Gå til innhold

XP OEM fases ut


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på det som noe stort problem at windows XP oem går ut av salg. Alle de store bedriftene som trenger det greier nok å få itdrifterne sine til å fortsette med installasjon av XP. For privatpersoner er det mer likegyldig hva som er forhåndsinstallert, så lenge det funker. Det er ca et halvt år til dette skjer, så forhåpentligvis har de greid å få ting mer stabilt til da.

Siden Vista blir den eneste windowsversjonen som kan selges forhåndsinstallert er det også mulig at Elkjøp o.l. vil vurdere å selge de billigste pcene med forhåndsinstallert Linux i steden.

 

Jeg er veldig spent på hva som videre i operativsystemverdenen framover. Foreløpig har jeg observert at stadig flere av vennene mine går over fra Windows til OS X når de kjøper seg ny maskin. Der finnes det ikke en mulighet en gang til å kjøpe maskinvare med eldre utgaver av operativsystemet, uten at jeg kan huske at jeg har sett noen klage over det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Redigert: kindings, har du ikke fått med deg noen av innvendingene mot å skifte fra XP til Vista? (Det står jo en del i denne artikkelen også)

8366802[/snapback]

Jo, jeg har fått med meg mange av innvendingene, men etter å selv ha kjørt Vista(64bit) Ultimate en stund vil jeg påstå at de fleste innvendingene er fordommer og ikke basert på fakta. Veldig mye rammer også ett fåtall av systemene. Mange av disse feilene vil også være utbedret til 2008, inkludert drivere etc.

 

Egen erfaring er at kompatibiliteten med XP software er god, ytelsen er jevngod med Windows XP med samme HW(aero trekker vel og merke noe, men det er ikke påtvunget). Vi snakker her også om nye maskiner fra neste år og da vil jeg bli meget overrasket over om at ikke alle nye maskiner takler Vista + Aero uten problemer... i motsatt fall blir man lurt og bør derfor holde seg unna. Det er ikke oppgradering man snakker om her, men nye maskiner.

 

Lurer forresten på hvor stor andel av nye maskiner(til privatbruk) som blir solgt med Vista nå, dvs fra leverandører som Dell, IBM etc? Jeg vil tro det er en relativt stor andel...

Lenke til kommentar
Ser få problemer med dette.

 

Er bare å (igjen) sammenligne med da XP kom.  Var ikke lite med sverting og negative kommentarer fra folk som ALDRI skulle bytte fra Win98 eller Win2000. Bare se på FUD'en om at QoS klienten i XP reserverte 20% av båndbreden.  Selvsagt er dette sprøyt, men i hvor mange år overlevde denne skrøna?

Nå er vel ikke XP det operativsystemet som har den beste nettverksytelsen, det er helt klart. Så helt galt var det vel ikke.

8368158[/snapback]

 

Jo, det var helt galt.

Når man går ut og sier at 20% av båndbredden er reservert til QoS, og dette ikke stemmer (og MANGE tror på skrøna og aksepterer det som en "sannhet"), er det faktisk helt galt.

 

Og når mange brukte dette som et argument MOT å installere XP, ser jeg en viss sammenheng med folks argumenter mot å kjøre Vista.

 

At Vista er så mye tregere enn XP, mener jeg også er sprøyt. Forsøk feks. å installer første/andre generasjons drivere på en XP maskin, og se på ytelsen. Jeg har INGEN motforestillinger mot å tro at ytelsen til Vista kommer til å gå betraktelig opp så snart bla. Nvidia/ATI får gjort noe med driverene sine.

Lenke til kommentar

Windows XP-brukerne som i dag har en OEM-lisens og ønsker å oppgradere/bytte ut maskinen får vel kjøpe seg en (brukt) retail-lisens av XP, dersom de ønsker å bruke Windows XP helt til support-perioden fra Microsoft går ut.

 

Vi får håpe at det i fremtiden blir enda lettere å kjøpe maskiner uten forhåndsinnstallert OS slik at man slipper å måtte betale for en Windows Vista-lisens man ikke har planer om å bruke.

Lenke til kommentar
Jo, det var helt galt. 

Når man går ut og sier at 20% av båndbredden er reservert til QoS, og dette ikke stemmer (og MANGE tror på skrøna og aksepterer det som en "sannhet"), er det faktisk helt galt.

Jeg så faktisk forskjell på Windows og Linux/UNIX når det kommer til nettverksytelsen, og det var på 100 Mbps nettverk.

 

Edit: Linux/UNIX gjorde det selvfølgelig bedre enn hva som var tilfelle med Windows XP.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: Linux/UNIX gjorde det selvfølgelig bedre enn hva som var tilfelle med Windows XP.

8370176[/snapback]

 

Men det er ikke det som er poenget!

Poenget har ingenting med om XP eller Linux har den beste nettverksstakken å gjøre i det hele tatt (skjønner egentlig ikke hvorfor folk hele tiden drasser inn Linux i en Windows diskusjon heller). Jeg sammenligner det som skjedde da XP kom med det som skjer nå når Vista er lansert, og konkluderer med at folk tar avgjørelser på gale premisser.

Lenke til kommentar

At Vista er så mye tregere enn XP, mener jeg også er sprøyt. Jeg har INGEN motforestillinger mot å tro at ytelsen til Vista kommer til å gå betraktelig opp så snart bla. Nvidia/ATI får gjort noe med driverene sine.

 

Joda sant mulig det går bedre. Den størte ytelses forskjellen nVidia fx har klart å forbedre med driverene sine måtte vert på gode gamle geforce 2 gti kort som gjikk 15% raskere når du byttet driver. Seriøst så tror ikke jeg ikke att ati og nvidia klarer å forbedre ytelsen i Vista med 50%, noe som var mitt tilfelle når jeg testet vista.

 

Med andre personer jeg kjenner så er ikke forskjellen så enorm men i enkelte spill er det helt sykt men så tror jeg det kan ha noen med att det ikke er støttet av spillet å gjøre da.

 

Kommer uansett til å bruke xp i flere mnd sannsynligvis ennå siden det ikke er så lett å bytte ut skjermkortet i en berbar.

 

..

 

Hva var det med att man måtte fornye lisensen sin ? Man kan vel kjøre OEM så lenge man vil ?.

Lenke til kommentar
Joda sant mulig det går bedre. Den størte ytelses forskjellen nVidia fx har klart å forbedre med driverene sine måtte vert på gode gamle geforce 2 gti kort som gjikk 15% raskere når du byttet driver. Seriøst så tror ikke jeg ikke att ati og nvidia klarer å forbedre ytelsen i Vista med 50%, noe som var mitt tilfelle når jeg testet vista.

Ville vel også reagert på ett ytelsestap på 50%, men man kan ikke legge skylden for dårlige drivere på MS alene, personlig synes jeg det er svakt av mange av 3dje parts leverandørene at de ikke har klart å ha gode drivere til Vista kjappere. Når det er sagt, så er nye drivere på vei, så egentlig er ikke dette så lang ventetid. Tror jeg ventet lengre på brukbare drivere fra ATI da W2K kom, da winXP kom var de litt mer klar, men nå er det vel engang slik at overgangen fra W2K til XP ikke var like stor som denne gangen, dvs det var enklere for leverandørene å tilpasse W2k drivere.

Lenke til kommentar
er det ikke mulig å føre en eneste diskusjon om xp vs. vista uten at linux kommer opp??

 

iblandt skulle jeg ønske at det er mulig å lage informative artikler uten mulighet for kommentarer...

8367797[/snapback]

 

-hvorfor skulle ikke Linux komme opp!?

 

både XP og Vista er operativsystemer, det er Linux også, og avhengig av hvordan diskusjonen utvikler seg så kan det da være gunstig å nevne linux, eller noe ved linux. det forundrer meg bare at det ikke er flere som nevner Unix. (BSD og OSX er unix varianter)

8368029[/snapback]

 

fryktelig enkelt å svare på: dette er svarene på en artikkel om oem versjonene av XP forsvinner.. ikke enda en tråd om windows vs linux...

Lenke til kommentar

Utrolig hva folk skal syte om.

Jeg tror de fleste vil forvente å ikke få med et gammelt operativsystem når de kjøper pc på Elkjøp til neste år.

 

z10an Postet i dag, 22:29

Hva var det med att man måtte fornye lisensen sin ? Man kan vel kjøre OEM så lenge man vil ?.

Ja, du kan bruke den så lenge du vil, dette er kun snakk om hva som kommer ferdig installert på maskiner du kjøper ny.

Er tydeligvis mange som er misfornøyd med at bilbutikkene ikke selger nye biler fra 2002 lenger, de tvinger deg til å kjøpe ny bil, når du skal kjøpe ny bil :p

Lenke til kommentar
Beklager feilstavelsen av brukernavnet ditt Scortech. (fikses straks) :)

 

er det ikke mulig å føre en eneste diskusjon om xp vs. vista uten at linux kommer opp??

Det blir vel som å diskutere en fotballkamp uten å nevne mer enn 2 spillere på det ene laget. Eller som å diskutere brus uten å nevne andre brustyper enn Coca Cola Light og Coca Cola Zero. Man kan jo late som andre spillere, brustyper og merker ikke eksisterer, men blir ikke det en litt vel kunstig og konstruert diskusjon?

 

iblandt skulle jeg ønske at det er mulig å lage informative artikler uten mulighet for kommentarer...

8367797[/snapback]

Man jo ikke lese kommentarene om man ikke vil ;) Bare lat som tråden ikke eksisterer og surf videre når du har lest artikkelen så er "problemet" ute av verden. :)

8367951[/snapback]

del1

en tråd er mye bedre for brukerene om den holder seg til saken; her om oemversjonen av xp forsvinner fort.. ser ikke helt hva linux har med det å gjøre :-)

 

del2

ja.. hadde det vært så enkelt hadde saken vært ute av verden. det er ikke lett.. :-)

Lenke til kommentar
Ja forsåvidt, men det er ikke mange som vet om muligheten for å få refundert pengene for et ferdiginnstallert windows om man ikke ønsker det. For de som vet om den muligheten så medfører det også mye byråkrati, overbeviselse av selgere som ikke har hørt om muligheten, mye tid, slit og kanskje brutt garanti på PC-en man kjøper. Med andre ord er det ikke "bare" å kjøpe XP utenom.

 

Er det noen som vet om dette har blitt prøvd i Norge?

Lenke til kommentar
Utrolig hva folk skal syte om.

Jeg tror de fleste vil forvente å ikke få med et gammelt operativsystem når de kjøper pc på Elkjøp til neste år.

For den gjennomsnittlige privatperson er det nok sånn de tenker: nyest = best. For enkelte bedrifter derimot, som gjerne takker nei til nye features til fordel for ferdigtestet programvare, så er det ikke nødvendigvis slik. Disse styrer gjerne unna alt som lukter av beta-programvare og må tenke konservativt for å ivareta sikkerheten.

 

Nå er det fortsatt ca ¾ år igjen, så Vista kan kanskje gjøre seg til et mer attraktivt valg også for bedrifter innen den tid. Det er jo interessant å se at Microsoft vurderer første service pack for Vista allerede til høsten (under ett år etter lansering). Hver enkelt får selv gjøre opp sin mening om hva dét signaliserer/betyr, man kan jo tolke det begge veier, pluss at vi får vel vente å se hvilke endringen den inneholder før vi avsier noen dom over hva det vil bety for Windows Vista.

 

Jeg synes ikke det er helt unaturlig at enkelte nevner alternativer som f.eks. GNU/Linux, Solaris e.l. i denne tråden ettersom for enkelte utgjør det et problem at de ikke ønsker å migrere over til MS Windows Vista allerede i februar 2008, samtidig som de delvis føler seg tvunget siden support-perioden for Windows XP snart tar slutt (er det ikke til 2009?). Hadde dette vært diskusjon til en artikkel skrevet på hwb.no hadde nok forståelsen kanskje vært større for at man tenker i baner utover kun de produktene som tilbys av Microsoft.

 

Uansett, slutten på OEM-lisenser er vel ikke verre enn at det kan overkommes med retail-lisenser, som nevnt i et tidligere innlegg. Utfasing av enkelte produkter er også noe man bør ta i betraktning i det øyeblikk man gjør seg avhengig av produktet, så dersom enkelte Microsoft-kunder føler dette som vanskelig, så er det vel delvis ens egen feil. I så fall bør man vel tenke seg om minst to ganger før man da velger å potensielt gjenta å sette seg i samme situasjon ved å gjøre seg avhengig av f.eks. Windows Vista.

 

(Nå lover jo Microsoft hyppigere lansering av fremtidige Windows-versjoner, men hvem vet ... dessuten kan det bli dyrt i lengden dersom man skal måtte oppgradere f.eks. annet hvert år eller hvor ofte Microsoft velger å gi ut ny versjon).

Lenke til kommentar
Poenget har ingenting med om XP eller Linux har den beste nettverksstakken å gjøre i det hele tatt (skjønner egentlig ikke hvorfor folk hele tiden drasser inn Linux i en Windows diskusjon heller).

8370662[/snapback]

 

Grunnen til at folk drasser inn Linux her, og i de fleste andre andre windows diskusjoner, er selvsagt for at folk skal få øynene opp for andre operativsystemer enn windows. Det som skjer er følgende:

 

1. MS gjør noe som vil bety ekstra utgifter fra forbrukeren

2. Forbrukerne blir irriterte og klager over at nå må de bruke mere penger på noe de egentlig ikke vil ha.

3. Linuxbrukeren ser at her er det en del som ikke liker hva MS gjør, og kommer da frem med ett alternativ til windows som atpåtil er gratis.

4. Linuxbrukeren forteller samtidig litt om hans erfaring med MS og hvorfor den ikke bruker MS sine operativsystemer.

 

Dette gjøres ikke for å skape kvalme, men rett og slett si ifra til de som ikke liker hva MS gjør at det finnes andre alternativer som kan være verdt å prøve. Folk fremstiller windows som det ENESTE operativsystemet, men i de fleste tilfeller er faktisk linux ett minst like bra alternativ. Eventuelt er jo en dualboot genialt om du spiller noe/har noen windowspogrammer du ikke finner alternativer til i linux som du liker.

 

Når windowsbrukere gir uttrykk for at de er lei av MS sine krumspring burde det vel være greit at noen slenger opp ett alternativ. Er jo faktisk ikke alle som engang vet at det finnes linuxdistroer, f. eks. min mor, far og kjæreste. Måtte forklare de hva jeg satt på da de så jeg ikke hadde XP oppe på dataen.

 

Dæven, detta ble ett mye lenger svar enn hva jeg hadde sett for meg :p

 

Hvertfall, hvis dere IKKE vil ha linux inn i en diskusjon om at XP OEM fjernes fra hyllene burde dere unngå å snakke som om dere hatet MS sine krumspring og mest av alt ville bort fra disse.

 

Angående spill så finnes det også en del linux spill. Quake 4, Doom 3 +++ Egentlig bare å se på idSoftware :D som lager spill i OpenGL slik at de er plattforuavhengige. Tenkte jeg skulle skrive litt om Quake 4 i en tråd om ikke altfor lenge også. Da etter å ha prøvd det i både windows og linux.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje snarere tonen til endel Linux og Mac brukere som kan skape litt irritasjon. Den er av og til preget av en viss snusfornuft og evangelisering.

 

Jeg skulle gjerne tatt i bruk Linux og Mac, men så lenge PC'en er min hovedplattform for spill så er dessverre det lite aktuelt. Dette kan nok endre seg på sikt, spesielt dersom det blir mer fokus på online-spill.

Lenke til kommentar
Poenget har ingenting med om XP eller Linux har den beste nettverksstakken å gjøre i det hele tatt (skjønner egentlig ikke hvorfor folk hele tiden drasser inn Linux i en Windows diskusjon heller).

8370662[/snapback]

 

Grunnen til at folk drasser inn Linux her, og i de fleste andre andre windows diskusjoner, er selvsagt for at folk skal få øynene opp for andre operativsystemer enn windows. Det som skjer er følgende:

 

1. MS gjør noe som vil bety ekstra utgifter fra forbrukeren

2. Forbrukerne blir irriterte og klager over at nå må de bruke mere penger på noe de egentlig ikke vil ha.

3. Linuxbrukeren ser at her er det en del som ikke liker hva MS gjør, og kommer da frem med ett alternativ til windows som atpåtil er gratis.

4. Linuxbrukeren forteller samtidig litt om hans erfaring med MS og hvorfor den ikke bruker MS sine operativsystemer.

 

Dette gjøres ikke for å skape kvalme, men rett og slett si ifra til de som ikke liker hva MS gjør at det finnes andre alternativer som kan være verdt å prøve. Folk fremstiller windows som det ENESTE operativsystemet, men i de fleste tilfeller er faktisk linux ett minst like bra alternativ. Eventuelt er jo en dualboot genialt om du spiller noe/har noen windowspogrammer du ikke finner alternativer til i linux som du liker.

 

Når windowsbrukere gir uttrykk for at de er lei av MS sine krumspring burde det vel være greit at noen slenger opp ett alternativ. Er jo faktisk ikke alle som engang vet at det finnes linuxdistroer, f. eks. min mor, far og kjæreste. Måtte forklare de hva jeg satt på da de så jeg ikke hadde XP oppe på dataen.

 

Dæven, detta ble ett mye lenger svar enn hva jeg hadde sett for meg :p

 

Hvertfall, hvis dere IKKE vil ha linux inn i en diskusjon om at XP OEM fjernes fra hyllene burde dere unngå å snakke som om dere hatet MS sine krumspring og mest av alt ville bort fra disse.

 

Angående spill så finnes det også en del linux spill. Quake 4, Doom 3 +++ Egentlig bare å se på idSoftware :D som lager spill i OpenGL slik at de er plattforuavhengige. Tenkte jeg skulle skrive litt om Quake 4 i en tråd om ikke altfor lenge også. Da etter å ha prøvd det i både windows og linux.

8372297[/snapback]

 

Et av de bedre innleggene i MS vs røkla jeg har sett på en stund. Det eneste problemet er at punkt 3 gjerne kommer før punkt 2, og det er som oftest linux-forkjemperen som roper høyest om MS griskhet. Dernest har punkt 4 en tendens til å bestå av oppgulp, og sjelden noe mer konkret enn at OS bør være gratis og man bør få gjøre som man vil. Når man i tillegg konsekvent omtaler MS som M$ lyser det ikke seriøsitet av innleggene.

 

Tar du en kikk i denne tråden ser du at første propagandapost kommer etter at en -1- person har utrykt misnøye... Jeg har sagt det før, mer nyanserte fremstillinger der Linux ikke løser alle dine problemer ville antagelig gjort mye.

 

Og hvorfor fremheves OSX sammen med linux i en tråd som handler om kostnader? Et OS som er bundet til hardware, og solgt av et selskap med en vel så broget historikk som MS...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt artig jeg å se hvem, som er mest iherdige fanboys av ting som f.eks. Linux. Om en ikke vil lese slike innlegg så kan en jo merke seg aliaset på personen, og enkelt hoppe over å lese hans/hennes innlegg for fremtiden. ;)

 

 

At Microsoft får litt pepper synes jeg også er fint. De fortjener ikke helt å løftes ut av sin vanskelige barndom ennå synes nå jeg. Det har blitt bedre, men jeg har ett dårlig forhold til Microsoft etter å ha opplevd:

 

MS-DOS (som jeg likte bedre enn Windows 3.11) med sin begrensning om å måtte kjøre kun 1 program om gangen.

 

Windows 3.x var en grusom tid.

(Jeg har tilgode å bruke balltreet på en PC - heldigvis for det. Men det hadde nå vært gromt å gruse en 386 eller noe bare for moroskyld lell)

 

De første versjonene av Windows 95 var også ubehagelige.

 

Word 6.0 var heller ikke så mye å skryte av, selv om det gjerne var enklere enn å bruke konkurrenten WordPerfect. Nå fikk jeg tekstbehandlingsopplæring i nettopp WordPerfect, og det hjalp gjerne litt med å få forståelsen når jeg ble introdusert til HTML-tag'er. Takk Novell, eh.. ummh.. eh.. Corel. :p

 

Off Topic: En litt artig sak jeg har sett med egne øyne. En eller annen ville få trykket og gitt ut en bok. Så kom han og leverte råteksten skrevet i Word med formatering og det hele. Greit at avsnittene og slikt så greit ut hjemme på hans PC. Men med klargjøring av en slik tekst så kommer du ikke utenom litt korrekturlesning og rettelser i teksten. Når så teksten skal flyte uten å endre resultatet, så blir det helt og jeg sier igjen helt ubrukelig å klamre seg til Word med sin måte å formatere tekst på. Her burde råteksten blitt tatt ut, og blitt helt ombrukket på f.eks. enten QuarkXpress eller InDesign som er de mest brukte programmene for profesjonelle trykksaker.

 

I denne situasjon skulle kunden blitt behandlet slik at minst mulig timer ble fakturert. Altså ved å brekke om i profesjonell programvare. Her gjorde en leder som satt litt høyere enn lederen i Førtrykksavdelingen en fatal vurdering og bestemmelse. Det skulle brekkes om i Word. Jobben snek seg inn via en litt unormal kanal i bedriften. Det var det som var problemet. Det endte opp med at en læregutt på en annen avdeling enn Førtrykk slet seg igjennom dagesvis med rettelser. I praksis fungerer Word slik i en ombrekkingsjobb. Ikke før du har fått rettet noe, så skvises noe annet ett annet sted og tyter ut på en måte det ikke skal. :wallbash: Vanlige folk har ingen forutsetning for å forstå hvor vanskelig ombrekking med Word kan bli med en så stor jobb som en bok.

 

Takk Microsoft (ironi) for at dere har gjort Word til ett så populært program. :rofl:

Endret av G
Lenke til kommentar
Utrolig hva folk skal syte om.

Jeg tror de fleste vil forvente å ikke få med et gammelt operativsystem når de kjøper pc på Elkjøp til neste år.

For den gjennomsnittlige privatperson er det nok sånn de tenker: nyest = best. For enkelte bedrifter derimot, som gjerne takker nei til nye features til fordel for ferdigtestet programvare, så er det ikke nødvendigvis slik. Disse styrer gjerne unna alt som lukter av beta-programvare og må tenke konservativt for å ivareta sikkerheten.

Jo det forstår jeg, men nå var det jo i følge artikkelen ikke snakk om bedriftskunder, der vil det være andre muligheter som gir bedriftene lenger tid.

Og at Vista "lukter av beta vare" akkurat nå kan jeg godt være med på, men dette er altså snakk om et helt år etter release.

 

 

waerg34g Postet i dag, 07:04

Et av de bedre innleggene i MS vs røkla jeg har sett på en stund. Det eneste problemet er at punkt 3 gjerne kommer før punkt 2, og det er som oftest linux-forkjemperen som roper høyest om MS griskhet. Dernest har punkt 4 en tendens til å bestå av oppgulp, og sjelden noe mer konkret enn at OS bør være gratis og man bør få gjøre som man vil. Når man i tillegg konsekvent omtaler MS som M$ lyser det ikke seriøsitet av innleggene.

 

Tar du en kikk i denne tråden ser du at første propagandapost kommer etter at en -1- person har utrykt misnøye... Jeg har sagt det før, mer nyanserte fremstillinger der Linux ikke løser alle dine problemer ville antagelig gjort mye.

Må si jeg oppfatter det på samme måte som deg.

Jeg tror vel ikke det er noen her som har vært medlem av forum mer enn 24 timer, og som enda ikke har fått med seg at det finnes alternativer. Jeg har i og for seg ikke noe i mot å få tips om andre muligheter. Men jeg har litt problemer med å ta i mot råd når så mye av dette fremstår som en fanatisk svertekampanje, basert på konspirasjonsteorier og spøkelser.

 

Det er tydeligvis også delte meninger blandt moderatorer her på forumet i hvilken grad Linux er relevant i absolutt ALLE nyhetstråder om Microsoft produkter. Det er ikke mer enn et par dager siden en moderator midlertidig stengte tråden, slettet alt Linux-gnålet, og kom med advarsel om nulltolleranse for mas om Linux i en tilsvarende tråd som denne.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ønsker man XP er det bare å kjøpe det utenom.

8366562[/snapback]

Ja forsåvidt, men det er ikke mange som vet om muligheten for å få refundert pengene for et ferdiginnstallert windows om man ikke ønsker det. For de som vet om den muligheten så medfører det også mye byråkrati, overbeviselse av selgere som ikke har hørt om muligheten, mye tid, slit og kanskje brutt garanti på PC-en man kjøper. Med andre ord er det ikke "bare" å kjøpe XP utenom.

8366802[/snapback]

Men er det ikke slik at om en går på en webshop ala MPX.no så kan en i en nokså stor overgangsfase velge hvilket Windows OS (det som er på vei til å utfases VS det som er på vei inn på markedet) og hvilket språk en ønsker. Eller er jeg litt på bærtur nå (har ikke handlet for mange bærbare PC'er for å si det sånn)?

Endret av G
Lenke til kommentar
Det er ikke bare nysalget av Windows XP som blir påvirket av Microsofts jag etter å få alle over på Windows Vista. Akkurat denne saken har kun påvirkning på OEM-salget, ja, men i ermet til Microsoft ligger det også at Service Pack 3 på Windows XP neppe noen gang kommer og at support for Windows XP termineres om ikke så veldig lenge. Microsoft vil tvinge så mange som mulig over på Vista så fort som mulig, for å drive salget så mye som mulig mens jernet fortsatt er varmt og for at brukere ikke skal få tid og mulighet til å se seg om etter (i mange tilfeller; bedre) alternativer som Mac OSX og Linux.

8367429[/snapback]

Akkurat, der har du det. Og det er dette som jeg frykter er strategien til M$, nemlig å få måkt så mange som mulig over på Vista innen kort tid, og så smeller de til og innfører TCPA/Palladium i Vista. Folk som kan finne på noe så grusomt som Palladium (se link) må være onde, svært onde.

8367442[/snapback]

Ikke nødvendigvis onde vil jeg si, men kanskje snarere noe påvirket av interesser, ønsker fra bedrifter for en sikrere PC-base og liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...