Gå til innhold

Frp's "rasisme" uttalelser - storm i et vannglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns egentlig at frp er blitt for stuerene men i 2026 så har man ikke lov å si noe som anses som rasistisk, husker Carl i sa mye rart før uten at det fikk mye konsekvenser, bla skyldte han på bolig krisen i oslo på innvandrere, sier man det nå så dras rasisme kortet med engang.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Innvandringspolitikken er strengere enn noen gang, så da følges det opp. Det finnes negative og positive sider i alle kulturer. Vi har allerede et flerkulturelt samfunn, så da synes jeg det blir mye klaging over noe som har kommet for å bli. Pakistanere har bodd her i flere generasjoner og blir rystet over slike uttalelser. Barna går på norsk skole og har alltid har bodd i Norge.

Gammeldagse holdninger og dårlig kvinnesyn, vil etterhvert endres. Men at det kan ta tid. Det positive er at de som innvandret får muligheten til å ta del i demokratiet å bli mer moderne. Og at vi blir kjent med andre kulturer og tradisjoner. Eks. har det blitt vanlig med både hvitløk og chili på kjøkkenet, som gir mere varierte og bedre middager.

Denne oppfatningen er vel noe de aller fleste på venstresiden vil si seg enig i.
Her er også medregnet Venstre som nå offisielt støtter Støre.

Folket har aldri blitt spurt om de store samfunnsomveltningene som følger med "andre kulturer og tradisjoner" er noe de vil ha.

• Liker 6
Skrevet
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Denne oppfatningen er vel noe de aller fleste på venstresiden vil si seg enig i.
Her er også medregnet Venstre som nå offisielt støtter Støre.

Folket har aldri blitt spurt om de store samfunnsomveltningene som følger med "andre kulturer og tradisjoner" er noe de vil ha.

Verden har kommet nærmere enn før og det må man innse, eller hvordan beskrive det. Folk reiser mer, internett gjør at vi kommuniserer mer mellom nasjonene, som et resultat av den teknologiske utviklingen. Det gjør også at vi etterhvert blir likere. Særlig den yngre generasjonen. De hører på samme musikk og ser de samme filmene. Er på de samme sosiale mediene eller finner veier inn, selv om de kan være stengt, feks. i Kina.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Orix skrev (38 minutter siden):

Greit å holde tunga rett i munnen.

Han sa: burde få flere barn, det er en vesentlig forskjell fra at bare hvite skal få barn.

Igjen, at man tar skjult opptak av en fyr på bar mens han er full er bare uredelig søppeljournalistikk.

Skjervø er ikke interessert i noen offentlig debatt om innvandring, han er mest opptatt av å stemple de som vil ta opp denne diskusjonen som rasister, ironisk nok så er det nettopp dette som gjør at høyre ekstreme folk og miljøer vokser frem.

Han brukte i hvert fall "hvite, vellykkede mennesker".

Å kjempe for det gode - ikke rasisme i samfunnet - at alle mennesker er like mye verdt -  provserer så folk vil bli høyreekstreme? Ikke logisk for meg i hvert fall.

Men ekstremisme sees på som et økende problem i samfunnet, mindreårige blir fanget opp på nettet av noen som ikke vil dem vel. https://www.pst.no/kunnskapsbank/hvem-truer-norge/ekstremister/mindrearige-innen-ekstremismefeltet/Voksne har ikke oversikt i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet
3 minutes ago, Subara said:

Han brukte i hvert fall "hvite, vellykkede mennesker".

Å kjempe for det gode - ikke rasisme i samfunnet - at alle mennesker er like mye verdt -  provserer så folk vil bli høyreekstreme? Ikke logisk for meg i hvert fall.

Men ekstremisme sees på som et økende problem i samfunnet, mindreårige blir fanget opp på nettet av noen som ikke vil dem vel. https://www.pst.no/kunnskapsbank/hvem-truer-norge/ekstremister/mindrearige-innen-ekstremismefeltet/Voksne har ikke oversikt i det hele tatt.

Tja, hva er vellykket? Kan jo hende jeg også kan føle meg krenket som hvit av det med en helt vanlig jobb, ikke godt å si.

Så er det jo også et faktum at innvandring fra visse kulturer fører med seg en stor sikkerhets-risiko.

https://www.forskning.no/forsvarets-forskningsinstitutt-partner-sikkerhet/nye-terrortall-gjennomforte-terrorangrep-er-bare-toppen-av-isfjellet/2171228

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (4 timer siden):

Interessant funn. Det styrker jo inntrykket av at dette ikke handler om eller er relatert til eugenikk og lignende, men en observasjon av statistikk og konsekvenser som kom veldig dumt ut i fylla.

Radon Måling skrev (5 timer siden):

Hva er dette for et sykt svar? 

Begrepet er brukt av SSB og det er opplagt det samme begrepet som Hansen mente når han sa "målbart minusvarianter"

Her er forklaringen fra SSB:

Så, da kan du og alle andre slutte med denne konspirasjonsteorien om at han snakket utifra rasehygiene.

Det er stor forskjell på statistisk bruk av minusvariant for å beskrive et tall og for å beskrive mennesker. Begrepet minusvariant for å beskrive tall har likevel vært såpass omdiskutert til og med for å beskrive tall (nettopp fordi begrepet er likt det nazistiske uttrykket) at jeg er overrasket over å se det bli brukt selv som begrep i statistikk, men mulig det har noe med årstallet å gjøre. Å kalle pakistanere minusvarianter og si at de ikke bør få barn i Norge er rasisme. Det er ikke noe å ro verken seg selv eller andre unna. En spade er en spade.

• Liker 6
Skrevet
13 minutes ago, Ole-Br said:

Det er stor forskjell på statistisk bruk av minusvariant for å beskrive et tall og for å beskrive mennesker. 

Det er vel mennesker bak alle disse tallene?

• Liker 4
Skrevet
Orix skrev (3 minutter siden):

Som jeg sa: Ikke interessert i roing.

• Liker 5
Skrevet
Orix skrev (4 minutter siden):

Ja det er slik jeg også leser det, at enkelte  grupper mennesker beskrives som minusvarianter, her av SSB(?). 

For egen del var begrepet nytt for meg, men jeg registrerer at flere kilder omtaler begrepet i helt ‘unazistiske’ sammenhenger, og koblingen til eugenikk virker i denne sammenhengen ikke særlig rimelig. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Ole-Br said:

Som jeg sa: Ikke interessert i roing fakta.

Skjønner.

Endret av Orix
  • Liker 3
Skrevet
Markiii skrev (1 time siden):

Nei, rasisme som begrep er ikke sverting, og brukes veldig lite unødig.

Om afrikanere fra muslimske land voldtar 20 ganger mer, er det fordi de er biologisk programmert til det mener du?

Gi meg definisjonen på Rasisme, og jo er blir bare brukt til sverting. 

Voldtar Afrikanske fra muslimske land 20 ganger mer enn svenske menn, kan du kanskje ta en ai søk på dette først? Er det kanskje ikke litt viktig å finne ut hvorfor og kanskje stoppe det, enn å svartmale meg?

Syns det er litt rart at du sier biologisk programmert, siden dette gjenspeiler seg ikke like stor grad fra afrikanere fra kristne land. Kan det ande årsaker til dette eller skal du bare lyge meg ansiktet eller kalle meg rasist. 

Jeg gjentar igjen, rasisme er fordommer som ikke stemmer, er du uenig i det eller skal du stråman meg til døde å vri til noe som jeg ikke sa igjen.    

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (2 timer siden):

Rydder hun opp bare fordi hun vil bli statsminister?

Hun er uspiselig som statsminister for alle andre enn KRF.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (6 timer siden):

Som oppsummering var dette svakt. Jeg klarer ikke å se, ut fra det du skriver, at han har tatt voldsomt feil. 

Ta Irans størrelse. Selv om bare 15% kan sies å aktivt støtte regimet, hva viser erfaringen fra Irak og Afghanistan oss om hvordan dette tallet endrer seg om landet blir invadert av vestlige styrker? Kommer det fortsatt til å være 15% når en måned har gått?

Om vi heller ser på vg-artikkelen så ser hovedpoenget hans ut til å være at et liten og svak aktør kan påføre en mektig fiende betydelig smerte, nok til at de endrer oppførselen sin. At det å provosere Israel til å gjøre Gaza om til parkeringsplass ikke var smart er en helt annen sak(Et av poengene hans i følge vg-artikkelen)

Det forteller jo sitt hvis du virkelig synes dette var et fantastisk foredrag og du ikke ser noe feil. Da er du politisk sett blant gærningene i Steigan, altså.

Ja, om man er helt kunnskapsløs om Iran og persere så kan man sikkert kjøre en lavere forventningers rasisme, vise til Afghanistan og Irak og dermed konkludere med at "det blir sikkert akkurat det samme - det er jo midtøsten det og".

Om man kan litt om persere, eksil-iranere mm og vet at det er en høyt utdannet befolkning som avviser islamismen så vet man at situasjonen er mer sammenlignbar med da nazistyret okkuperte Norge.

Det bør være åpenbart hvorfor det er fullstendig latterlig å dra fram Iran's store befolkning som argument for regimet når spørreundersøkelsene viser at minst 85% av egen befolkning hater det. Klarer du ikke engang å forstå dette så vet jeg ikke om det er håp å forsøke å forklare mer.

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Radon Måling skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal legge til kilden ennå en gang? den er den samme som den opprinnelige posten her i tråden var.

Nei, kilden til uttallelsen er vel iNyheter? Var det ikke i en telfonsamtale fra dem han kom med utsagnet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (15 minutter siden):

Nei, kilden til uttallelsen er vel iNyheter?

Kilden kunne like gjerne vært Vigrid.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fazam skrev (23 minutter siden):

Hun er uspiselig som statsminister for alle andre enn KRF.

Jeg tror ikke Listhaug noen gang blir statsminister. Men urovekkende https://www.nrk.no/meningsmalinger/  Var ikke klar over at hun var gått helt til topps.

De jeg kjenner som er kristne ville aldri ha stemt på FrP, med eller uten korset hun har (brukte?) rundt halsen. Men det finnes konservative kristne. Jeg synes FrPs verdisyn ikke er forenlig med verken det kristne budskapet eller et humanistisk.

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

De jeg kjenner som er kristne ville aldri ha stemt på FrP, med eller uten korset hun har (brukte?) rundt halsen. Men det finnes konservative kristne. Jeg synes FrPs verdisyn ikke er forenlig med verken det kristne budskapet eller et humanistisk.

Dog er det noen som kaller seg kristne som stemmer på folkemord-partiet KRF.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Subara skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke Listhaug noen gang blir statsminister. Men urovekkende https://www.nrk.no/meningsmalinger/  Var ikke klar over at hun var gått helt til topps.

Her fra InFacts nyeste måling (4. mai) for Nettavisen:

IMG_4855.jpeg.57a4af2d787b11dca7cdcddca6c16d7b.jpeg

Støre er den som har økt mest siden forrige måling i mars (+2.9%) og har så godt som 1/3 velgere i ryggen.

Tallet på de som ønsker Listhaug er lavere enn Frp får på målinger, så mange ser henne nok ikke for seg som statsminister.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...