Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Jeg har flere sko med lærsåler, ikke måttet såle om noen av de. 

Eldste parret er vel 5år.

Kommer an på hvor mye man bruker de så klart, men jeg ser ikke behovet med å legge på gummisåle.

Om du kjør det må du også være veldig nøye med at de tørker ordentlig, så ikke lærsålen råtner. 

Man bør også la de stå med skotrær etter brukt, for å fjerne fugt, men ikke nødvendig at de står med skotrær hele tiden. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet spørsmålet stilles med jevne mellomrom, men jeg spør igjen likevel: 

Hvor får jeg byttet lærsåle? Har et par sko jeg er veldig glad i som begynner å synge på siste verset under nå. Koster sikkert like mye å såle om som å kjøpe nye, men jeg liker dem. 

 

Å bytte såle på randsydde sko stoler jeg ikke på at nøkkelfiling/renseri/skoreparasjons-sjappene gjør skikkelig. Hvem kan jeg da stole på? (I Oslo, eller med posten)

Lenke til kommentar

Man bør også la de stå med skotrær etter brukt, for å fjerne fugt,

 

Dette er en særdeles vanlig misforståelse.  Skotrærne fjerner ikke fukt, for treverket trekker til seg fuktighet langt, langt saktere enn fuktigheten fordamper i åpen luft.  Skotrærne brukes for å sette overlæret i strekk mens det tørker, noe som gjør at folder og rynker blir mindre fremtredende (men kun mens de står og venter på neste bruk).

 

I forhold til avfukting er skotrær kun forsinkende i forhold til å bare sette dem fra seg.  Om hurtig avfukting er hovedmålet så er det flere størrelsesordener mer effektivt å bare stappe inn en håndfull kjøkkenpapir i hver sko, siden kjøkkenpapir faktisk er absorberende. 

Lenke til kommentar

Jeg vet spørsmålet stilles med jevne mellomrom, men jeg spør igjen likevel: 

Hvor får jeg byttet lærsåle? Har et par sko jeg er veldig glad i som begynner å synge på siste verset under nå. Koster sikkert like mye å såle om som å kjøpe nye, men jeg liker dem. 

 

Å bytte såle på randsydde sko stoler jeg ikke på at nøkkelfiling/renseri/skoreparasjons-sjappene gjør skikkelig. Hvem kan jeg da stole på? (I Oslo, eller med posten)

 

Sko av hvilket merke?  De fleste gode skoprodusenter tar jo imot sine egne sko for resåling og "re-crafting" og jobben blir neppe dyrere, eller særlig dyrere, enn å få den utført her i landet.  I tillegg kan du være så sikker som mulig på at jobben blir gjort på en skikkelig måte.

 

Her i landet kjenner jeg kun til Dagestad og min egen skomaker (i Fredrikstad), og sistnevnte anbefaler retur til produsent om erstatningssålen absolutt må syes. Dette fordi det da blir gjort på samme maskineri og man har best mulig sjanse for at skoen blir som ny.  En randsålingsmaskin er ikke noe du kan forvente at en nøkkelfiler har på bakrommet og da snakker vi med ett om håndsying (gitt at nøkkelfileren tar på seg den jobben, noe han/hun neppe gjør) og en pris tilsvarende to par nye sko.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har skaffet meg et par lave skinnsko som jeg tenkte å bruke nå som det nærmer seg sommer. Men hælen på skoen gnager i stykker alt jeg har av hud og produserer gnagsår av en annen verden. Noen som har noen tips og triks for å unngå/forebygge skadene slik at jeg kan bruke skoene?

Lenke til kommentar

Jeg har skaffet meg et par lave skinnsko som jeg tenkte å bruke nå som det nærmer seg sommer. Men hælen på skoen gnager i stykker alt jeg har av hud og produserer gnagsår av en annen verden. Noen som har noen tips og triks for å unngå/forebygge skadene slik at jeg kan bruke skoene?

 

1. Ta noen ark kjøkkenpapir og brett dem til en passe størrelse som kan foldes over hælen og dekke halvparten av høyden både inni og utenpå.  2-3 ark bør gi passe tykkelse.

 

2. Legg papiret i vann eller hold det under krana og klem deretter bort en del av vannet.  Papiret bør være akkurat så vått at det ikke drypper av det.

 

3. Fold papiret over hælen og dekk hæl og papir med clingfilm for å forhindre at det fordamper.

 

4. Finn frem en rull sportsteip el.l., ta av deg sokkene og dekk områdene der skoene gnager med 2-3 lag teip.  Hvis du fremdeles har såre hæler og ikke vil vente til de har grodd ordentlig kan du bruke plaster eller gnagsårplaster under sportsteipen.

 

5. Ta på sokkene igjen og fjern clingfilm og papir, som nå har hatt tid til å trekke helt inn i og gjennom læret i hælene.

 

6. Spenn på skoene og gå en lang tur.  Minst en halvtime, helst en times tid.  Det våte læret i hælene vil nå strekke seg og forme seg etter dine egne hæler og problemet bør være borte eller sterkt redusert når spaserturen er over.  Om problemet ikke er borte gjentar du bare prosedyren inntil de passer slik de skal.

 

Same metode kan brukes hvor som helst ellers på et par sko som trykker.

 

 

 

Kjøp en god nøytral skokrem (som i motsetning til skovoks gir fuktighet og pleie til skolæret) og en god skobørste, så er du i grunnen i mål.

God skokrem, som feks? Har noe Woly skokrem liggende

 

Woly kjenner jeg ikke til, men den er sikkert helt grei.  Jeg har ikke peiling på hva som finnes i butikkene her i landet, men om du kikker på nett ville jeg sett etter Saphir, Burgol eller Tarrago, i den rekkefølgen.  Jeg holder meg til produkter fra Saphir, som jeg kjøper direkte fra produsenten Valmour.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan anbefale Heschung Fustet helt uten reservasjoner.  Fabelaktig komfort, fabelaktig skinn og topp kvalitet på alle områder.

 

Ellers har du Loake Downing, som jeg ikke kjenner selv, men Loakes 1880-serie er gode sko og svært god valuta for pengene.  I tillegg har du den litt billigere Loake Rowe fra Shoemaker-serien.  Og om det skal være helt uformelt så har du Sanders Archie med crèpesåle i tre forskjellige farger.

 

PS: derbies, ikke derbys.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

BMWcoupeftw:

Hvis du ikke allerede har gjort det er det viktig at all overflødig rengjøringsmiddel etter vask skylles av eller fjernes med en våt svamp.

 

Semsket skinn blir alltid stivt etter vask og tørking. Så det du må gjøre er å børste det tørre skinnet med en suede børste av gummi, da vil stråene/hårsekkene "masseres" og dyttes opp. Dette gjenoppretter noe av den opprinnelige myke suede-overflaten og originalfargen i læret kommer tydeligere frem.

 

Om du ønsker å få et bedre resultat bør du som neste steg gi læret ny næring, f.eks. med Saphir Renovateur Suede Spray eller Burgol Suede velours care (disse to vil i tillegg impregnere), la det tørke, og på nytt børste med gummibørsten. Da skal fargen komme enda mer til syne og skinnet være så godt som nytt! :)

Endret av dover606
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMWcoupeftw:

Hvis du ikke allerede har gjort det er det viktig at all overflødig rengjøringsmiddel etter vask skylles av eller fjernes med en våt svamp.

 

Semsket skinn blir alltid stivt etter vask og tørking. Så det du må gjøre er å børste det tørre skinnet med en suede børste av gummi, da vil stråene/hårsekkene "masseres" og dyttes opp. Dette gjenoppretter noe av den opprinnelige myke suede-overflaten og originalfargen i læret kommer tydeligere frem.

 

Om du ønsker å få et bedre resultat bør du som neste steg gi læret ny næring, f.eks. med Saphir Renovateur Suede Spray eller Burgol Suede velours care (disse to vil i tillegg impregnere), la det tørke, og på nytt børste med gummibørsten. Da skal fargen komme enda mer til syne og skinnet være så godt som nytt! :)

Takk for svar!

 

Jeg har ikke skylt av såpen etter de ble rengjort. Skal forsøke det, selv om det visstnok skal også være en pleiende "såpe". 

Har forsåvidt en Saphir Super Invulner, men du anbefaler heller en Renovateur?

Jason Markk suede kit har jeg også, med sånn "viskelær" og børste med hestehår. 

Lenke til kommentar

BMWcoupeftw:
Ja, vask ut såpen med ren svamp og vann til det ikke skummer lenger. Kan ta litt tid hvis du har tilsatt mye såpe til å begynne med, men da vet du definitivt at det blir rent! La det tørke en dag før du begynner med børsting og tilsetting av næring.

 

Anbefaler å ha både Super Invulner og Renovateur Suede, de erstatter ikke hverandre sånn sett. Førstnevnte er jo en helt ren impregneringsspray som er genial for alle sko, mens den andre er en designert spray for semsket skinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Woly kjenner jeg ikke til, men den er sikkert helt grei.  Jeg har ikke peiling på hva som finnes i butikkene her i landet, men om du kikker på nett ville jeg sett etter Saphir, Burgol eller Tarrago, i den rekkefølgen.  Jeg holder meg til produkter fra Saphir, som jeg kjøper direkte fra produsenten Valmour.

 

 

Jeg har benyttet flere nettbutikker for Saphir-produkter, men ikke Valmour! Er denne nettbutikken bedre egnet for Saphir-handel fra utlandet enn f.eks. afinepairofshoes.co.uk, synes du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...