Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vurderer å gå long VIX via feks UVXY? Vanskelig å se for seg at den skal holde seg på så lave nivåer lenge når Trump ukentlig tråkker i salaten.

 

Med andre ord vurderer du det? Hva ville strategien i så fall være? Selge så snart den svinger opp? Som vi ser skyter den jevnlig i taket, men går som regel ned igjen.

 

Kan være en interessant handel. VIX er på det laveste siden 2006.

 

 

post-433036-0-10762900-1496068558_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

Med andre ord vurderer du det? Hva ville strategien i så fall være? Selge så snart den svinger opp? Som vi ser skyter den jevnlig i taket, men går som regel ned igjen.

 

Kan være en interessant handel. VIX er på det laveste siden 2006.

 

 

attachicon.gif^VIX (Weekly) Week 37_2005 - Week 21_2017.jpg

 

 

Det er tanken. Selvfølgelig et veldig spekulativt veddemål, dersom VIX holder seg lav i noen uker har man tapt en solid andel av innskuddet. Decayen på UVXY er ganske høy, forventet årlig return ligger på mellom -60% og -90% basert på historikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til den, men kjenner så vidt til InvestTech. Hadde ikke de et fond som ble forvaltet etter deres analysemodeller? Vet noen hvordan det gikk?

 

De har aldri hatt noen fond, tror jeg, men en såkalt modellportefølje på 5-10 aksjer på mellomlang sikt, som beskrives slik:

  • "God historisk avkastning på lang sikt.
  • Risiko på linje med børs og god sektorspredning.
  • Mellomlang holdetid, ofte én til seks måneder per aksje.
  • Består av aksjer som er teknisk positive og/eller positive på innsidehandler.
  • Holder gode investeringer lenge, men selger raskt ved tap.
  • Aktiv stockpicking.
  • Oppdatering gjøres fredager før børsens åpning. Handler gjøres til siste handelsdags sluttkurs, det vil vanligvis si torsdagens sluttkurs.
  • God inspirasjonskilde for langsiktige investorer som har en moderat risikoprofil på sine investeringer."

post-226306-0-84276500-1496075557_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har aldri hatt noen fond, tror jeg, men en såkalt modellportefølje på 5-10 aksjer på mellomlang sikt, som beskrives slik:

 

Invester gjennom Investtech Invest

 

Investtech Invest er et investeringsselskap som ble startet av Investtech.com høsten 2010. Etter drøyt seks og et halvt års drift, har Investtech Invests aksjonærer fått en avkastning på 224.39 prosent, mot 106.76 prosent oppgang for referanseindeksen. Dette har gitt en meravkastning på 117.63 prosentpoeng per utgangen av april 2017. Selskapet hadde per utgangen av april 2017 en forvaltningskapital på over 95 millioner kroner. Forvaltningskapitalen er investert i aksjer notert på enten Oslo Børs eller Stockholmsbørsen. Det er Investtech.com som forvalter verdiene på vegne av Investtech Invest. 

 

Investtech.com, som er godkjent av Finanstilsynet som forvalter av alternativt investeringsfond, forvalter verdiene på vegne av Investtech Invest. Kun profesjonelle investorer kan tegne seg for nye aksjer i Investtech Invest. Eksisterende aksjonærer har imidlertid lov til å selge aksjer privat, også til ikke-profesjonelle investorer. 

 

Kilde: http://www.investtech.com/invest/

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Det betyr at noen forvaltere med matematikere og statistikere og med mye regnekraft i perioder har mulighet til å skape meravkastning. Men det fungerer bare fram til det ikke lengre fungerer. På et eller annet tidspunkt går de nok på en smell, de også. Den tekniske analysen de gjør, er nok uansett hakket mer sofistikert enn det den jevne investor gjør (som å tegne streker på et kursdiagram). 

Lenke til kommentar

 

Betyr dette at teknisk analyse fungerer? :)

 

Nei  :)

 

 

Hvorfor ikke? 

 

Det betyr at noen forvaltere med matematikere og statistikere og med mye regnekraft i perioder har mulighet til å skape meravkastning. Men det fungerer bare fram til det ikke lengre fungerer. På et eller annet tidspunkt går de nok på en smell, de også. Den tekniske analysen de gjør, er nok uansett hakket mer sofistikert enn det den jevne investor gjør (som å tegne streker på et kursdiagram). 

 

Det kan vel også forklares med flaks? Det er vel den populære forklaringen i akademia hver gang noen ser ut til å lykkes med å skape meravkastning? :) 

 

Vedrørende hva slags analyse de gjør, så er inntrykket mitt at de faktisk tegner streker på kursdiagram. Blant annet. Men i sum er det nok langt mer sofistikert enn hva en hjemmeinvestor kan lære seg av en get-rich bok på Amazon.

Lenke til kommentar

Det betyr at noen forvaltere med matematikere og statistikere og med mye regnekraft i perioder har mulighet til å skape meravkastning. Men det fungerer bare fram til det ikke lengre fungerer. På et eller annet tidspunkt går de nok på en smell, de også. Den tekniske analysen de gjør, er nok uansett hakket mer sofistikert enn det den jevne investor gjør (som å tegne streker på et kursdiagram). 

 

5 år er kanskje kort historikk, men de har kjørt disse porteføljene i hele Norden siden 2000. Her er resultatene for hele Norden i denne perioden. Som man ser er meravkastningen i forhold til indeks lavest i Sverige, og størst i Finland.

 

Det kunne vært interessant å samenlikne med andre aktive porteføljer, feks. Netfonds Xtra-porteføljene, men jeg finner ikke noen data for utviklingen i disse. Noen som kjenner til mer om disse og andre porteføljer som plukker aksjer basert på andre kriterier enn teknisk analyse?

post-226306-0-31809100-1496178688_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Det betyr at noen forvaltere med matematikere og statistikere og med mye regnekraft i perioder har mulighet til å skape meravkastning.

Prøvde å finne de en gang, men fant aldri noen matematikere/statistikere som var ansatt hos InvestTech.

 

Trodde jeg hadde lest noe om det, men mye mulig jeg husker feil. Det kan også være at jeg blander med TrendTech (som nå har mistet konsesjonen ser jeg). 

Lenke til kommentar

"Vår forskning bygger blant annet på prinsipper innen matematisk mønstergjenkjenning, statistisk optimering og adferdsbasert finans."

 

https://www.investtech.no/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=research

 

 

"Linløkken er utdannet cand.scient i matematisk modellering ved Universitetet i Oslo."

 

https://www.investtech.com/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=wpArticle&tbReport=rptSignalStatRec1Ose2014

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som har konkrete eksempler på utviklingen i porteføljer som plukker aksjer etter andre prinsipper enn teknisk analyse? Jeg har nevnt Netfonds Xtra men finner ikke mye info. Er det ikke slik at Dine Penger også har en portefølje? Hvordan har utviklingen vært i denne? DNB har også noen anbefalinger hver uke, har jeg sett.

 

Nå blir det mye synsing fram og tilbake fra de som mener at teknisk analyse har noe for seg til de som mener det er det samme som å spå i kaffegrut. Men det er vel konkrete porteføljer og utviklingen sett opp mot hverandre man helst bør basere sine konklusjoner på? Det er mulig teknisk analyse er humbug, men over 15 år har Investech hatt brukbart med flaks i markedet i hvert fall, spesielt i Finland. 

Lenke til kommentar

Er det noen som har konkrete eksempler på utviklingen i porteføljer som plukker aksjer etter andre prinsipper enn teknisk analyse? Jeg har nevnt Netfonds Xtra men finner ikke mye info. Er det ikke slik at Dine Penger også har en portefølje? Hvordan har utviklingen vært i denne? DNB har også noen anbefalinger hver uke, har jeg sett.

 

Hva mener du med andre prinsipper enn teknisk analyse? Som i alt annet? 

 

Mange fondsforvaltere bruker teknisk analyse. Er bare å lese Market Wizards serien.

 

Mange bruker også andre ting. Skal du finne svar på det du lurer på, så må du nok gjøre litt grundig research.

 

Uansett er det vel slik at de færreste forvaltere greier å slå markedet over tid. Det er ikke utypisk med at man ser en 'stjerneforvalter' som gjør det ekstremt bra i noen år og tror han kan noe, før han taper så det suser i neste kvartal.

 

MEN, det finnes også de som slår markedet over tid. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...