Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...


Kansellerte turer planlagt for denne måneden:
-Helgetur til Neuchâtel som er en gammel by med slott og funicular med utsiktstårn. Byen har også flere severdige parker og et museum med imponerende roboter fra 1700-tallet som kunne skrive, tegne og spille musikk. Hadde også planlagt en tur rundt sjøen for å se Murten som er en av få byer i Europa med intakt bymur. Rett tilbake på todo-lista.

 

-Så en langhelg til Addis Ababa med tur til Lalibela med berømte kirker hugd ut i stein og hvor enkelte tror paktens ark er skjult. Rett tilbake til todo-listen.

 

-Så enda en helgetur, til Brno. Rett tilbake til todo-lista den også.

 

Etter dette er allerede 6 andre turer booket.... og det ligger også tynt ann for dem.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kansellerte turer booket for denne måneden:

-Spektakulær togreise over alpene ned til Lugano i den italienske delen av Sveits. Der var planen å ta funicular og fjellheis opp i høyden og båttur til idylliske småbyer. Rett tilbake til todo-listen.

-Tur til Lake District med Windermere. Hadde planlagt å prøve meg på The Dome House som er en B&B som har vært med i serien Grand Designs. Skulle også innom Hill Top Farm til barnebokforfatteren Beatrix Potter. Rett tilbake til todo-listen.

-Så en tur til Bedford. Skulle blandt annet prøve få litt valuta ut av medlemskap i English Heritage ved å besøke Wrest Park.

 

Etter dette er 3 andre turer enda ikke kanseller.

 

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 1.5.2020 den 13.43):

Kansellerte turer booket for denne måneden:

-Spektakulær togreise over alpene ned til Lugano i den italienske delen av Sveits. Der var planen å ta funicular og fjellheis opp i høyden og båttur til idylliske småbyer. Rett tilbake til todo-listen.

tX7H_VdC8HppWjJDk9agQ2i_v7V-1mdUeOrxRkNS

Har klatret opp der (Via Ferrata, ganske heftig tur). Flott utsikt fra toppen og vakkert område så bare å glede seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planene i sommer var Tons of Rock i Oslo i juni og Wacken Open Air i Wacken, Tyskland i august. Begge arrangementene er avlyst. Heldigvis er billettene overført til neste år. Ingen nye planer booket for øyeblikket, men blir nok noen toppturer rundt i Norge med samboer og hund.

Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

@robertaas hvordan går det med refundering og lignende på så mange reiser? Går det knirkefritt? Er flyselskapene vanskelige? Må du blande inn forsikringsselskap?

Det er stor forskjell på selskapenes måte å håndtere dette på. Både hvor lang tid det tar, hvordan deres systemer håndterer dette og hvordan de behandler undene.

SAS kommer klart dårligst ut her.

-Den første kanselleringen jeg hadde der var faktisk en fleksibel billett som jeg måtte kansellere pga reiseråd fra UD som ville gjort reiseforsikring ugyldig. Fikk ingen kvittering da jeg kansellerte,  de fortsatte å sende meldinger om endringer av gate under reisen og jeg har enda ikke mottat pengene eller en eneste melding fra SAS som refererer til denne bookingen. Det er nesten 8 uker siden nå. På tlf har jeg fått bekrefet flere ganger at alt er OK med kanselleringen og at jeg bare må vente.

-Neste flight med SAS var en helgetur fra Oslo til Manchester og tilbake. Den ble endret til en reise fra Køben til Oslo og så videre til Manchester som endelig destinasjon én uke senere. Og jeg fikk ikke en eneste varsel om disse endringene. Kontaktet SAS som sa at jeg kunne kansellere turen og da ville få tilbake pengene selv om det ikke stod noe om det i webgrensesnittet. Neste kansellerte booking var omtrent det samme.

-Har neste booking med SAS neste uke og fligtene er allerede kansellert, men jeg har enda ikke blitt varslet og på nettsidene står det med et annet grensesnitt enn før at om jeg velger å kansellere bookingen så vil jeg kun få penger tilbake i henhold til billettreglene som ikke er stort for Go Light.

-Da jeg ventet på penger fra 3 bookinger kom det en mail fra SAS hvor de sa at de jobbet med kanselleringen min og at dette kunne ta tid, uten å spesifisere hvilken booking eller hvor mye tid. Og så stod det at om jeg allerede hadde mottat penger så måtte jeg se bort ifra den beskjeden. Null kontroll fra SKIT altså.

Lufthansa hadde litt bedre kontroll på booking og kommunikasjon, men null penger etter 6 uker.

Etiopian var eksemplarisk med korrekt, rask og god kommunikasjon. Penger tilbake på bankkonto etter 5 dager.

Wizzair har også kommunisert godt og hatt klare regler. Man kunne lett og raskt konvertere en kansellert booking om til 120% av billett tilgode på wizzair-kontoen som må brukes innen 2 år. Man kan så søke å få pengene tilbakebetalt til bankkonto, men da uten de ekstra 20%. Har prøvd det for én av de kansellerte bookingene med dem og fikk da beskjed om at det kunne ta over 60 dager å behandle. Det var en forventnignsstyring som SAS og Lufthansa helt manglet.

 

 

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har stort sett flydd med Norwegian.

Av mine kansellerte turer så har jeg nylig fått en tilbakebetaling og venter på to til. Kansellerte disse samtidig da reisene var tett på hverandre og det er ca ti uker siden nå. Har slutta å mase på dem da de "sakene er godkjent og ligger til utbetaling". Unntatt forsinkelsen har Norwegian vært gode på å informere underveis, også hvilke alternativer jeg hadde ift refusjon (ombooking, konvertere til bonuspoeng med 10% ekstra eller penga tilbake)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min neste ferie blir bilferie i Norge.

Starter i Tromsø for å kjøre nordover til Nordkapp, så går turen i etapper sørover og via vestlandet før jeg ender opp i Oslo etter noen uker.

Håper mange er flinke til å ta ferie i Norge i år!

For andre vil jeg anbefale å teste ut Svalbard i årets ferie, Svalbard er magisk hele året og har mange heftige naturopplevelser å by på. For min egen del bor jeg på Svalbard og velger et avbrekk i ferien.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (9 timer siden):

For andre vil jeg anbefale å teste ut Svalbard i årets ferie, Svalbard er magisk hele året og har mange heftige naturopplevelser å by på. For min egen del bor jeg på Svalbard og velger et avbrekk i ferien.

Jeg tror det knappt kan bli bedre enn hva jeg opplevde på en helgetur midt i mai ett år. Det for fortsatt nok sne slik at vi kunne ta en tur med snescooter til Barentsburg, men sent nok på våren til at det var midnattssol. Knall vær hele helgen og feiring av syttende mai.

Men pass dere for skotyver, det er en stor greie på Svalbard.

Lenke til kommentar

I år kom jeg hjem fra siste tur 10. mai, det var mulig å kjøre 17.mai-helgen også men føret begynte å bli dårlig og jeg gadd rett og slett ikke.

Nå er det scooterføre kun opp til breen og ned i Fardalsbakken, området som lokale ungdommer leker i.

For scootertur er mars og april den beste tiden, fra 19. april er det midnattssol og allerede et par uker tidligere er det lyst stort sett hele døgnet.

Sommeren er også heftig, båttur til Pyramiden eller Barentsburg blir fort kombinert med å se hval, sel, hvalross, rev og reinsdyr. Noen får også se isbjørn.
Sånt som dette er det dog sjelden man får se..

https://www.instagram.com/p/CABK-YUJdoS/

Lenke til kommentar

Det kan kanskje ikke kalles for ferie. Men at jeg, som etter 2 måneder med 90% hjemmekontor, 50% kombinert med en 4åring, skal få egentid i form av en langhelg i skogen. Det kommer til å føles ut som verdens beste ferie. 

Blir ikke lenger enn til nabokommunen. Sove i telt, forhåpentligvis noen fine ørreter, total stillhet og en god whisky i lerka. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/25/2020 at 2:22 PM, Retroman said:

Hva i... jeg skal til Svalbard i løpet av senåret. Hva er greia med skotyver?

Det er egentlig ikke en greie, det er mest at det hender folk tar feil sko.

På hotellene må man ta av skoene innenfor døra, det samme gjelder på museene og noen andre steder.. Det er lett å ta feil om det er mange mennesker der.

Det er lurt å ha sko som er enkelt å ta av og på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (5 timer siden):

Det er egentlig ikke en greie, det er mest at det hender folk tar feil sko.

På hotellene må man ta av skoene innenfor døra, det samme gjelder på museene og noen andre steder.. Det er lett å ta feil om det er mange mennesker der.

Det er lurt å ha sko som er enkelt å ta av og på.

Nja, om du bor med billigere innkvartering oppe ved Nybyen så er det første man kommer inn i et rom med masse grove utesko da de ikke kan brukes inne. Når en sløving så tar feil sko så er det helt uaktuelt for nestemann å gå barføtt ned til sentrum så han må ta de skoene som er nærmest sine egne. Slik forplanter det seg og sistemann får garantert noe som ikke passer. Snakket med flere lokale som sa det var noe "jævla styr" å rydde opp i.

En hengelås som plasseres slik at skoene blir ubrukelig for andre kan være en lur investering.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (59 minutter siden):

Putt skoene i en plastpose og ta de med inn

Inn der man har rom går det greit, men ikke andre steder. Der jeg bodde var oppoldsrom og kantine i et eget bygg. Å ta med en pose med digre sko eller støvler med sne på inn til frokost blir litt rart, vått blir det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...