Gå til innhold

XP OEM fases ut


Anbefalte innlegg

Du kan begynne å se deg litt om etter alternativer til Windows.

8367374[/snapback]

Nå var du, som mange andre liker å være i slike diskusjoner, usaklig..

8367647[/snapback]

Hvordan kan det være usaklig? Han gikk jo rett på sak og svarte på det konstruerte ultimatet Scortec kom med. Scortec sa at man ble tvunget til å enten kjøpe Vista eller piratkopiere Vista. Stigfjel fortalte bare at ultimatet ikke er noe ultimat siden det finnes flere alternativer, oppgradere til Linux.

 

(Men han glemte å nevne ennå en mulighet: Man trenger ikke å bytte ut XP i det hele tatt.)

8367766[/snapback]

 

My name is Scortech..sånn at det er sagt. :)

Og jeg SA ikke det...det var et spørsmål..

siden xp oem skal fases ut betyr det at vi som har oem må gå over til vista eller bli pirater da?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Men han glemte å nevne ennå en mulighet: Man trenger ikke å bytte ut XP i det hele tatt.)

8367766[/snapback]

I et perspektiv på et par år, vil det være greit å ikke bytte ut XP i det hele tatt. Men når XP når EOL, og det kan skje innen 2-3 år, vil det ikke være gunstig å fortsette å benytte XP, for sikkerhetshull som da oppstår vil ikke bli rettet. Da er man nødt til å oppdatere, og GNU/Linux, BSD eller UNIX og eventuelt Mac vil fremstå som gode alternativer til Vista (og senere Vienna).

Lenke til kommentar

Beklager feilstavelsen av brukernavnet ditt Scortech. (fikses straks) :)

 

er det ikke mulig å føre en eneste diskusjon om xp vs. vista uten at linux kommer opp??

Det blir vel som å diskutere en fotballkamp uten å nevne mer enn 2 spillere på det ene laget. Eller som å diskutere brus uten å nevne andre brustyper enn Coca Cola Light og Coca Cola Zero. Man kan jo late som andre spillere, brustyper og merker ikke eksisterer, men blir ikke det en litt vel kunstig og konstruert diskusjon?

 

iblandt skulle jeg ønske at det er mulig å lage informative artikler uten mulighet for kommentarer...

8367797[/snapback]

Man jo ikke lese kommentarene om man ikke vil ;) Bare lat som tråden ikke eksisterer og surf videre når du har lest artikkelen så er "problemet" ute av verden. :)

Lenke til kommentar
er det ikke mulig å føre en eneste diskusjon om xp vs. vista uten at linux kommer opp??

 

iblandt skulle jeg ønske at det er mulig å lage informative artikler uten mulighet for kommentarer...

8367797[/snapback]

 

-hvorfor skulle ikke Linux komme opp!?

 

både XP og Vista er operativsystemer, det er Linux også, og avhengig av hvordan diskusjonen utvikler seg så kan det da være gunstig å nevne linux, eller noe ved linux. det forundrer meg bare at det ikke er flere som nevner Unix. (BSD og OSX er unix varianter)

Lenke til kommentar

Monopol, ultimatum, ressurskrevende, buhuu...

 

Som sagt, det finnes alternativer. Om ett år vil det ikke være én PC som ikke kjører Vista glatt (vi kan godt ta en sjekk om ett år for å sjekke den påstanden). De fleste "dårlige" PCene vil også bruke de nye integrerte grafikkmodulene til blant annet Intel som faktisk støtter Aero fullt ut. 1 gb ram er også mer enn nok for å kjøre Vista uten lagg, og når Vista SP1/oppdateringer fram til nyttårskiftet fikser på noen ytelsesproblemer og programmer blir optimalisert for Vista, tror jeg ikke vi vil se det store problemet som mange her forespeiler.

 

Ellers er det interessant å se Dell begynne med salg av Linux-distribusjoner, noe jeg tror er positivt. Men for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke kranglingen her. Folk prater om Palladium og virker som synsere mer enn objektive debattanter.

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Jeg leste nå på windows forumet at OEM lisens formelt bare kan reaktiveres tre ganger.

 

Etter antall ganger så ringer du til microsoft norge og får ny aktivering gjennom de..ikke værre enn det.

8367849[/snapback]

Og hvor lenge tror du de kommer til å fortsette å reaktivere XP?

 

Utvidet support er noe som må betales for, ikke noe du får gratis.

Lenke til kommentar
Ellers er det interessant å se Dell begynne med salg av Linux-distribusjoner, noe jeg tror er positivt. Men for å være helt ærlig, jeg skjønner ikke kranglingen her. Folk prater om Palladium og virker som synsere mer enn objektive debattanter.

8368056[/snapback]

Hvis du leser linken i min signatur så vil du skjønne hvorfor jeg reagerer så sterkt på Palladium. Det er et sikkerhetssystem opprinnelig planlagt for Vista som man skulle tro var tatt rett ut fra George Orwells "1984".

Lenke til kommentar

Ser få problemer med dette.

 

Er bare å (igjen) sammenligne med da XP kom. Var ikke lite med sverting og negative kommentarer fra folk som ALDRI skulle bytte fra Win98 eller Win2000. Bare se på FUD'en om at QoS klienten i XP reserverte 20% av båndbreden. Selvsagt er dette sprøyt, men i hvor mange år overlevde denne skrøna?

 

SP1 til Vista er annonsert iløpet av høsten (september?), og innen utgangen av året har nok de fleste hardwareprodusentene kommet med gode og stabile drivere. PCene som selges i slutten av året/begynnelsen av 2008, er neppe preget av barnesykdommene som mange har vært plaget av.

Lenke til kommentar
Ser få problemer med dette.

 

Er bare å (igjen) sammenligne med da XP kom.  Var ikke lite med sverting og negative kommentarer fra folk som ALDRI skulle bytte fra Win98 eller Win2000. Bare se på FUD'en om at QoS klienten i XP reserverte 20% av båndbreden.  Selvsagt er dette sprøyt, men i hvor mange år overlevde denne skrøna?

Nå er vel ikke XP det operativsystemet som har den beste nettverksytelsen, det er helt klart. Så helt galt var det vel ikke.

Lenke til kommentar
Ser få problemer med dette.

 

Er bare å (igjen) sammenligne med da XP kom.  Var ikke lite med sverting og negative kommentarer fra folk som ALDRI skulle bytte fra Win98 eller Win2000. Bare se på FUD'en om at QoS klienten i XP reserverte 20% av båndbreden.  Selvsagt er dette sprøyt, men i hvor mange år overlevde denne skrøna?

 

SP1 til Vista er annonsert iløpet av høsten (september?), og innen utgangen av året har nok de fleste hardwareprodusentene kommet med gode og stabile drivere.  PCene som selges i slutten av året/begynnelsen av 2008, er neppe preget av barnesykdommene som mange har vært plaget av.

8368148[/snapback]

Noen av oss er fortsatt fornøyd med 2000 og har ikke trengt å installere XP.

Lenke til kommentar
Hvis man vil ha Windows uten at man vil fanges i TCPA/Palladium-fellen, er det absolutt en grunn til å gå for XP. Dessuten, 3-4 år gamle maskiner er under f.eks. GNU/Linux ganske så responsive og føles raske. Tenk deg da hvordan en helt ny maskin vil føles i samme OS.

 

Dette gjentar du til det kjedsommelige til tross for at det ikke er implementert i dag og du ikke vet hva som vil skje videre. Det er også på siden av temaet å hele tiden skryte av Linux. Jeg kan ikke se at disse skremmebildene om hva du spår om TCPA og Vista på noen måte er relevant for trådens tema som er XP OEM. Jeg er ærlig talt lei av å lese dette i hver eneste XP/Vista tråd.

Lenke til kommentar

Hm hvis noen nettbuttiker i fremtiden skulle sitte igjen med noen OEM versjoner av Xp de ikke får solgt kan jeg sikkert være behjelpelig med det ;)

 

 

På den andre siden er det vel bare naturlig at MS ønsker å fase ut Xp, blir på samme måte som når en ny bilmodel kommer på markedet, den vil sannsynligvs erstatte en gammel tilsvarende modell.

Lenke til kommentar
Noen av oss er fortsatt fornøyd med 2000 og har ikke trengt å installere XP.

8368178[/snapback]

Men tiden er snart inne for at Windows 2000 når EOL. Regner med at det ikke er lenge før M$ gjør dette grepet.

8368190[/snapback]

 

Idet jeg fullførte mitt forrige innlegg så serverer du nok et premieeksempel på din misjon her. Nemlig å fremstille MS så ille som mulig. Du gidder ikke engang sjekke en eneste kilde om EOL, du bare buser ut med "regner med at det ikke er lenge igjen". Hva slags nytte har vi av det som ikke er annet enn dine personlige spådommer?

Lenke til kommentar

Vista ut på dato om fem år

 

XP Home får utvidet kundestøtte

Microsoft gir etter for press

Kundestøtteperioden blir nå utvidet til 2009, og skal også gjelde Windows XP Media Center Edition.

 

W2k-lisenser fortsatt interessante

Problemet med slike gamle produkter er at de går ut på dato. Såkalt "generell kundestøtte" ble avsluttet 30. juni 2005 for Windows 2000.

 

Windows 2000-brukere kan fortsatt få kundestøtte i en såkalt "utvidet-periode", men det er ikke gratis.

 

Microsoft slipper fortsatt kritiske sikkerhetsoppdateringer for Windows 2000, og vil ifølge denne siden fortsette med dette helt til 2010.

 

For et halvt år siden brukte hver 16. Windowsbruker Windows 2000.

Windows XP dominerer

 

Slutt på gratis Windows 2000-støtte

Lenke til kommentar
Dette gjentar du til det kjedsommelige til tross for at det ikke er implementert i dag og du ikke vet hva som vil skje videre. Det er også på siden av temaet å hele tiden skryte av Linux. Jeg kan ikke se at disse skremmebildene om hva du spår om TCPA og Vista på noen måte er relevant for trådens tema som er XP OEM. Jeg er ærlig talt lei av å lese dette i hver eneste XP/Vista tråd.

8368679[/snapback]

Jeg vet jeg har sagt det før, og jeg kommer garantert til å si det igjen. Når et selskap med så stor markedsmakt klekker ut en sånn idé, er det grunn til å rope et varsko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...