakker om "det folketomme vestlandet", så snakker jeg om nordvestlandet. Altså jeg mener det som endel av vestlandet (mer spesifikt den folketomme delen :)). Men det kom kanskje ikke så klart fram ser jeg nå...

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg blir oppgitt av den meningsløse krangelen om hvilket av de norske skriftspråkene som er best og at den andre bør råtne og dø. Voks opp og se at begge kan leve lykkelig side om side. Eller for de som ikke liker noen av de norske skriftspråkene: Vær konsekvent når dere holder dere unna de. Prat og skriv konsekvent f.eks Engelsk hvis det er det dere foretrekker. Blandingsspråk og "gangster-norsk" er grusomt å høre på!

 

 

Du er da en forkjemper for å hindre sløsing Simen1 :)? Det er et sløs av ressurser, tid, og skoletimer som kunne vært brukt til noe bedre å ha to obligatoriske skriftspråk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om "det folketomme vestlandet", så snakker jeg om nordvestlandet. Altså jeg mener det som endel av vestlandet (mer spesifikt den folketomme delen :)). Men det kom kanskje ikke så klart fram ser jeg nå...

 

AtW

 

Nynorsk blir ikke kun brukt på nordvestlandet. Det er hovedmål i størstedelen av Hordaland med unntak av bergensområdet, samtidig som det også brukes mye i indre strøk av Rogaland. Du bør forsøke å adskille meningene dine fra fakta i fremtiden, om du ønsker å fremstå som seriøs.

 

Nå er jeg prinsipielt enig i at man bør vurdere nåværende ordning rundt hoved-/sidemål i grunnskolen, da en slik overvekt av norskkarakterer i vitnemålet ikke er helt hensiktsmessig for gjennomsnittsmennesket.

 

Uansett, som det er nå, er Nynorsk sidestilt med Bokmål som nasjonale målformer, og det er også derfor wikipedia har en egen del for nynorskbrukere.

Lenke til kommentar

En liten saksopplysning: For folk på Østlandet er dialekt skremmende ofte noe som snakkes i Nord-Norge og på Vestlandet. Det er så godt som ingen i Norge som snakker bokmål, nærmeste man kommer er pen bergensdialekt.

Lenke til kommentar
Jeg blir oppgitt av den meningsløse krangelen om hvilket av de norske skriftspråkene som er best og at den andre bør råtne og dø. Voks opp og se at begge kan leve lykkelig side om side. Eller for de som ikke liker noen av de norske skriftspråkene: Vær konsekvent når dere holder dere unna de. Prat og skriv konsekvent f.eks Engelsk hvis det er det dere foretrekker. Blandingsspråk og "gangster-norsk" er grusomt å høre på!

Du er da en forkjemper for å hindre sløsing Simen1 :)? Det er et sløs av ressurser, tid, og skoletimer som kunne vært brukt til noe bedre å ha to obligatoriske skriftspråk.

8529653[/snapback]

Det stemmer det :)

Jeg har bare ikke sagt noe om hvorvidt man bør lære begge eller bare det ene ;)

Jeg synes godt at sidemålet (uansett om det er bokmål eller nynorsk) kan reduseres fra å sette krav om skriveferdighet til å sette krav om kun leseferdighet. Altså at man kan lese og forstå det andre, men uten å måtte lære å skrive det selv. Men unger i Norge må få lov til å velge hovedmål blant de to og samisk. (Jepp, vi har faktisk tre offisielle skriftspråk i Norge)

 

Forøvrig ønsker jeg at jeg hadde lært nynorsk fremfor bokmål i barneskolen da det ligger nærmere min dialekt. Når jeg først hadde gått gjennom hele barneskolen med bokmål ville det blitt for vanskelig å bytte hovedmål så da var det for sent. Jeg viste ikke en gang at det fantes to norske skriftspråk før flere år ut i barneskolen.

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om "det folketomme vestlandet", så snakker jeg om nordvestlandet. Altså jeg mener det som endel av vestlandet (mer spesifikt den folketomme delen :)). Men det kom kanskje ikke så klart fram ser jeg nå...

 

AtW

 

Nynorsk blir ikke kun brukt på nordvestlandet. Det er hovedmål i størstedelen av Hordaland med unntak av bergensområdet, samtidig som det også brukes mye i indre strøk av Rogaland. Du bør forsøke å adskille meningene dine fra fakta i fremtiden, om du ønsker å fremstå som seriøs.

 

Nå er jeg prinsipielt enig i at man bør vurdere nåværende ordning rundt hoved-/sidemål i grunnskolen, da en slik overvekt av norskkarakterer i vitnemålet ikke er helt hensiktsmessig for gjennomsnittsmennesket.

 

Uansett, som det er nå, er Nynorsk sidestilt med Bokmål som nasjonale målformer, og det er også derfor wikipedia har en egen del for nynorskbrukere.

8529770[/snapback]

 

Det sa jeg vel heller ikke at det gjorde? Jeg sa at jeg trodde det lå nordvestlandet nærmest når det gjaldt hvilke dialekter nynorsk gjennspeiler.

 

EDIT: når det gjelder bruk, så er det såvidt jeg vet bare et fylke i landet der det er flere som bruker nynorsk enn bokmål, og det er sogn og fjorande.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke blir som enkelte nyheter på NRK, hvor de hadde anhvert avsnitt i bokmål og nynorsk.

 

Det er jo også ganske latterlig å "høre" Arnold uttrykke "Eg kjem tilbasje" (eller hvordan det skrives) på TV skjermen.

 

1 offisielt skriftspråk i skolen holder.

 

Men til nyheten. Hvis noen av dere leser litt nøyere før dere skriker, så får ikke damen betalt for å være journalist for Wikipedia. Hun er allerede sjef for den nynorske delen, og får 50.000,- ekstra i bistand. Om den stillingen hun har i wikipedia er betalt normalt eller ikke vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
De få nynorsk-artiklene på Wikipedia reflekterer vel bare bruken av nynorsk hos det norske folk. Det er jo tross alt det norske folk som skriver på den norske delen av Wikipedia.  :hmm:

8529850[/snapback]

Det er mulig det gir en viss indikasjon ja. Uansett:

 

Artikler: 110 271

Artiklar: 22 018

Lenke til kommentar
De få nynorsk-artiklene på Wikipedia reflekterer vel bare bruken av nynorsk hos det norske folk. Det er jo tross alt det norske folk som skriver på den norske delen av Wikipedia.  :hmm:

8529850[/snapback]

Det er mulig det gir en viss indikasjon ja. Uansett:

 

Artikler: 110 271

Artiklar: 22 018

8529885[/snapback]

 

 

Forøvrig er jo andelen vesentlig høyere enn andelen av befolkningen som skriver nynorsk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig er jo andelen vesentlig høyere enn andelen av befolkningen som skriver nynorsk.

 

AtW

8529908[/snapback]

Jeg antar det kan ha noe med at de som bruker nynorsk faktisk er mer glad i skriftspråket sitt enn de som bruker bokmål, og at dette har inspirert noen til å skrive veldig mange artikler. Eller er folk som snakker nynorsk kanskje bare mer kunskapsrike enn resten? :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...