Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen tro på at Shannara blir fantasy-sjangerens svar på The Wire, men hvis de gjør det riktig kan det bli mange timer lett underholdning med høy cheese-faktor.

 

Selve bokserien har først og fremst fungert som en lettlest introduksjon til fantasy-sjangeren for mange. Har man lest George Martin eller noen av de nye stjerneskuddene innen fantasy er det neppe mye å hente der nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Strain er kombinasjon av noe veldig cheesy, veldig overdødig unødvendig drama, noe idiotisk, noen kule karakterer og noen forjævlig dårlige karakterer. Sesong 1 var et drag på grunn alt familiedramaet som var så rett og slett dårlig. I sesong 2 begynte de å utforske mytologien bak serien bedre, fokuserte mer på de gode karakterene og ble generelt bedre.

Serien er litt kombinasjon av Buffy og The Walking Dead både i form av kvalitet og handling. Hvis handlingen interesserer deg og sånt, gå for det, hvis ikke styr unna. Du må tåle noe idiotisk og cheesy for å komme igjennom den serien. 

Lenke til kommentar

Sett første episode av BBCs War and Peace.

 

De har brukt feil uniformer, eller uniformene er ganske korrekte de(borsett fra at lissene på uniformen til Pavlograd hussars har feil farge) Men uniformene til russerne er alle fra etter 1813.

 

Og de første slagene i serien skjer i 1805, Da uniformene var ganske annerledes.

 

Ellers en fin serie, BBC kan kostyme drama.

Lenke til kommentar

Sett første episode av BBCs War and Peace.

 

De har brukt feil uniformer, eller uniformene er ganske korrekte de(borsett fra at lissene på uniformen til Pavlograd hussars har feil farge) Men uniformene til russerne er alle fra etter 1813.

 

Og de første slagene i serien skjer i 1805, Da uniformene var ganske annerledes.

 

Ellers en fin serie, BBC kan kostyme drama.

 

Nei, køddet de til lissene på Pavlograd-hussarene? Da gidder jeg hvertfall ikke å se den serien! :wallbash:

Lenke til kommentar

Hvilket kostymedrama tenker du på spesielt at BBC har vært gode på?

 

War And Peace burde bli ihvertfall en grei serie når Weistein & Co også har kasta en del penger på det, men det kan feile og. 

 

Jeg sa ikke at de var bra, jeg sa BBC kan Kostymedrama, det er en forskjell.

 

Om de er bra kommer ann på historien, og karakterer osv. 

At de kan kostyme drama betyr bare at det er en generell kvalitet over det, med tanke på klær, hår kulisser osv og ofte påkosta.

Lenke til kommentar

 

Sett første episode av BBCs War and Peace.

 

De har brukt feil uniformer, eller uniformene er ganske korrekte de(borsett fra at lissene på uniformen til Pavlograd hussars har feil farge) Men uniformene til russerne er alle fra etter 1813.

 

Og de første slagene i serien skjer i 1805, Da uniformene var ganske annerledes.

 

Ellers en fin serie, BBC kan kostyme drama.

 

Nei, køddet de til lissene på Pavlograd-hussarene? Da gidder jeg hvertfall ikke å se den serien! :wallbash:

 

 

Jeg har ikke sagt at serien ikke bør sees, jeg vil forsette å se den jeg.

Lenke til kommentar

The Strain er kombinasjon av noe veldig cheesy, veldig overdødig unødvendig drama, noe idiotisk, noen kule karakterer og noen forjævlig dårlige karakterer. Sesong 1 var et drag på grunn alt familiedramaet som var så rett og slett dårlig. I sesong 2 begynte de å utforske mytologien bak serien bedre, fokuserte mer på de gode karakterene og ble generelt bedre.

Serien er litt kombinasjon av Buffy og The Walking Dead både i form av kvalitet og handling. Hvis handlingen interesserer deg og sånt, gå for det, hvis ikke styr unna. Du må tåle noe idiotisk og cheesy for å komme igjennom den serien.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at Shannara blir fantasy-sjangerens svar på The Wire, men hvis de gjør det riktig kan det bli mange timer lett underholdning med høy cheese-faktor.

 

Selve bokserien har først og fremst fungert som en lettlest introduksjon til fantasy-sjangeren for mange. Har man lest George Martin eller noen av de nye stjerneskuddene innen fantasy er det neppe mye å hente der nå.

Det kommer alt ann på hva du foretrekker. Selv har jeg prøvd å se Game of Thrones og lese den første boken, men begge var mildt sagt drittkjedelige. Når jeg leser/ser fantasy vil jeg ha en virkelighetsflukt og utforske en interessant verden. GoT er bare helt normal middelalder med svært få fantasyelementer. Jeg vil ha drager, magi, stygge monstre, alver, gnomer, dverger og alt det der. Faktisk er jeg sterkt i tvil om jeg vil kalle Game of Thrones fantasy i det hele tatt. Det er mer sword & sorcery, som f.eks Conan.

 

For øvrig kom Sword of Shannara allerede på 70-tallet, så det blir litt feil å sammenligne den med nyere serier og forfattere. Shannara var faktisk med på å legge grunnlaget for all tradisjonell fantasy, sammen med Tolkien.

 

 

Er serien The Strain verdt å se dere?

En fyr på jobben anbefalte denne serien....

Ett av høydepunktene i første sesong var at pikken til en fyr ramlet av. Det sier vel sitt. :p Hadde det ikke vært Del Toro som står bak hadde neppe mange brydd seg. Det er det typiske med at det er minst like viktig hvem som sier noe enn hva som faktisk blir sagt. Kjente navn selger.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at de var bra, jeg sa BBC kan Kostymedrama, det er en forskjell.

 

Om de er bra kommer ann på historien, og karakterer osv. 

At de kan kostyme drama betyr bare at det er en generell kvalitet over det, med tanke på klær, hår kulisser osv og ofte påkosta.

 

 

Ok, jeg bare lurte på om du mente Downton Abbey som er en ITV-serie. Men BBC har hatt noen vellykkede "kostymedramaer" som spesielt North And South og Death Comes to Pemberley synes jeg, så ikke uenig.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen tro på at Shannara blir fantasy-sjangerens svar på The Wire, men hvis de gjør det riktig kan det bli mange timer lett underholdning med høy cheese-faktor.

 

Selve bokserien har først og fremst fungert som en lettlest introduksjon til fantasy-sjangeren for mange. Har man lest George Martin eller noen av de nye stjerneskuddene innen fantasy er det neppe mye å hente der nå.

Det kommer alt ann på hva du foretrekker. Selv har jeg prøvd å se Game of Thrones og lese den første boken, men begge var mildt sagt drittkjedelige. Når jeg leser/ser fantasy vil jeg ha en virkelighetsflukt og utforske en interessant verden. GoT er bare helt normal middelalder med svært få fantasyelementer. Jeg vil ha drager, magi, stygge monstre, alver, gnomer, dverger og alt det der. Faktisk er jeg sterkt i tvil om jeg vil kalle Game of Thrones fantasy i det hele tatt. Det er mer sword & sorcery, som f.eks Conan.

 

For øvrig kom Sword of Shannara allerede på 70-tallet, så det blir litt feil å sammenligne den med nyere serier og forfattere. Shannara var faktisk med på å legge grunnlaget for all tradisjonell fantasy, sammen med Tolkien.

 

Jau. Shannara får også kritikk for å være for lik Tolkien. Jeg vil riktignok si at de bare la grunnlaget for moderne high fantasy, da fantasy-sjangeren levde i beste velgående lenge før Tolkiens tid.

 

George Martin skriver low fantasy (vel, når han faktisk skriver...), og det virker som det er hva som er i vinden for tiden. Det er vanligvis lite som skiller en low fantasy-setting fra europeisk middelalder, til den grad at jeg lurer på hvorfor disse fantasy-forfatterne ikke like godt skriver historiske romaner.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ingen tro på at Shannara blir fantasy-sjangerens svar på The Wire, men hvis de gjør det riktig kan det bli mange timer lett underholdning med høy cheese-faktor.

 

Selve bokserien har først og fremst fungert som en lettlest introduksjon til fantasy-sjangeren for mange. Har man lest George Martin eller noen av de nye stjerneskuddene innen fantasy er det neppe mye å hente der nå.

Det kommer alt ann på hva du foretrekker. Selv har jeg prøvd å se Game of Thrones og lese den første boken, men begge var mildt sagt drittkjedelige. Når jeg leser/ser fantasy vil jeg ha en virkelighetsflukt og utforske en interessant verden. GoT er bare helt normal middelalder med svært få fantasyelementer. Jeg vil ha drager, magi, stygge monstre, alver, gnomer, dverger og alt det der. Faktisk er jeg sterkt i tvil om jeg vil kalle Game of Thrones fantasy i det hele tatt. Det er mer sword & sorcery, som f.eks Conan.

 

For øvrig kom Sword of Shannara allerede på 70-tallet, så det blir litt feil å sammenligne den med nyere serier og forfattere. Shannara var faktisk med på å legge grunnlaget for all tradisjonell fantasy, sammen med Tolkien.

 

Jau. Shannara får også kritikk for å være for lik Tolkien. Jeg vil riktignok si at de bare la grunnlaget for moderne high fantasy, da fantasy-sjangeren levde i beste velgående lenge før Tolkiens tid.

 

George Martin skriver low fantasy (vel, når han faktisk skriver...), og det virker som det er hva som er i vinden for tiden. Det er vanligvis lite som skiller en low fantasy-setting fra europeisk middelalder, til den grad at jeg lurer på hvorfor disse fantasy-forfatterne ikke like godt skriver historiske romaner.

 

Fordi fantasi automatisk gir det noen tusen-millioner ekstra lesere. Historisk fiksjon er en ganske liten sjanger. Og de er ofte ganke "pulp"

 

Ta Bernard Cromwell. Hans største serie er Sharpe, en kliche full bok serie, men underholdene. Han har senere skrevet en serie om Engalnd i tidlig middel alder som nå er en bcc serie. Han er vel helt klart en av de største innen historisk fiksjon som har stor leser skare. Det er ikke så mange andre. 

 

Tidligere var jo dette standard i fiksjon som. Flashman, Hornblower og Aubrey–Maturin. Nå er dette en liten sjanger. 

Fantasi gir deg automatisk tusenvis av nerder som vil kjøpe det, og nå har fantasi blitt mer "stue rent" 

Jeg kan ikke si noe om Geoge Martin sine litterære skills, eller om han ene og alene lever på vold og sex. Men hans bøker er ikke sett på som kiosk litteratur.

 

Det er store organisasjoner for sci-fi og fantasi, det finnes ingen slike for historisk fiksjon.  

Martin kunne sikkert skrevet bra historisk middelalder fiksjon, men da hadde han ikke blitt søkkrik som han er nå.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Mer dedikert fanbase. Og Game of Thrones HAR drager, så jeg tror kanskje Schreiber ga opp for tidlig.

Drager og drager... det er tre eller fire av dem, og de er så godt som aldri med i serien. Samme gjelder magi. Noe er det, men det er veldig lite. White walkers? Enorm trussel i sesong en. Fire, fem sesonger senere er de fortsatt bare en trussel ingen tror noe på. WTF? Har ikke sett den siste sesongen av tv-serien, men tror neppe jeg gidder. Tok de andre litt nå og da, når jeg gadd.

 

Men det jeg liker mest med fantasy er når selve verdenen bare er et sted å sette historiene. Dragonlance har for eksempel historier fra da verden ble skapt, omtrent til alt blir ødelagt på slutten. Shannara har historier før, under og etter krigen som ødela verden. Selv Dune-sagaen foregår over mange tusen år. Game of Thrones er bare en eneste sammenhengende historie, og det blir nok for lang for meg. En lang historie er ikke nødvendigvis bedre. Det betyr bare at de kan bruke all den tiden de trenger på å dra ut plottet, i stedet for å få litt fart i sakene og hoppe over det meste av det kjedelige. Vi trenger ikke mange timer med folk som sitter og prater drit bare for å hale ut tiden. :)

Lenke til kommentar

Leste posten din fire ganger, og er fortsatt ikke sikker på om du er seriøst, prøver å være morsom eller bare misforsto meg fullstendig. Men samme det. Har sett den tredje episoden av Shannara, og det lover svært bra. Mye action, mye som driver historien forover og litt mer utvikling av karakterene. Lover absolutt bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...