Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digga den lange one taken i episode seks (?) av Exit. Hvor lang var den, 11-12 minutter? Fantastisk steadicam-jobb og skuespillerprestasjoner!

 

Som regel er regien til Øystein Karlsen ganske bra, og han gjør regi og sånt som regel en billig på en måte der han ofte minner meg om David Slade (Fly-episoden til Breaking Bad, første episodene av både American Gods og Hannibal), hvor en regissør ofte bruker en smalt budsjett for alt det er verdt. Synes Karlsen gjorde en god jobb både med Dag og En Natt også. Er også Karlsen som er serieskaper for både Exit, Dag og En Natt. 

 

Det er ekstra imponerende at Exit er lagd for bare 30 millioner. Heimebane koster 70-80 mill. Eroberen kosta 100 mill. Halvbroren 68. Nå har riktignok Exit lånt mye ting, Heimebane bruker noen millioner alene bare for VFX til alle store fotballkamper i serien, men likevel. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Jeg syntes "Exit" var litt skuffende. Vi har jo sett dette før? The Wolf of Wall Street feks?

Faktisk kjedet jeg meg litt fra ep.4. Gir den 4/6.

Om vi skal rangere serier på at vi har sett ting før, så er det vel ganske mange andre serier som ikke holder mål. Jeg synes heller ikke at serier om finansmiljøet er noe vi har sett mye av tidligere. I hvert fall ikke i Norge.

 

I USA har vi Billions, men den har en helt annen fokus og er mer fokusert på det finansielle spillet og maktkamp. Dette var noe jeg savnet i Exit - som var mer rølpete og fokuserte på den sinnsyke livsstilen til enkelte typer innen finans. Derfor er jeg enig i at 4/6 kanskje er en passelig karakter. Underholdende, ja, men heller ikke fantastisk bra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, DukeRichelieu er spot-on her. Jeg kan heller ikke huske mye serier satt til finansmiljøet, spesielt i Norge. Wolf of Wall Street føltes ofte ut som en herding av drittsekker, der Exit føles mer ut som en historie som belyser mer hva de er og at de også eksisterer i Norge. Nytt? Nei, men pokker det underholder noe, og har noe av det fokuset Øystein Karlsen har hatt før i sine serier om psykologiske problemer og fokuset på mennesker som er ødelagt.

Endret av Maury
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Exit ain't got shit on Aksjemordet

 

Svarte penger, skjulte transaksjoner og bestikkelser er ingredienser i denne krimserien i tre deler fra børsmiljøet i Oslo (1:3) Året er 1986 og Jon Kaspersen er journalist i Aftenbladet. En dag blir hans far fengslet, mistenkt for drap - for å ha dyttet aksjemekler Jeppe Rolfsen foran en trailer utenfor Havnelageret i Oslo. Jeppe Rolfsen var involvert i oppkjøpet av farens arbeidsplass - et trykkeri - for datafirmaet Trovik. Er han skyldig?

Endret av MKej
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare rukket å sett en episode, men jeg liker at unge norske kvinnelige skuespillere få noen gode roller for tida i norske og utenlandske serier.

 

Kristine Frøseth er veldig god i Looking For Alaska på Huku. Frøseth sin vennine Thea Sofie Loch Ness er solid i sin serie Hjerteslag på TV2 Sumo. Og Emma Bones var et av høydepunktene i årets sesong av Heimebane.

 

Synes norsk TV har vært litt for mye dominert av menn og damer på 35+ i det siste åra i de bedre seriene, slik at de unge skuespillerne som er framtiden har blitt altfor mye oversett.

Lenke til kommentar

Har et par episoder igjen av Mirakelet (Il miracolo) (2018) en italiensk (ikke noe man ser hver dag) serie på 8 episoder. Finnes å se på nrk:

 

https://tv.nrk.no/serie/mirakelet

 

Man finner en madonnafigur som gråter blod... God serie med et ganske frodig persongalleri som gjør mye rart. Spennende med noe litt utenfor det "vanlige" man ser. Bra stemning og mye fin musikk, innledningslåten er herlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...