Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor enig jeg er i utsagnet om at man må opp i 3000kr + for å få god kvalitet.

 

Det kommer selvsagt helt an på hva man legger i begrepet kvalitet og fra hvilket utgangspunkt man uttaler seg.  I forhold til et par sko til en tusing fra Skoringen er Loake 1880 av fremragende kvalitet.  I forhold til et par fra Cheaney, C&J eller Trickers har de imidlertid store mangler, først og fremst i form av skinnkvalitet.  Under 1880-linjen faller skinnkvaliteten betydelig, til noe jeg vil kalle under pari.

 

Det ble imidlertid spurt om sko av "svært høy kvalitet" og om man tar det både bokstavelig og generelt så er 3000 etter min mening heller i underkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke å være 3000, men det er stort sett det du må opp i for å få randsydde sko av grei kvalitet.

 

De blenheimene så ut til å koste 1660 ex mva. Pluss 25% og utleggsgebyr, så er du oppe i rundt 2400 tenker jeg.

 

De feteste chelsea bootsene er etter min mening JM weston sine. Perfekt tyngde. Ellers liker jeg godt den litt lavere versjonen til Enzo Bonafe. Blake-sydd midje, 8mm lærsåle, og 2012026-lesten i sort kalv ❤️

Endret av Asket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null problem.  Skokrem i samme farge på en fille, gnukk og gni, avslutt med en skobørste.  Resultatet avhenger mye av skokremen, siden ikke alle er like gode når det gjelder å fylle riper og sår.  Mange er ganske tynne og lettflytende, mens en fastere krem (altså krem, ikke voks) vil gi et bedre resultat.  Selv sverger jeg til denne fra Saphir, som gir et bedre resultat enn noe annet jeg har brukt.  Medium Brown burde fungere godt med skoene i bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del bruker jeg kun Pommadier og Renovateur.  Pommadier sånn ca annenhver/tredjehver måned (men det kommer jo helt an på hvor ofte du bruker skoene.  Jeg har etterhvert en del par å bytte på) og Renovateur to ganger i året: en gang når jeg tar dem frem for sesongen da de skal brukes og en gang før jeg setter dem bort for sesongen de ikke skal brukes.

 

Det er ingen til å overdrive bruken av krem eller conditioner (norsk?).  Sand og støv fjernes med en god skobørste (Dasco og Pediwear's egen som du finner her er begge veldig greie børster og langt billigere enn de du kjøper hos nøkkelfileren på hjørnet) og mer gjenstridig smuss tar du forsiktig med en fuktig klut.  Om det så er nødvendig med ny krem etterpå blir en subjektiv avveining.

 

Impregnering bruker jeg kun på semsket skinn og vintersko.  Til semsket skinn da går det i Tarrago Nano Protector (stort sett fra eBay), som fås i store spraybokser på 400ml.  Alle "nano-impregneringene" gjør akkurat samme jobb, akkurat like godt etter min erfaring.  Samme teknologi = samme resultat.  Til vintersko bruker jeg Fiebing's Mink Oil Paste (også fra eBay), som gjør en fabelaktig jobb mot vann, snø, slaps og saltede veier.  Den er imidlertid ikke noe å bruke på sko som skal pusses blanke, for oljen gir dem en mer eller mindre permanent matt finish.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjenner ikke merket.

Syns den skoen var mindre pen. 

Hva er liksom funksjonen til den spennen/strappen? 

Kan jo ikke stramme siden tungen er jo i ett stykke lær.

 

Bally som merkevare er jo meget kjent? 

Smaken er som baken, spennen har nok ingen funksjon, men er en variant/alternativ til penny loafers.

 

Betalte 2500 på 50%

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Har eid et skopar fra Bally og kvaliteten var forsåvidt upåklagelig.  Høy kvalitet på skinn, solid og holdbart konstruert til tross for at paret var limt heller enn sydd.  På den annen side fikk jeg dem for $100 vs en nypris på $650, så det var ikke så vanskelig å bli fornøyd.  Veldig mye mer ville jeg dog ikke betalt for dem og 2500 er langt over hva de er verdt når man ser hva annet man kan få til rundt samme pris.

Lenke til kommentar

 

Ja, har hørt om merket, men jeg kjenner det ikke.

Er det lærsåle? Goodyear welt?

 

Finnes i lær og gummi, jeg kjøpte lær og goodyear welt ja.

 

 

Pen og diskré den! Bally er bra.

 

Det er litt vanskelig å se på bildet, men tviler dette er goodyear welt/randsydd. Mulig det er feilinformering til deg fra selger/nettbutikken. Ser mer ut som en blake- eller bologna-stitch, dvs at sømmen mellom innerforet, overlæret og sålen er på innsiden av skoen. Men, sålen kan fremdeles byttes slik som randsydde, og skoen får et mer elegant utseende.

Lenke til kommentar

Har eid et skopar fra Bally og kvaliteten var forsåvidt upåklagelig.  Høy kvalitet på skinn, solid og holdbart konstruert til tross for at paret var limt heller enn sydd.  På den annen side fikk jeg dem for $100 vs en nypris på $650, så det var ikke så vanskelig å bli fornøyd.  Veldig mye mer ville jeg dog ikke betalt for dem og 2500 er langt over hva de er verdt når man ser hva annet man kan få til rundt samme pris.

 

Er forsåvidt ikke uenig, men det var designet jeg falt for, en slags mix mellom loafer og monk med en ikke spiss/ikke rund tupp...

Lenke til kommentar

 

 

Ja, har hørt om merket, men jeg kjenner det ikke.

Er det lærsåle? Goodyear welt?

 

Finnes i lær og gummi, jeg kjøpte lær og goodyear welt ja.

 

Pen og diskré den! Bally er bra.

 

Det er litt vanskelig å se på bildet, men tviler dette er goodyear welt/randsydd. Mulig det er feilinformering til deg fra selger/nettbutikken. Ser mer ut som en blake- eller bologna-stitch, dvs at sømmen mellom innerforet, overlæret og sålen er på innsiden av skoen. Men, sålen kan fremdeles byttes slik som randsydde, og skoen får et mer elegant utseende.

 

 

 

Kjenner ikke merket.

Syns den skoen var mindre pen. 

Hva er liksom funksjonen til den spennen/strappen? 

Kan jo ikke stramme siden tungen er jo i ett stykke lær.

 

Kunne tenke meg at disse skoene ville falle i smak hos alle, men gøy å se at av to som svarer så er det vidt forskjellig oppfatning :)

Endret av Armador
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er ute etter et nytt par sko å bruke på jobb, og er i den forbindelse ute etter noen tips.

Det er på ingen måte noen formell kleskode å snakke om. Til nå har jeg brukt Adidas Spezial, men disse er tydeligvis for smale for foten min, og på lang sikt har dette medført en del ubehag.

 

Jeg trenger altså litt vidde, og komfort da det er en del gåing i løpet av en arbeidsdag. Samtidig som jeg kunne tenkt meg å prøve noe litt mer "pent" enn sneakers (kommer sannsynligvis til å ha et par i bakhånd uansett). Som antydet innledningsvis, så er kleskoden veldig avslappet - stort sett jeans.

 

Man har alltids Ecco, Geox, og det segmentet (der det er en del som ikke helt faller i smak), men folket i denne tråden virker jo å ha peiling og oversikt, så kanskje det er bedre forslag å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...