Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Har jeg 10 MNOK i aksjer og obligasjoner nedbetalt bil og boliglån skjønner jeg ærlig talt ikke hva jeg skal bruke pengene på. Mitt forbruk ville nok ikke vært spesielt høyere enn 200 kNOK i året.

Plassere penger i eiendom er vel noe av det beste man kan gjøre. Nå ser det ut til at garantien fra bankenes sikringsfond kan

bli satt ned fra 2 mill til 900 ooo også. Da må man spre beholdningen ganske mye, hvis man skal plassere 10 mill trygt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Så hvem som helst kan tjene 833 mill med litt flaks? :p

 

Da må du nok ha mye flaks, ikke bare litt flaks. :) 

 

Et utfyllende svar tar litt tid, men det korte svaret er at blant et stort nok utvalg, så vil det finnes noen få hvis resultater kan forklares med ren tilfeldighet, altså flaks. Sannsynligheten for å få 5 mynt på rad er 3,125 %. Altså ikke spesielt stor, men større enn å vinne i lotto og alle med litt kjennskap til statistikk vet at slikt forekommer.

 

Men hvis man gjør et stort antall profitable handler daglig gjennom et helt år og flere år på rad, så vil jeg påstå at det er svært usannsynlig at det er kun flaks.

 

Allikevel er det ikke helt enkelt å svare på da det er flere variabler som må vurderes i tillegg. Jeg har selv ikke noen detaljkunnskap rundt Einar Aas sine operasjoner i markedet, men tviler på at det er flaks. I hvert fall kun flaks. :) 

Lenke til kommentar

Så hvem som helst kan tjene 833 mill med litt flaks? :p

Ja, absolutt. "Litt flaks" er kanskje en underdrivelse da.

 

Ellers vet jeg lite om Einar Aas annet enn observasjoner fra en tidligere foreleser som var med på utviklingen av Nord Pool i sin tid. Han mente at en stor del av hvorfor Einar Aas gjør det så bra er at kraftselskapene med vilje trader dårlig for å sikre seg og kundene sine, så de som er villige til å ta risiko får mye "gratis".

Lenke til kommentar
Ellers vet jeg lite om Einar Aas annet enn observasjoner fra en tidligere foreleser som var med på utviklingen av Nord Pool i sin tid. Han mente at en stor del av hvorfor Einar Aas gjør det så bra er at kraftselskapene med vilje trader dårlig for å sikre seg og kundene sine, så de som er villige til å ta risiko får mye "gratis".

 

Jaha? :) 

 

Hva menes med at de med vilje trader dårlig? En merkelig påstand.

 

Uten at jeg har detaljkunnskap om hvordan de ulike selskapene opererer, så vil jeg anta at de ikke spekulerer for egen bok, men primært bruker Nord Pool til å 'hedge' sin daglige drift, som jo er primærfunksjonen til derivatmarkeder for råvarer. Det samme gjør sannsynligvis Statoil når de 'hedger' risikoen på sine oljeleveranser i derivatmarkedene. Bedrifter som handler med utlandet gjør det samme med valutahandel.

 

Hvordan du eller foreleseren din får dette til at man får mye "gratis" om man tar mye risiko er også et mysterium for min del. Mye risiko betyr også nedside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...