Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å ha sett noe lignende hos http://www.herringshoes.co.uk/

 

 

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i tilsvarende sko som Knot sine limited? De er både utsolgt og i overkant av kostbare.

 

 

 

Cheaney, f.eks.: https://www.cheaney.co.uk/country-leisure-collection-c7/cheaney-ernest-two-tone-oxford-brogue-in-conker-dean-check-p93 

 

 

 

Takk til alle tre! Ser dog at de var alle relativt kostbare så må se hva jeg finner på. Husoppussing for tiden så relativt begrenset budsjett :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte å kjøpe noen Loake Aldwych i mørke brunt til 17 mai osv. 

Koster jo 2799,- hos Careofcarl. Rundt 2000kr fra Herring. Er vel nesten tullete å kjøpe fra Careofcarl da. 

Hvordan er størrelsen forresten? Har lest at dem er store i størrelsen, man kan gjerne gå ned en hel størrelse

Er det med fortollings gebyr, mva og frakt?

Lenke til kommentar

Mine kommer fra eBay, dvs. Kina, og de eldste har vel holdt i 8-9 år.  Det er jo ikke akkurat avanserte greier og jeg kan ikke helt se for meg hva som skulle skje for at de skulle gå istykker.  Ellers ser jeg ikke noe stort poeng i å betale opp mot tusenlappen for et stykke tre, når et annet stykke tre til en hundrelapp gjør nøyaktig samme jobb akkurat like godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått mine Loake Aldwych nå! 
Virkelig fornøyd! De er bitte litt for store, en halv størrelse ned så ville dem nok sittet på som en sokk, eller hvert for trange, men dem ville vel utvidet seg da... Mulig dem hadde blitt for smale i bredden dog.  Anbefaler dere å gjøre noe med dem før bruk? 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Et par innleggssåler løser størrelsesproblemet.  Ta skoene med til butikken der du kjøper sålene og prøv flere i forskjellig tykkelse, slik at du finner de som passer best.  Jeg bruker uansett innleggssåler i alle mine sko for i det lengste å forhindre slitasje på den originale innersålen.

 

Før du bruker dem bør du få satt på en halvsåle i gummi, siden lærsåler ikke er spesielt holdbare på norsk føre.  I Storbritannia er sanding og salting av veier helt ukjent utenfor det skotske høylandet, men sanden og (noen steder) saltet som ligger igjen etter hver vinter her i landet er særdeles lite positivt for såler av lær.  Mine første sko med lærsåler (et par Loake Strand om jeg husker riktig), måtte såles om etter kun litt over tre måneder.  Dengang gikk jeg riktignok mer på grusveier enn jeg gjør i dag, men siden har alle mine sko med lærsåle fått slitesåler i gummi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sette på en halvsåle (som kun er en tynn gummisåle som limes på lærsålen) er noe man ikke behøver å være en *god* skomaker for å gjøre.  Akkurat den jobben ville jeg vært komfortabel med å overlate til en hvilken som helst nøkkelslipende "skomaker".  Du kan også kjøpe halvsåler og lim på f.eks eBay og gjøre det selv (masser av How-Tos på YouTube), men jobben bør ikke komme på mer enn ca. 400 så du sparer ikke allverdens mye penger ved å gå DIY-ruten.

 

Ellers får skoene de rynkene de får uansett, så lenge du har tenkt å faktisk bruke dem.  Rynkene er en av tingene som gir skoene karakter, så det er ingenting å være redd for.  Man kan bruke skotrær, som strekker skoene når de ikke er i bruk, men min erfaring over 20-25 år er at de har ganske nøyaktig null innvirkning på hvordan skoene blir seende ut over tid  Kjøp en god nøytral skokrem (som i motsetning til skovoks gir fuktighet og pleie til skolæret) og en god skobørste, så er du i grunnen i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...