Gå til innhold

XP OEM fases ut


Anbefalte innlegg

Del Postet i dag, 19:40

Hvor kom egentlig Intel inn? Når det gjelder lisensavtalen er vel den ganske utvetydig også, de strammer inn praksisen i forhold til XP Home. Senest i går så jeg en tråd her hvor en bruker ble rammet av det, han hadde trøblete HK (råtne drivere muligens?), men turde ikke kjøpe nytt siden han allerede hadde aktivert sin lisens. Selv om du har vært heldig og ikke kjenner deg igjen betyr ikke det all verden. At Vista kommer til å bli godt støttet over tid er jeg derimot ikke i tvil om.

Nevnte Intel fordi deres TCPA går hånd i hånd med Palladium, og er avhengig av hverandre. Så da burde kanskje de også boykottes?

Jeg syns forresten Stigfjell's link om "Laptop fra Toshiba booter bare med Vista" er et eksempel der kritikken og eventuell boykott vel så mye burde gå til Toshiba, det er vel de som har latt seg kjøpe av MS.

Men for all del, jeg er ikke uenig i at lisensavtalen, markedsføringsmetodene og monoplotaktikken til MS stinker. Det har jeg også gitt utrykk for mange ganger. Og som jeg presiserte snakker jeg for meg selv, så kanskje jeg er i en særstilling, men slike ting kommer liksom veldig langt ned på listen over hva jeg legger vekt på i et OS. Jeg er kun opptatt av min opplevelse foran data'n, og har ingen ambisjoner om å påvirke fremtiden, eller utrykke politiske standpukter ved hjelp av OS valg.

 

Del Postet i dag, 19:40

Hva er det egentlig som gjør at GNU/Linux ikke er noe alternativ for deg?

Det er flere grunner til at jeg ikke vil forlate Windows. Bla er det fordi jeg bruker en del simulator/spill som krever Windows, jeg liker å drive med hardwaretweak/klokking/benchmark, eksperimentere med drivere osv der jeg så langt jeg har klart å finne ut har flere valg på Windowsplattformen.

Jeg er nødt til å holde kunnskapen ved like fordi jeg har ansvar for drift av Windowsmaskiner. Og fordi jeg bruker en del spesiell programvare som ikke leveres til annet enn Windows. Jeg liker også å teste ut forskjellige programmer, og mesteparten av det jeg da kommer borti er laget for Windows.

 

I tillegg er det rett og slett at jeg liker å bruke Windows, jeg syns det ser bedre ut, er mer intuitivt, og selv om jeg ikke er noen ekspert så kan jeg det. Dette siste er jo selvfølgelig også fordi jeg har enormt mye mer erfaring med det, enn med Linux distroer. Men denne kunnskapen er likevel verdt en del for meg, mer enn at jeg bare ville kastet den pga at MS er noen griske jævler for eksempel. Det må liksom være noe revlusjonerende mye bedre over min brukeropplevelse for at jeg skulle kvitte meg med MS produktene, og alle de andre programmene jeg har i dag. Jeg syns faktisk også det er en fordel at jeg bruker de samme programmene som resten av verden bruker, både med tanke på å dele erfaringer og kunnskap, og med tanke på deling og hjelp.

 

Del Postet i dag, 19:40

Jeg tror taktikken funker helt fint. Det virker som om det er mye mer bevissthet rundt GNU/Linux nå enn bare for et år siden, og forumet flømmes tidvis av nye brukere som får god hjelp.

Joda, all pr er god pr er det noen som sier...

Men det er klart, du har nok helt rett, Linux blir bedre og bedre, mens Windows blir dyrere og dyrere, så mange vil nok gå over. Og jeg syns det er veldig bra, konkurranse er bra, men akkurat som det ble nevnt over her, at folk ikke ville være forsokskaniner for at Vista skal modnes, vil ikke jeg være det i påvente av at Linux skal stottes bedre.

Personlig lar jeg meg som sagt lokke mer av fristelser om grønnere gress på andre siden, enn skittkasting. Så din taktikk fungerer bra. Folk som viser at de har et nyansert syn virker etter mitt syn mer troverdig, enn de som absolutt skal benytte enhver anledning til å sutre over alt som har med MS, og det virker heldigvis du og en del av "dere" også til å ha :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nevnte Intel fordi deres TCPA går hånd i hånd med Palladium, og er avhengig av hverandre. Så da burde kanskje de også boykottes?

Nei, ingen skal boikottes. Det jeg er opptatt av er at de som er bedre tjent med GNU/Linux får øynene opp for det. De som er best tjent med MS bør velge det, nigen tvil om at MS leverer et godt produkt. Nå er det likevel slik at kun den ene av dem har markedsføringsmidler, så PR for den andre er opp til oss og journalister. Journalistene har vi sett ikke alltid gir et like balansert bilde. Ellers synes jeg vel CPU har et brukbart fungerende marked for tiden, i motsetning til OS.

Jeg er kun opptatt av min opplevelse foran data'n, og har ingen ambisjoner om å påvirke fremtiden, eller utrykke politiske standpukter ved hjelp av OS valg.

Jeg håper at du her representerer et mindretall. Adam Smith og Machiavelli burde ha utspilt sin rolle nå, ellers ser jeg lite håp for homo sapiens.

Det er flere grunner til at jeg ikke vil forlate Windows. Bla er det fordi jeg bruker en del simulator/spill som krever Windows, jeg liker å drive med hardwaretweak/klokking/benchmark, eksperimentere med drivere osv der jeg så langt jeg har klart å finne ut har flere valg på Windowsplattformen.

Du kan lage dine egne drivere i Linux, men du siktet vel til skjermkort. Installeren fra nvidia er helt grei og gir deg oppdaterte skjermkort drivere for linux, så det er ikke noe stort poeng. Når det gjelder benker, håper jeg å demonstrere for deg at linux er en glimrende plattform for det formålet. Klokking? Sikker på at du ikke er lei av å fikle rundt med det? Fra BIOS er det ingen problemer, coolbits hacken for skjermort fåes på linux. CPU kan også klokkes fra software også i linux.

Jeg er nødt til å holde kunnskapen ved like fordi jeg har ansvar for drift av Windowsmaskiner. Og fordi jeg bruker en del spesiell programvare som ikke leveres til annet enn Windows. Jeg liker også å teste ut forskjellige programmer, og mesteparten av det jeg da kommer borti er laget for Windows.

Naturlig nok er det forskjellige programmer for plattformene, og du er vant til de "andre". Omstilling tar noe tid. Alternativene i GNU leiren er etter min erfaring ofte bedre, og de er mye lettere tilgjengelige, så hvis du liker å eksperimentere er det intet annet valg. Dvs. med mindre du bruker torrent og emule osv. for ulovlig å teste programmer (og det gjør du vel aldri?).

I tillegg er det rett og slett at jeg liker å bruke Windows, jeg syns det ser bedre ut, er mer intuitivt, og selv om jeg ikke er noen ekspert så kan jeg det.

Fair enough, men husk at linux er uendelig konfigurerbart, du kan t.o.m. få det identisk med din MS desktop med noen enkle grep. Det intuitive er definitivt en vanesak.

 

Puh, nå må jeg legge meg, god natt..

Lenke til kommentar

til dere som sier dere vil boikotte intel pga. TCPA.

 

hvis dere skal boikotte alle som er med i TCPA, så sitter dere ikke igjen med mye!

sist jeg sjekket var i allefall amd, via, ati(nå amd) nvidia, og alle de andre store med på TCPA!

dog, jeg husker ikke om IBM var med, jeg håper i allefall at de ikke er det.

Lenke til kommentar
til dere som sier dere vil boikotte intel pga. TCPA.

 

hvis dere skal boikotte alle som er med i TCPA, så sitter dere ikke igjen med mye!

sist jeg sjekket var i allefall amd, via, ati(nå amd) nvidia, og alle de andre store med på TCPA!

dog, jeg husker ikke om IBM var med, jeg håper i allefall at de ikke er det.

8394421[/snapback]

 

Nå er det vel ingen som har sagt de vil boikotte intel pga. TCPA. Riktignok missliker jeg at de utvikler dette, men hardwaredelen av TCPA kommer vi oss ikke unna uansett, forutsatt at vi ikke vil gå til det steget å aldri mer kjøpe oss ny maskin. Derimot kan vi komme oss unna det på softwaredelen. Ved å boikotte OS aktørene som implementerer dette i OS'et sitt kommer vi oss unna det på en veldig enkel og grei måte. Derfor kommer jeg til å gå over til rent linux miljø så fort TCPA kommer.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen som har sagt de vil boikotte intel pga. TCPA. Riktignok missliker jeg at de utvikler dette, men hardwaredelen av TCPA kommer vi oss ikke unna uansett, forutsatt at vi ikke vil gå til det steget å aldri mer kjøpe oss ny maskin. Derimot kan vi komme oss unna det på softwaredelen. Ved å boikotte OS aktørene som implementerer dette i OS'et sitt kommer vi oss unna det på en veldig enkel og grei måte. Derfor kommer jeg til å gå over til rent linux miljø så fort TCPA kommer.

8395443[/snapback]

Og her ligger hovedårsaken til at jeg skyr Vista som pesten. M$ kommer ganske sikkert til å implementere Trusted Computing i form av Palladium/NGSCB, og dette vil ikke jeg være med på. Derfor boikotter jeg fra nå av Vista med etterfølgere. Hvis dere klikker dere inn på linkene jeg har i min signatur, så kan dere lese om hva Trusted Computing og Palladium går ut på.

Lenke til kommentar
M$ kommer ganske sikkert til å implementere Trusted Computing i form av Palladium/NGSCB, og dette vil ikke jeg være med på. Derfor boikotter jeg fra nå av Vista med etterfølgere. Hvis dere klikker dere inn på linkene jeg har i min signatur [...]

8404816[/snapback]

 

Mer av det samme. Du høres ut som en fra Jehovas Vitner. Gjentakelser på gjentakelser, null av praktisk anvending. Som du har blitt kritisert for gjennom hele denne og andre tråder, så baserer du det hele på din egen overbevisning om at dette vil komme inn i Vista senere. Noe du har NULL bevis for. Jeg begynner ærlig talt å bli lei dette gjentattet gnålet om dine egne private teorier om hva som kommer til å skje i fremtiden.

 

Du anbefaler folk å boikotte OS pga noe negativt som IKKE er tilstede i OSet. Du misliker MS sterkt, og du vil "skremme" folk til å boikotte dem på grunnlag av noe du ikke har bevis for. Jehovas Vitner skremmer med dommedag, du skremmer med TCPA. Men de har ingen beviser for dommedag, og de har bommet på det mange ganger før. Du har ingen beviser for at TCPA kommer i Vista, og du og dine likesinnede har bommet før...

Lenke til kommentar

og du har heller ingen bevis for at det ikke kommer til å bli implementert, og hvis du først installerer vista så er det heller lited du kan gjøre for å forhindre at det implementeres på din maskin i fremtiden om Microsoft først vil rulle det ut på alle Vista maskinene here i verden!

 

Det er ikke bare snakk om å unngå programvare fra et selskap med en ondskapsfull ledelse, men det er også snakk om å ta forholdsregler, å beskytte deg!

 

du kan ha tilfeldig sex uten kondom, det kan gå bra, men en dag så er du uheldig, og får HIV, sopp og gjør dama gravid samtidig, det kan skje, men du vet det ikke sikkert, men hadde du tatt forholdsregler, og brukt kondom, så hadde du spart deg, forstår du tankegangen?

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg på hjemmelaget hardware, for neimen om jeg stoler på de store, multinasjonale hardware-produsentene som når som helst kan komme til å aktivere TCPA-relaterte funksjoner i de produktene de tvinger oss vanlige forbrukere til å kjøpe til blodpris.

 

At ingen har funnet disse HW-bakdørene er ingen garanti for at de ikke finnes.

Lenke til kommentar

Noen kommer aldri til å bli klare for å gå over til Vista, og det står ikke noe om hvor mange det er som "trygler" Dell om å få tilbake XP ...

 

Dell tilbyr XP på 4 bærbare og 2 stasjonære modeller. På "Dell IdeaStorm" sier de:

 

We heard you loud and clear on bringing the Windows XP option back to our Dell consumer PC offerings. Based on your feedback, the following Dell consumer systems with Windows XP are now immediately available on Dell.com:

 

* Dell Inspiron: 1405, 1705, 1505, 1501

* Dell Dimension: E520, E521

 

De norske sidene tilbyr ennå ikke annet enn Vista for 1501 og E520. Enten har de ikke rukket å endre det ennå, eller så er det ikke så mange Dell-kunder her i Norge som har tryglet om å få tilbake XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...