Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Vi har en artig diskusjon rundt binge-watching eller ukentlige episoder.

 

Selv er jeg litt "redd" for en fremtid uten snakkiser. Syntes det er noe av det artigste med serier, eksempelvis her inne på forum å diskutere Game of Thrones episode for episode. Ikke blir det bygget hype heller.

 

"Binging" har jo sine egne gleder, men det er greit å overlate til tidligere serier.

 

14. februar kommer eks. House of Cards. Hele sesongen. 20. februar er vi vel ferdig med å diskutere serien for i år. Litt kjipt egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig liker å se en og en episode ettersom de kommer ut. Liker å sitte å kjenne på den spenningsfølelsen og bygge opp forventninger til neste uke. Å alltid ha noe å se frem til. Og som dere sier, diskutere, analysere og bygge opp egne teorier om hva som skjer videre.

Endret av Continum
Lenke til kommentar

Begge deler egentlig, men hovedsakelig uke for uke.

 

For enkelte serier spesielt sesong 4 av Arrested Development, House of Cards og Netflix-serier så er binging ganske så greit (og det er de litt mer ment som siden det er Netflix-serier). For andre serier som ikke er like egnet til det som Breaking Bad, Justified, The Good Wife og sånt.

 

Jeg har binget The Good Wife siden november, og er nå på slutten av sesong 4. Med 43+ minutters episoder og 20+ episoder per sesong blir det veldig mye.

Skal spare på sesong 5 til senere utpå våren av TGW.

Lenke til kommentar

Spørs på serien for min del. Jeg fant først Breaking Bad når det var sendt 3 sesonger, og da så jeg alle sesongene på en uke, og det var fantastisk. Ellers synes jeg det blir "litt mye" for de fleste serier om jeg ikke er spesielt interessert i dem. Eventuelt setter jeg dem da på mens jeg driver med noe annet på PC'en, spiller et strategispill eller noe slikt, Civilization eller XCOM f.eks :)

Lenke til kommentar

Komedier elsker jeg å binge. Å se en episode på 20 minutter hver uke er også alt for lite, foretrekker sterkt å se et par episoder om gangen.

 

Drama og spenningsserier er jeg motsatt på. Ofte er de så spennende, ubehagelige eller deprimerende at jeg ikke orker å se for mye av gangen. Dette gjelder særlig serier som krever en del av seeren, f. eks Breaking Bad, eller The Wire.

Lenke til kommentar

Ang. "binge-diskusjonen", så merker jeg at å vente en uke på True Detective, Boardwalk Empire, The Walking Dead og Game of Thrones, bidrar i stor grad til å bygge opp forventningene.
Selv om jeg vil se mer der og da, så er det langt mer tilfredsstillende å kaste seg i sofaen til gitt tid, og få gåsehud av introen vel vitende om at man når får ta del i fortsettelsen.

Ser gjerne flere episoder av Louis og X-files på løpende bånd, men jeg synes nesten det bidrar til opplevelsen å måtte vente litt på godbitene, da setter man mye større pris på de når de først kommer, og som Dotten nevnte tidligere, man får mye mer tid til å diskutere hver enkelt episode.

Men så er jeg også en tilhenger av "teasing", så det forklarer vel standpunktet mitt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sett 5 episoder av Arrested Development og jeg må spørre, blir det bedre? For det jeg har sett til nå er ok, men er ikke veldig imponert.

 

Gjorde akkurat det samme, endte opp med å legge serien død inntil videre og heller prioritere noe som faktisk var underholdende nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

True Detective ass. Alt stemmer. stemningen, dialogene, musikken, rytmen. Det handler mer om eksistensiell filosofi, enn det gjør om selve mysteriet. Genialt. Jeg har også sett lite som er mørkere og mer deprimerende enn den serien her. Likevel er det realismen bak det hele som virkelig gjør det deprimerende. De triste livene til innbyggerne der ute, som klenger til religionen sin for å gi livene deres noe som helst mening. Mens i kontrast har vi Rust, som har innsett sin ubetydelighet og lever i sin apatiske og nihilistiske tilværelse. Men det aller mest imponerende er at de klarer å totalt unngå klisjéer, selv om plottet i seg selv, om to ulike detektiver som løser et mordmysterium, er én stor klisjé. Serien er noe helt annet enn det den framstår som utad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående Arrested Development: Det er ikke rart serien ble kansellert når folk ikke gidder å ta seg tid til å virkelig følge med på den. Det er en krevende komedie, i motsetning til simpel dritt som TBBT og Two and a half men. Det krever en viss konsentrasjonsevne, og serien blir bedre og bedre jo mer du ser på den. Det er ikke uten grunn at serien har fått kultstatus, samt meget god kritikk fra samtlige hold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Angående Arrested Development: Det er ikke rart serien ble kansellert når folk ikke gidder å ta seg tid til å virkelig følge med på den. Det er en krevende komedie, i motsetning til simpel dritt som TBBT og Two and a half men. Det krever en viss konsentrasjonsevne, og serien blir bedre og bedre jo mer du ser på den. Det er ikke uten grunn at serien har fått kultstatus, samt meget god kritikk fra samtlige hold.

Two and a half men og big bang theory simpel dritt? Haha gi deg, arrested development er noe tullball, helt mediocore ikke noe som helst spesiel. Det er en grunn til at big bang theory er den mest sette komi serien noen sinne og at two and a half men har vart i 11 sesonger mens arrested developent bare varte i 3 sesonger... å si at serien er dårlig fordi folk ikke gadd å ta seg tid til å følge med er et ekstremt dårlig argument som desverre ikke holder. Serien ble kanselert fordi den ikke ble bra nok, skal man se på gode komi serier uten latter i bakgrunnen ser man på scrubs eller malcolm i midten...

Lenke til kommentar

Du vet det ligger mer bak en kansellering av en serie, ikke sant? Serier blir ikke kansellert fordi de er dårlige, de blir kansellert fordi kanalene ikke tjener penger på dem. Nå kjenner jeg ikke til alt som ligger bak kanselleringen av AD, men det hadde vel litt å gjøre med dårlig markedsføring av promotering av FOX, dårlige sendetider, running jokes, som krever at du faktisk må følge med på hver enkelt episode. Det var en nyskapende serie uten laughing tracks, subtil humor, usympatiske karakterer og generelt humor som folk flest ikke var vant med.

 

TBBT og TAHM bruker simpel humor, som ikke krever at man egentlig trenger å følge med på serien i det hele tatt. Du får dessuten beskjed om når du skal le. De appellerer til massen, og får derfor høye seertall. Det er grunnen til at de får fortsette i såpass mange sesonger.

 

AD ble vel også nominert til flere Emmys. så det taler vel også for kvaliteten.

Endret av Kammizez
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...