Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

 

Men da må man vite på forhånd om man skal kjøpe en terminkontrakt for kjøp eller salg? Skiller dette seg fra å handle opsjoner i en vilkårlig aksje?

 

Jeg er usikker på om jeg skjønner spørsmålet, men det er naturligvis forskjell på terminkontrakter (futures) og opsjoner uten at jeg er noen ekspert på sistnevnte. Min strategi kunne like gjerne blitt brukt i aksjemarkedet på SPY (S&P 500s aksje-EFT) da bevegelsene er mer eller mindre identiske, men som daghandler har terminkontrakter noen fordeler, både på kort og lang sikt. :)

 

Jeg tror han mener at man på forhånd vite hvordan markedet skal bevege seg fremover i tid, noe som er umulig å vite for de fleste. Hvis ikke, hva gjør du med en long futures posisjon når markedet faller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror han mener at man på forhånd vite hvordan markedet skal bevege seg fremover i tid, noe som er umulig å vite for de fleste

 

Men det har jeg alt sagt i et innlegg på forrige side. I et annet innlegg som ble slettet kom jeg også med en generell fraråding mot spekulasjon. :)

 

Hvis ikke, hva gjør du med en long futures posisjon når markedet faller? 

 

 

Hvis inngangen din var feil, likviderer du posisjonen og tar et (lite) tap. :) 

Lenke til kommentar

Investeringskonto med lite forsikringselement ligger an til å få samme skatt som andre konti fra neste år.

Jeg bytter til aksjesparekonto. Ingen som vet hvordan det ligger an om la oss si 5 år uansett. Men jeg syns det trekker ned når man ikke kan ha obligasjonsfond på aksjesparekonto.

Lenke til kommentar

 

Investeringskonto med lite forsikringselement ligger an til å få samme skatt som andre konti fra neste år.

Jeg bytter til aksjesparekonto. Ingen som vet hvordan det ligger an om la oss si 5 år uansett. Men jeg syns det trekker ned når man ikke kan ha obligasjonsfond på aksjesparekonto.

 

 

Man vil ikke kunne flytte skattefritt fra zero til aksjesparekonto. Så har du mye gevinst så må du vurdere denne kostnaden opp mot å få skjermingsfradrag på aksjersparekonto. Nordnet (og kanskje også flere) har for øvrig i sitt høringssvar tatt til orde for å innføre skjerming også på zero alle den tid skatten vil være den samme som andre måter å investere i aksjer på.

 

Edit: Obligasjoner skal du selvfølgelig ha på zero. Ellers må du jo skatte av rentene hvert år.

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Er ikke sikker helt hvem kontoer vi snakker om nå, men jeg fikk en epost fra Nordnet for en tid siden, der det sto noe om at en ny konto ville komme. Tror den het "Aksjesparekonto"?. Og der sto det noe om at de holdt på å utarbeide en løsning for å kunne flytte fra andre kontoer til den, uten å ta ut noe. 
Du måtte merke av for å få beskjed når dette var klart. Det gjorde jeg, og det sto jeg skulle få beskjed om det. Det er noe sånt jeg husker det.

 

Lette etter den mailen, men finner den ikke nå.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Er ikke sikker helt hvem kontoer vi snakker om nå, men jeg fikk en epost fra Nordnet for en tid siden, der det sto noe om at en ny konto ville komme. Tror den het "Aksjesparekonto"?. Og der sto det noe om at de holdt på å utarbeide en løsning for å kunne flytte fra andre kontoer til den, uten å ta ut noe. 

Du måtte merke av for å få beskjed når dette var klart. Det gjorde jeg, og det sto jeg skulle få beskjed om det. Det er noe sånt jeg husker det.

 

Lette etter den mailen, men finner den ikke nå.

 

Ja, du kan i en overgangsperiode overføre aksjer og fond fra vanlig aksje- og fondskonto f.eks.hos Nordhet og over til ny aksjesparekonto, uten å skatte. Men fra zero til aksjesparekonto går ikke. Da må man selge alt, skatte og kjøpe på nytt innenfor aksjesparekontoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man vil ikke kunne flytte skattefritt fra zero til aksjesparekonto. Så har du mye gevinst så må du vurdere denne kostnaden opp mot å få skjermingsfradrag på aksjersparekonto. Nordnet (og kanskje også flere) har for øvrig i sitt høringssvar tatt til orde for å innføre skjerming også på zero alle den tid skatten vil være den samme som andre måter å investere i aksjer på.

 

Edit: Obligasjoner skal du selvfølgelig ha på zero. Ellers må du jo skatte av rentene hvert år.

Ja. Ja får håpe det kommer skjermingsfradrag også på zero.

 

Fordelen med zero i forhold til den nye aksjesparekontoen slik jeg ser det:

 

- en kan investere utenfor EØS

- en kan ha obligasjonsfond

 

Fordelen med å ha obligasjonsfond på samme konto er at da kan man selge aksjefond/aksjer og kjøpe obligasjonsfond uten at det utløses skatt på ev. avkastning.

 

Ulemper:

 

- skjermingsfradraget

- syns zero virker litt "jalla", men det er sikkert helt trygt. Det omfattes ikke av bankenes sikringsfond, men det finnes noe tilvarende for forsikringer.

Lenke til kommentar

Javel. Er den aksjesparekontoen kommet? Er det bedre enn Zero?

Den er ikke kommet, men det regelverket som er foreslått er bedre enn Zero, ved at du får skjermingsfradrag og du kan ta ut innskutt kapital skattefritt uten å ta ut tilsvarende del av avkastningen (og skatte av avkastningen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ikke kommet, men det regelverket som er foreslått er bedre enn Zero, ved at du får skjermingsfradrag og du kan ta ut innskutt kapital skattefritt uten å ta ut tilsvarende del av avkastningen (og skatte av avkastningen).

Hm, menes det at det ikke utløses skatt så lenge uttak er under innskudd totalt sett?

Lenke til kommentar

 

Javel. Er den aksjesparekontoen kommet? Er det bedre enn Zero?

Den er ikke kommet, men det regelverket som er foreslått er bedre enn Zero, ved at du får skjermingsfradrag og du kan ta ut innskutt kapital skattefritt uten å ta ut tilsvarende del av avkastningen (og skatte av avkastningen). 

 

 

Ok sånn. Jeg mener man hadde burd latt folk overføre fra zero og/eller omdøpe den til den nye på en eller annen måte, fordi at det nå skjer endringer er ikke vår feil.

Ikke at det er big deal for meg, men folk har vel trodd at betingelse for Zero ville vare uten at man uforskyldt må ta konsekvensen av en regelendring som kunde.

 

Blir ganske håpløst når man oppretter kontoer, setter inn svære beløp og planlegger sin handelsvirksomhet, og så plutselig kommer beskjeden: - nei nå får du ikke vilkårene lenger, nå må du ta ut - skatte og gå over på en annen slags konto.   Hva slags tull er sånt da? Holder jo narr med folk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...