Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7
Da var endelig ferien klarlagt for September/Oktober. Silkeveien, Fra Kyrgyzstan, gjennom Kazakhstan, Uzbekistan og til Turkmenistan til slutt. Dette blir bra :)
Hvor komplisert var det å få visum til Uzbekistan og til Turkmenistan? Og satser du bare på å fikse det på flyplassen for Kyrgyzstan?

 

Hadde planlagt å få med meg noen av disse, men nå er uheldigvis Air Baltic helt på randen av konkurs.

 

Kyrgyzstan hadde jeg tenkt å skaffe på flyplassen ja. Ellers kan man søke på ambassaden til Kazakhstan i Oslo også. Uzbekistan og Turkmenistan er en litt mer omstendig prosess, der man også trenger invitasjoner, ikke ulikt Russland. Holder på med søkeprosessen nå, så har ikke fått alle visumene enda.

 

Så Air Baltic er snart konkurs sier du ? Var det derfor jeg ikke fant så mange flybiletter fra det selskapet lenger fra Ashgabat mon tro ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så Air Baltic er snart konkurs sier du ? Var det derfor jeg ikke fant så mange flybiletter fra det selskapet lenger fra Ashgabat mon tro ?
http://www.baltictimes.com/news/articles/28932/

Underskuddet er økende og flere reisebyråer selger ikke lengere biletter med dem pga. risikoen.

 

Har booket en reise med dem og håper de i alle fall holder ut litt til. De har god service og mange spennende destinasjoner østover til lave priser så det blir synd om de forsvinner.

Lenke til kommentar

åssen haru tenkt og reise i turkmenistan? jeg prøvde og få visum der i fjor, fikk 5 dagers transit visum uten store problem. men fant ut at jeg ikke hadde tid til og reise til iran sa så får og komme meg opp til kina igjen gjennom pakistan. man får bare 5(noen ganger 7) dager transit visum, det er nok til og reise rundt i landet med bil om man leier med sjofør (møtte 2 tyskere som hadde gjort det) men man må uten en annen grenseovergang enn man kom inn så vidt jeg vet

Lenke til kommentar

Peker kompasset mot Rondane på tirsdag, deretter Romsdalen, en svipptur utom Ålesund, opp Atlanterhavsveien mot Kristiansund, inn til Sunndalsøra. Har ikke helt bestemt hvor lang tid vi bruker, får se an hvor lenge det er festlig å gå i det været som måtte komme; fjerde dagen med regn er sjelden morsom når en bor i telt og alt er vått ...

Lenke til kommentar

Peker kompasset mot Rondane på tirsdag, deretter Romsdalen, en svipptur utom Ålesund, opp Atlanterhavsveien mot Kristiansund, inn til Sunndalsøra. Har ikke helt bestemt hvor lang tid vi bruker, får se an hvor lenge det er festlig å gå i det været som måtte komme; fjerde dagen med regn er sjelden morsom når en bor i telt og alt er vått ...

Har gått fra Rondvassbu -> Veslesmeden når jeg var 7 år gammel, det var en lett tur med svært god utsikt. Dette er toppturen som gir mest valuta for gåingen. ;)

 

Har gått fra Dørålseter -> Storesmeden -> Rondvassbu noe som var en ganske drøy tur, men ble gjort på en dag med skyfri blå himmel. Ble litt skjelven fordi det er litt luftig, men det er aldri farlig (det er bratt, men ikke stup på veien opp fra bandet). Brukte 9 timer inkludert pauser.

 

Traff faktisk på en tysker som teltet i Langholet. Han hadde is på termosen når han stod opp om morgenen. Når vi kom der ca midt på dagen gikk vi i shorts fordi det var så bra vær. På toppen av Storesmeden var det plenty av rim på nordsiden av varden. Husker jeg satt på huk på toppen fordi jeg ble svimmel av å stå. Teite høydeskrekk. :D

 

Har gått fra Bjørholia -> Høgronden -> Dørålseter, noe som er en veldig drøy tur. Det er litt luftig på Dørålseter-siden av Høgronden, noe som for min del gjør at denne retningen fungerer best. Kjæresten til en kompis gikk den andre veien og hun syntes det ble for skummelt. Det er lite vann fra man går over elven ved 900m til man er nesten framme ved Dørålseter, så ha med nok vann. Turen er eeeeeeeeegentlig veldig grei, men stigningen fra elven og opp til høgronden er en 1200 høydemeters bakke og er ganske drøy. Brukte 10 timer, inkludert pauser.

 

Det var en fordel til ved å gå ned på nordsiden av Høgronden, det er nemlig at det var endel (råtten) snø på vei ned. Dette gjør at man istedetfor å slite ut knærne kan bruke snøen til å ta unna litt. Ikke at man har lyst å skli nedover, stien går 300 høydemeter ned de første 700 meterene og det er stup på østsiden av ryggen. Husker noen nervøse blikk over kanten, men stien går ikke helt på kanten, så ikke noe stort problem for de med høydeskrekk.

 

Har vært på vei opp til Rondeslottet, men snudde ved vinjeronden. Været og formen var ikke på topp og det er demotiverende å gå ned fra vinjeronden for å komme opp på rondeslottet. :p Den kjedeligste toppen jeg har gått opp på.

 

Har forresten også gått i Reinheimen og vil trekke fram Karitinden, Norddal. Det er faktisk toppen jeg har vært på med BEST utsikt i Norge. Var der på en klarværsdag og man ser mot breheimen og jotunheimen. Gikk fra Veltdalshytta -> Karitind -> Pyttbua (eller var det Torsbu?). Gikk opp på toppen fra sørvest. Tok vel litt over en time fra stien og opp til toppen og kanskje 10 minutter nedover i full firsprang på snøen. Husker jeg syntes det var dritfett.

 

Minuset med Reinheimen er at det var utrooolig mye snø. Skikkelige fjellstøvler og gamasjer er et stort pluss. Også var været så-som-så når vi var der, noe man nesten må forvente av fjell på feil side av vannskillet. Hadde flaks med toppturen til Karitind, dagen før var det regn og tåke. :p

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og ekstremt fyldige tips, blackbrrd! Printes og medbringes. Litt skeptisk til å dra de jeg reiser sammen med opp de drøyeste rutene; når noen ikke er helt vant til fjellet er det greit å lage en litt mild intro. Tipper vi tar Rondvassbu - Veslesmeden i morgen, tror det blir bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og ekstremt fyldige tips, blackbrrd! Printes og medbringes. Litt skeptisk til å dra de jeg reiser sammen med opp de drøyeste rutene; når noen ikke er helt vant til fjellet er det greit å lage en litt mild intro. Tipper vi tar Rondvassbu - Veslesmeden i morgen, tror det blir bra.

 

Om vaeret er bra sa ta Rondeslottet, men den turen er nok en del droyere enn det som er nevnt her. Du far ogsa to fjell med pa kjopet helt gratis. Forst bestiger du Vinjeronden pa veien opp for du gar over til Rondeslottet. Har gatt der i tett take, gikk helt greit det og ikke farlig, men kjipe var at det ikke var noe a se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for gode tips til Møre & Romsdal – ble en veldig bra tur. Toppturfaktoren var lav, men med de jeg hadde med meg passet det langt bedre å ta det litt roligere med å traske langs en elv.

 

Neste stopp Stavanger. Ferie? Tja, det begrepet er litt vasket ut for min del ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...