Gå til innhold

Får betalt for Wikipedia-bidrag


Anbefalte innlegg

Eller er folk som snakker nynorsk kanskje bare mer kunskapsrike enn resten?

8529979[/snapback]

 

:thumbup:

 

*EDIT* Hadde forresten vært spennende å sett statistikk over sidemålskarakterer for elever med ulik hovedmålform.

 

Har en liten mistanke om at elever med nynorsk (norsk) som hovedmål har bedre snittkarakter i norskfaget enn elever med bokmål (dansk) som hovedmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*EDIT* Hadde forresten vært spennende å sett statistikk over sidemålskarakterer for elever med ulik hovedmålform.

 

Har en liten mistanke om at elever med nynorsk (norsk) som hovedmål har bedre snittkarakter i norskfaget enn elever med bokmål (dansk) som hovedmål.

8530180[/snapback]

 

Det har nok endel andre grunner, blant annet at det er lettere å lære seg bokmål igjennom andre kanaler, jeg kjenner ikke få som spekulerte i dette karaktermessig på skolen, men som i dag kun skriver bokmål.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har nok endel andre grunner, blant annet at det er lettere å lære seg bokmål igjennom andre kanaler, jeg kjenner ikke få som spekulerte i dette karaktermessig på skolen, men som i dag kun skriver bokmål.

 

AtW

8530188[/snapback]

Ja det er nå snart 10 år siden jeg hadde nn som hovedmål... skriver stort sett bare bokmål nå.

 

Men som du sier, man plukker opp bokmål gjennom ulike media og dermed trenger man ikke den samme opplæringen her. Hva synes riksmålsfolket om å gjøre nynorsk til hovedmål for alle? Siden vi nå en gang har to målformer her i landet tenker jeg...

 

Ønsker ikke noen debatt om hvorvidt man skal beholde nn i det hele tatt, men siden vi er velsignet med to flotte målformer, hvorfor ikke lære begge ordentlig?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt problemet mange har med nynorsk. Det er en del av norsk kultur, og det er da ikke så vanskelig heller? I sammenligning med å lære fremmedspråk som tysk eller russisk med sine kasus eller romanske språk som italiensk og spansk med en helt annen oppbygning og struktur enn germanske språk, må da nynorsk være noe av det letteste faget i skolen? Problemet synes jeg, er vinklingen læreplanen gir nynorsk. Jeg synes nynorsk-undervisningen i skolen kan være gørr, men jeg *elsker* å høre på Are Kalvø sine kåserier eller å lese en god bok på nynorsk. Det er trist at undervisningen er gjort så kjedelig, det må få en mer spennende vinkling. Læreren, vinklingen og tilnærmelsen til faget har dessverre altfor mye å si. Matte kan være et hate-fag med en dårlig lærer, men en veldig god lærer kan gi det en ufattelig glød. Nynorsk har sjarm (woah:P) - det har med tilnærmingen å gjøre, det er enkelt, og det er allmennutdannende.

 

Jeg grøsser ved ensformigheten ved kun bokmål :p

 

Det er så mainstream å hate nynorsk:P Folk hater nynorsk omtrent *før* de i det hele tatt har hatt undervisning i det. Folk burde heller prøve å se sjarmen og gløden i språk, det gjelder alle språk; og more seg med tidvis morsomme nynorskord i forhold til tilsvarende ord på bokmål. Klinger ikke "kjærleik" fint? :D

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar
Jeg har aldri skjønt problemet mange har med nynorsk. Det er en del av norsk kultur, og det er da ikke så vanskelig heller? I sammenligning med å lære fremmedspråk som tysk eller russisk med sine kasus eller romanske språk som italiensk og spansk med en helt annen oppbygning og struktur enn germanske språk, må da nynorsk være noe av det letteste faget i skolen?

 

Det er mye som er endel av "norsk kultur", uten at man bør sløse bort en begrenset ressurs som skoletimer på å ha om det flere timer i uka. Problemet er at det stjeler tid, skoletimer og penger, hadde det vært et valgfag skulle jeg ikke klagd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ville heller brukt pengene på å forbedre og utvide bokmål-sidene. De som kan nynorsk kan som oftest like godt bokmål - i hvert fall etter hva jeg har erfart.

8530370[/snapback]

 

Det er nok ikke Noregs Mållag sin policy.

Noregs Mållag arbeider for å fremje nynorsk på alle område i det norske samfunnet.

http://www.nm.no/tekst.cfm?path=10198,10222,10226

 

La oss se om riksmålsforbundet følger opp

Lenke til kommentar

Folk hater vel ikke nynorsk fordi det er spesielt vanskelig, men fordi det føles unødvendig. Nå har ikke jeg noe å si på nynorskundervisningen, men mest sannsynlig kommer jeg aldri til å skrive nynorsk verken i privat og profesjonell sammenheng. Det hadde vært bedre å bruke nynorsktimene på noe annet, f.eks. å lære et fremmedspråk flytende (spansk, fransk etc.).

Lenke til kommentar

Men nynorskundervisningen går jo under norsk-faget? Vi har 5-timer norsk i uka på vgs, og jeg tviler på at det blir færre norsktimer i uka selv om nynorsken hadde blitt valgfritt. Sånnsett blir svært få av de norsktimene brukt til nynorsk.. I hvertfall etter min erfaring. Så skjønner ikke helt at det tar fra andre ting man kan lære. Jeg har alle obligatoriske (inkl. nynorsk) + tysk, italiensk, kjemi, fysikk og matte. Funker fett=)

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar
Folk hater vel ikke nynorsk fordi det er spesielt vanskelig, men fordi det føles unødvendig. Nå har ikke jeg noe å si på nynorskundervisningen, men mest sannsynlig kommer jeg aldri til å skrive nynorsk verken i privat og profesjonell sammenheng. Det hadde vært bedre å bruke nynorsktimene på noe annet, f.eks. å lære et fremmedspråk flytende (spansk, fransk etc.).

8530473[/snapback]

 

Med tanke på den mengden nynorsktimer man har i forhold til andre fag, og at nynorsken er en integrert del av norskundervisningen (var iallefall det på skolene jeg gikk på) så vil man ikke kunne klare å lære seg et fremmedspråk flytende på den samme tiden (eller engang på det nivå man lærer fremmedspråk som valgfag i dag), så det ville egentlig vært bortkastet. Vi har allerede valgfag slik det er i dag. Men hvis man skulle droppe nynorsken, hva skulle man lært i stedet for da? Enda mer litteraturhistorie, Ibsen osv? Man kan da ikke bare kutte vekk 50 % norsktimer? :hmm:

 

Men jeg er absolutt for å gjøre nynorsk som valgfag, men da må man bruke de 50 % ekstra norsktimene på noe fornuftig, ikke på enda mer romantikk, naturalisme, Kielland, osv som bare ville drepe motivasjonen og interessen til skoleelevende enda mer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Folk hater vel ikke nynorsk fordi det er spesielt vanskelig, men fordi det føles unødvendig. Nå har ikke jeg noe å si på nynorskundervisningen, men mest sannsynlig kommer jeg aldri til å skrive nynorsk verken i privat og profesjonell sammenheng. Det hadde vært bedre å bruke nynorsktimene på noe annet, f.eks. å lære et fremmedspråk flytende (spansk, fransk etc.).

8530473[/snapback]

 

Med tanke på den mengden nynorsktimer man har i forhold til andre fag, og at nynorsken er en integrert del av norskundervisningen (var iallefall det på skolene jeg gikk på) så vil man ikke kunne klare å lære seg et fremmedspråk flytende på den samme tiden (eller engang på det nivå man lærer fremmedspråk som valgfag i dag), så det ville egentlig vært bortkastet. Vi har allerede valgfag slik det er i dag. Men hvis man skulle droppe nynorsken, hva skulle man lært i stedet for da? Enda mer litteraturhistorie, Ibsen osv? Man kan da ikke bare kutte vekk 50 % norsktimer? :hmm:

 

Men jeg er absolutt for å gjøre nynorsk som valgfag, men da må man bruke de 50 % ekstra norsktimene på noe fornuftig, ikke på enda mer romantikk, naturalisme, Kielland, osv som bare ville drepe motivasjonen og interessen til skoleelevende enda mer.

8530505[/snapback]

 

Hvorfor bruke det på norsk? Det finnes i mine øyne langt mer fornuftige ting å bruke "ekstratimene" på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Folk hater vel ikke nynorsk fordi det er spesielt vanskelig, men fordi det føles unødvendig. Nå har ikke jeg noe å si på nynorskundervisningen, men mest sannsynlig kommer jeg aldri til å skrive nynorsk verken i privat og profesjonell sammenheng. Det hadde vært bedre å bruke nynorsktimene på noe annet, f.eks. å lære et fremmedspråk flytende (spansk, fransk etc.).

8530473[/snapback]

 

Nja, veldig mange jeg kjenner til (men det kommer nok endel an på omgangskrets) misliker nynorsk fordi de gjør det så dårlig i det. 2-ere, 3-ere, you name it. De skjønner ikke at får en 5 i bokmål kan en 5 i nynorsk om en bare gidder. Til og med en som aldri har hatt nynorsk vil klare det på en tentamen, dersom han/hun bare bruker nynorskordboka *veldig flittig*. Oppbygning er jo omtrent nøyaktig lik. Det er bare noen ytterst få forskjeller, som genitiv-s++

 

Men jeg skjønner poenget ditt, selv om nynorskdelen av norskundervisningen er så marginal blitt at jeg tror ikke andre fag ville hatt noe å gagne på det.

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar
Men hvis man skulle droppe nynorsken, hva skulle man lært i stedet for da? Enda mer litteraturhistorie, Ibsen osv? Man kan da ikke bare kutte vekk 50 % norsktimer? :hmm:

Hvorfor ikke? Og overfør de timene til valgfritt fremmedspråk. Da har man faktisk har sjans til å lære seg fransk, spansk etc. rimelig bra.

 

Litteraturhistorie har man mer enn nok av ja. Der er vi enig.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke det på norsk? Det finnes i mine øyne langt mer fornuftige ting å bruke "ekstratimene" på.

 

AtW

8530545[/snapback]

 

Enig med deg her, men realistisk ville jeg regne med at man da ville benyttet sjansen til å få gått igjennom hele norsk litteraturpensumet. For per i dag kommer en sjelden gjennom hele pensumet. Og nynorsken er da ikke 50% av norskundervisningen? Snarere 10% eller mindre.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke det på norsk? Det finnes i mine øyne langt mer fornuftige ting å bruke "ekstratimene" på.

 

AtW

8530545[/snapback]

 

Jeg tenkte at vi måtte beholde norsktimene så ikke de skulle komme i "undervekt" i forhold til andre fag. Men jeg husker nok ikke så godt som jeg burde hvor mange timer i uken vi faktisk brukte på norsktimene. Nå undersøkte jeg litt, og det ser ut som om norsken faktisk er veldig stort i forhold til andre fag. Så man ville ikke tape så mye på å kutte bort litt så lenge det blir brukt på noe fornuftig. Og nynorsken er vel ikke egentlig 50 %, men mer 30-40 %.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke det på norsk? Det finnes i mine øyne langt mer fornuftige ting å bruke "ekstratimene" på.

 

AtW

8530545[/snapback]

 

Jeg tenkte at vi måtte beholde norsktimene så ikke de skulle komme i "undervekt" i forhold til andre fag. Men jeg husker nok ikke så godt som jeg burde hvor mange timer i uken vi faktisk brukte på norsktimene. Nå undersøkte jeg litt, og det ser ut som om norsken faktisk er veldig stort i forhold til andre fag. Så man ville ikke tape så mye på å kutte bort litt så lenge det blir brukt på noe fornuftig. Og nynorsken er vel ikke egentlig 50 %, men mer 30-40 %.

8530599[/snapback]

 

Såvidt jeg husker var norsk i sterk sterk overvekt på vgs, kan det ha vært 5 timer bokmål, og 2 timer nynorsk? Eller var det 3+2?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Og overfør de timene til valgfritt fremmedspråk. Da har man faktisk har sjans til å lære seg fransk, spansk etc. rimelig bra.

 

Litteraturhistorie har man mer enn nok av ja. Der er vi enig.

8530574[/snapback]

 

Jeg må si at jeg ville satt pris på om èn hel skoletime ville blitt lagt til f.eks. B-språksundervisningen og trukket fra norsk. Men tar nynorsken såpass stor del av norskundervisningen at man kan avse èn skoletime? Det er hvertfall ikke praksis der jeg går. :hmm:

 

Egentlig, når jeg tenker meg om, tror jeg det ville vært bra å bruke en time fra norsken på økonomifaget som nå har blitt kraftig innskrenket i Kunnskapsløftet og ikke har noen særlig fokus på regnskap, budsjettføring og forbrukerlover. Jeg tror at kjennskap til kjøpslovene og rettigheter er kanskje noe av det mest nyttige jeg har lært i skolen så langt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...