Gå til innhold

XP OEM fases ut


Anbefalte innlegg

Se på hva Beryl/Compiz-prosjektet har fått til. Fancy 3D uten at det tar for mye ressurser.

8367280[/snapback]

Så lenge Vista flyter glatt på en maskin til godt under 10.000 (ja, jeg har testet) så gir jeg langt på vei blaffen i hvor mye ressurser det tar. Det er ikke noe poeng for meg å ha masse ressurser i 'reserve' for moro skyld.

8367329[/snapback]

Nå bør vi kanskje ha i tankene at dette går ut over andre PC-eiere enn deg, Nonsens. Mange andre. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare nysalget av Windows XP som blir påvirket av Microsofts jag etter å få alle over på Windows Vista. Akkurat denne saken har kun påvirkning på OEM-salget, ja, men i ermet til Microsoft ligger det også at Service Pack 3 på Windows XP neppe noen gang kommer og at support for Windows XP termineres om ikke så veldig lenge. Microsoft vil tvinge så mange som mulig over på Vista så fort som mulig, for å drive salget så mye som mulig mens jernet fortsatt er varmt og for at brukere ikke skal få tid og mulighet til å se seg om etter (i mange tilfeller; bedre) alternativer som Mac OSX og Linux.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare nysalget av Windows XP som blir påvirket av Microsofts jag etter å få alle over på Windows Vista. Akkurat denne saken har kun påvirkning på OEM-salget, ja, men i ermet til Microsoft ligger det også at Service Pack 3 på Windows XP neppe noen gang kommer og at support for Windows XP termineres om ikke så veldig lenge. Microsoft vil tvinge så mange som mulig over på Vista så fort som mulig, for å drive salget så mye som mulig mens jernet fortsatt er varmt og for at brukere ikke skal få tid og mulighet til å se seg om etter (i mange tilfeller; bedre) alternativer som Mac OSX og Linux.

8367429[/snapback]

Akkurat, der har du det. Og det er dette som jeg frykter er strategien til M$, nemlig å få måkt så mange som mulig over på Vista innen kort tid, og så smeller de til og innfører TCPA/Palladium i Vista. Folk som kan finne på noe så grusomt som Palladium (se link) må være onde, svært onde.

Lenke til kommentar
Tja, med xp får du et OS som er rimeligere, mer stabilt, like sikkert, ingen barnesykdommer, raskere og krever mindre av maskinen, langt flere programmer kan kjøre på den, du slipper å oppgradere programmer fra xp til vista som kan være svært kostbart(eksempelvis nero for vista, Photoshop for vista osv), ikke innebygget DRM som i vista, langt bedre drivere støtte, ingen tåplig sikkerhetssenter som virker mot sin hensikt, og sikker mye mer...

 

Jeg synes dette er helt supert! Aldri før har Linux vært et så godt alternativ – og dette gjør det bare enda mer attraktivt :D

8367336[/snapback]

Nå er du vel kanskje i overkant optimistisk til Vista? (det uthevede) :p

Sikkerhetseksperter mener til og med at XP er sikrere enn Vista.

Lenke til kommentar
Nå bør vi kanskje ha i tankene at dette går ut over andre PC-eiere enn deg, Nonsens. Mange andre. ;)

8367408[/snapback]

Åh, så du mener at det fra neste år plutselig kommer til å bli solgt masse maskiner med specs lavere enn det man fikk i 2006?

 

Det finnes ikke en eneste ny maskin idag som ikke kjører Vista bra.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare nysalget av Windows XP som blir påvirket av Microsofts jag etter å få alle over på Windows Vista. Akkurat denne saken har kun påvirkning på OEM-salget, ja, men i ermet til Microsoft ligger det også at Service Pack 3 på Windows XP neppe noen gang kommer og at support for Windows XP termineres om ikke så veldig lenge. Microsoft vil tvinge så mange som mulig over på Vista så fort som mulig, for å drive salget så mye som mulig mens jernet fortsatt er varmt og for at brukere ikke skal få tid og mulighet til å se seg om etter (i mange tilfeller; bedre) alternativer som Mac OSX og Linux.

8367429[/snapback]

Som alle andre bedrifter er det et jag fra eierne om å gjøre det bedre og bedre for hvert år. Så hva gjør man når man allerede har ~95% av markedet? Jo, da må man:

1. Sørge for å holde den markedsandelen (alle mulige triks for å undergrave konkurrentene)

2. Få piratene til å betale, selv redusert pris "amnesti" er bedre for MS enn ingenting

3. Få de som ikke har råd, til å betale likevel. (Lave priser på Basic-versjoner til fattige land). Evt. gi bort Windows gratis for å hindre selv gratis-konkurrentene å få markedsandeler.

4. Øke hyppigheten av hvor ofte kundene må kjøpe produktene deres på nytt.

 

Punkt 4 er vel svært aktuelt i dette tilfellet siden MS planlegger å komme ut med et nytt OS om bare 2 år. Da vil de strekke seg langt for å unngå at folk hopper over en OS-versjon.

Lenke til kommentar

Og det er slike ting som gjør at jeg nå tester ut hvordan jeg kan gjøre meg uavhengig av M$ på alle mulige måter. Eneste grunn til at jeg fortsatt har XP installert på laptop'en og maskinen hos foreldrene er på grunn av synkronisering av mobiltelefon med PC (laptop) og spill (maskin hos foreldrene). Alt annet får jeg til med Linux/BSD/UNIX.

Lenke til kommentar

Alt annet får jeg til med Linux/BSD/UNIX

 

Funker nok godt nok det..så lenge du ikke skal spille..Ja noen spill funker etter mye modifiseringer og bla bla..men det blir ikke det samme som med windows..

Spiller du ikke så klart man går for linux OS og ikke windows...Da er det ett fett...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Hva med oss som kjører xp oem da? ikke søren om jeg går over til vista nå i nærmest framtid..altfor tidlig...siden xp oem skal fases ut betyr det at vi som har oem må gå over til vista eller bli pirater da?

8367350[/snapback]

Din XP oem-installasjon vil fungere i mange år til. Det er nysalg av OEM-lisenser til private som blir påvirket av dette.

 

Takk for reply

 

Håper dette ikke vil ha noen innvirkninger hvis jeg da må innstallere xp oem på nytt igjen i framtiden :cry:

8367399[/snapback]

 

:dontgetit:

 

... Det er snakk om at de skal starte å selge Vista med de maskinene på Elkjøp (Elkjøp er et eksempel).

Bare fordi at de ikke selger XP ferdig installert på maskinene, så har da det ingen betydning for dere som allerede har XP.

 

Dere må kjøpe Vista selv om dere vil bruke det.

Dere må ikke installere XP pånytt fordi at Elkjøp selger Vista..

(nok en gang er Elkjøp et eksempel)

 

Du kan begynne å se deg litt om etter alternativer til Windows.

8367374[/snapback]

Nå var du, som mange andre liker å være i slike diskusjoner, usaklig..

Lenke til kommentar
Det finnes ikke en eneste ny maskin idag som ikke kjører Vista bra.

8367481[/snapback]

Bærbare PCer i prisguiden.

 

Det er ikke akkurat vanskelig å finne maskiner som har 512MB ram, integrert grafikk som spiser ytterligere av minnet, ikke støtter Aero både på grunn av manglende grafikkytelse og på grunn av for lite grafikkminne og for lite systemminne. Små og trege harddisker får det til å ta en evighet å installere og starte Vista. For ikke å snakke om hvor tregt det vil gå å åpne enkle programmer som en nettleser eller tekstbehandler når Vista har spist minnet til frokost. En Vista-installasjon med 16GB er ikke akkurat like raskt å skrive til eller lese fra harddisken som en XP-installasjon som tar 4GB, eller for den saks skyld en fullvoksen Linux-distro som tar 2-3GB inkludert Office-pakke, Gimp, og et stort utvalg andre programmer.

Lenke til kommentar
Alt annet får jeg til med Linux/BSD/UNIX

 

Funker nok godt nok det..så lenge du ikke skal spille..Ja noen spill funker etter mye modifiseringer og bla bla..men det blir ikke det samme som med windows..

Spiller du ikke så klart man går for linux OS og ikke windows...Da er det ett fett...

8367632[/snapback]

Nå er det faktisk en del spill som funker glatt i GNU/Linux UTEN modifisering av noen sort. Det er da spill som Doom 3, Quake 4, Enemy Territory og Unreal Tournament. Disse spillene kan kjøre i native mode i GNU/Linux samt OS som har linux-binærkompabilitet og mulighet for 3D-aksellerasjon, som f.eks. FreeBSD. Pluss at Cedega har blitt ganske nybegynnervennlig, se sak hos ITAvisen. Ta en titt på denne tråden hentet fra GNU/Linux-forumet for mer info. Spill er ikke så viktig for meg. Var hjemme hos foreldrene i påsken, og hadde ikke Windows. Men jeg savnet ikke Windows og spilling av Windows-spill noe særlig at det gjorde så mye. Synkronisering av mobil mot PC, derimot er ganske viktig.

Lenke til kommentar

Broderen kjøpte for ikke så lenge siden en acer bærbar med Vista..Han hadde ikke noe annet enn problemer med vista..krasj etter krasj..Vista forsvant fort og inn med xp..hehe....

 

Jeg vil over til Vista i framtiden men ikke før 95% av drivere og sånt er offisielle og ikke beta...men må også først få oppgradere hk,cpu og ram..så kan vi heller snakke vista senere :)

Lenke til kommentar
Du kan begynne å se deg litt om etter alternativer til Windows.

8367374[/snapback]

Nå var du, som mange andre liker å være i slike diskusjoner, usaklig..

8367647[/snapback]

Overhodet ikke. Ser at folk begynner å gå lei av dette maset fra M$, og da er det viktig å poengere at det finnes andre utveier fra dette tullet.

Lenke til kommentar
Dette blir ikke korrekt. Dersom hovedkortet mitt ryker må jeg ha ny lisens; i dag kan jeg gå på komplett å kjøpe meg en hd + en OEM lisens til xp - etter microsoft sin endring er eneste alternativet Vista... Eller kanskje jeg setter sammen en ny pc, og igjen ønsker en OEM versjon - da blir jeg tvunget til å kjøpe vista med mindre jeg ikke gjør noe så lurt som å installere Linux.

8367675[/snapback]

Sprøyt?

 

Mulig jeg tar feil nå, men du må jo ikke ha ny lisens når du kjøper nytt hovedkort?

Kanskje avtalen sier det, men i praksis, så funker det jo å installere Windows lisensen din på så mange hovedkort og harddisker du vil.

 

Jeg har gjort dette med min Windows XP HOME OEM versjon. Installerte den på flere maskiner. Var en OEM versjon jeg fikk med en Dell maskin for en god del år tilbake.

 

Men har gjort det med andre lisenser også.

Mulig det ikke blir mulig hvis du registerer Windowsen din eller noe (?).

 

Jeg bruker XP Professional nå da.. (bare for å få ut at jeg ikke bruker Home :\ )

 

Dessuten, Komplett vil vel sikkert fortsatt selge XP OEM lisenser, for det som sto i artikkelen, så skulle de bare slutte å selge XP OEM med ferdig PC'er ?

Lenke til kommentar
Du kan begynne å se deg litt om etter alternativer til Windows.

8367374[/snapback]

Nå var du, som mange andre liker å være i slike diskusjoner, usaklig..

8367647[/snapback]

Hvordan kan det være usaklig? Han gikk jo rett på sak og svarte på det konstruerte ultimatet Scortech kom med. Scortech sa at man ble tvunget til å enten kjøpe Vista eller piratkopiere Vista. Stigfjel fortalte bare at ultimatet ikke er noe ultimat siden det finnes flere alternativer, oppgradere til Linux.

 

(Men han glemte å nevne ennå en mulighet: Man trenger ikke å bytte ut XP i det hele tatt.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dersom hovedkortet mitt ryker må jeg ha ny lisens; i dag kan jeg gå på komplett å kjøpe meg en hd + en OEM lisens til xp - etter microsoft sin endring er eneste alternativet Vista...

8367675[/snapback]

Hvis hovedkortet ditt ryker, kan du erstatte det med et kort av samme type, eller et tilsvarende kort, dersom hovedkortet ikke lenger er å få tak i. Du trenger ikke kjøpe ny lisens.

 

Dette gjelder både XP OEM og Vista OEM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...