Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spurt tidligere i tråden i denne tråden, men fikk ikke mye respons så jeg prøver meg igjen. 

 

Med tidligere erfaring fra kjøp av fond og obligasjoner, har jeg nå et ønske om å endelig gjøre et forsøk på børen til høsten, så fort en fornuftig startkapital er på plass. Etter lesing og øvelse siden januar (!), føler jeg meg trygg på teknisk analyse og synes metoden er både engasjerende og relevant i henhold til at jeg vil ha et mellomlangsiktig perspektiv. På den andre siden er jeg bekymret for at jeg vil kjøpe meg inn i et marked som allerede er dyrt, gitt den stabile og positive utviklingen på Oslo Børs siden 2008.

 

Som komplett nybegynner er da spørsmålet mitt hvor bekymret jeg burde være til høsten. Er det for sent å innta markedet? Hvor avgjørende er situasjonen i markedet ift. det å handle på tekniske signaler? Har hatt lyst til å prøve meg på aksjehandel i et par år nå, men sjansen har ikke vært der før. Har dere noen tanker?

 

Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar

Har spurt tidligere i tråden i denne tråden, men fikk ikke mye respons så jeg prøver meg igjen. 

 

Med tidligere erfaring fra kjøp av fond og obligasjoner, har jeg nå et ønske om å endelig gjøre et forsøk på børsen til høsten, så fort en fornuftig startkapital er på plass. 

 

 

 

Hvor mye startkapital? 

 

Generelt er det lurt å gå fram slik:

 

1. Simulert handel slik jeg antar du alt har gjort. Hvis profitabel:

 

2. Handle med ekte penger, men med minimumsinnsats. Hvis fortsatt profitabel, øk eksponeringen din til du når de rammene du har satt.

 

Etter lesing og øvelse siden januar (!), føler jeg meg trygg på teknisk analyse og synes metoden er både engasjerende og relevant i henhold til at jeg vil ha et mellomlangsiktig perspektiv. 

 

 

Hva er metoden din? Om den er hemmelig, så null problem. Jeg kommer heller ikke til å dele min metode her inne.

 

Bare husk at jo mer subjektiv metoden din er, jo større er sannsynligheten for at du kommer til å mislykkes. 

 

På den andre siden er jeg bekymret for at jeg vil kjøpe meg inn i et marked som allerede er dyrt, gitt den stabile og positive utviklingen på Oslo Børs siden 2008.

 

 

Da har du altså en strategi som kun kjøper aksjer? 

 

Veldig få kan predikere markedet på lang sikt, så du kommer ikke til å få noen svar på dette. Det eneste jeg vet er at folk har spekulert i at dette markedet har toppet hver måned siden finanskrisen tok slutt, men vi er nå høyere enn noengang.

 

Føler meg rimelig sikker på at vi kommer til å se 2500 i S&P 500 innen to måneder, men dette er kun uforpliktende synsing for min del og ikke noe jeg ville risikert kapital på helt uten videre. Hva som skjer etter 2500 vet jeg heller ikke.

 

Som komplett nybegynner er da spørsmålet mitt hvor bekymret jeg burde være til høsten. Er det for sent å innta markedet? Hvor avgjørende er situasjonen i markedet ift. det å handle på tekniske signaler? Har hatt lyst til å prøve meg på aksjehandel i et par år nå, men sjansen har ikke vært der før. Har dere noen tanker?

 

 

Så sant det ikke er en ren hobby og penger du ikke har noe i mot å tape, så er trading en profesjonell virksomhet for profesjonelle aktører. Dette utelukker ikke individuelle aktører uten institusjonell tilhørighet.

 

Men, skal man være en profesjonell  og informert aktør i markedet, så må man kunne svare på slike spørsmål selv og man kan ikke basere seg på informasjon man finner i forumtråder eller meninger fra DN eller Finansavisen. :)

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-433036-0-36902500-1495891236_thumb.png

 

Oslo Børs siden januar. Som vi ser, har utviklingen gått mer eller mindre én vei, med små korreksjoner. Jeg ville derfor vært svært forsiktig med å konkludere med at en metodologi med meravkastning i denne perioden basert på kjøp/plukking av enkeltaksjer er noe annet enn flaks.

 

Hadde Oslo Børs gått ned i perioden, men porteføljen din opp, så hadde det med ett blitt mer interessant. Seks måneder er uansett en veldig kort periode for å teste en strategi, så sant du ikke kjører en høyfrekvent strategi med daglige handler. Men selv da vil det være litt for lite datagrunnlag. 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, DukeRichelieu. Det verdsettes.

 

I første omgang tenker jeg å utsette mine første kjøp til jeg har nådd en disponibel startkapital på 100k. Dette er da midler som jeg ikke er avhengig av, og som jeg fint kan eksponere for noe risiko gitt min situasjon. 

 

Når det kommer til metoden min er den absolutt ikke hemmelig. Som nevnt vil metoden min bære på teknisk analyse, hvor jeg primært har studert Stig Mikaelsen sin bok (som jeg forøvrig vil anbefale sterkt), samt InvestTech sine utfyllende kompendier. Videre ser jeg for meg en mellomlang invisteringshorisont (ca. 2-9 mnd.), hvor kjøp og salg vil være basert på trender og tekniske signaler. I den sammenheng vil det kanskje ikke være aktuelt å bruke begrepet 'trader' for min fremtidige virksomhet til høsten.

 

Jeg er absolutt ikke ute etter noe fremtidig spådom om markedet, men jeg føler meg usikker når det kommer til timing og sykluser. Usikkerheten er videre forsterket gitt resultatene fra Oslo Børs som du påpeker. Er derfor egentlig kun ute etter deres tanker angående min posisjon og om det vil være for risikabelt/dyrt å begynne med aksjehandel på Børsen til høsten. Som det antakeligvis er ganske enkelt å tyde er jeg en amatør på feltet, men jeg er avhengig av å tilegne meg praktisk erfaring for å videreføre lidenskapen.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, DukeRichelieu. Det verdsettes.

 

I første omgang tenker jeg å utsette mine første kjøp til jeg har nådd en disponibel startkapital på 100k. Dette er da midler som jeg ikke er avhengig av, og som jeg fint kan eksponere for noe risiko gitt min situasjon. 

 

100K er mye penger. :)

 

Selv om du har råd til å miste de, så burde du oppføre deg som om dette er penger du ikke har råd til å miste. Det vil tvinge deg til å være en bedre aktør i markedet også. Om ikke vil du raskt rasjonalisere tap og avvike fra metodologien din.

 

 

Når det kommer til metoden min er den absolutt ikke hemmelig. Som nevnt vil metoden min bære på teknisk analyse, hvor jeg primært har studert Stig Mikaelsen sin bok (som jeg forøvrig vil anbefale sterkt), samt InvestTech sine utfyllende kompendier. Videre ser jeg for meg en mellomlang invisteringshorisont (ca. 2-9 mnd.), hvor kjøp og salg vil være basert på trender og tekniske signaler. I den sammenheng vil det kanskje ikke være aktuelt å bruke begrepet 'trader' for min fremtidige virksomhet til høsten.

 

Kjenner ikke til den, men kjenner så vidt til InvestTech. Hadde ikke de et fond som ble forvaltet etter deres analysemodeller? Vet noen hvordan det gikk?

 

Hvilke trender? Hvilke tekniske signaler? 

 

Det er her jeg mener at man bør være minst mulig subjektiv for å unngå ønsketenkning eller rasjonalisering når man taper (ekstremt vanlig), i.e., markedet tar feil, markedet er manipulert, jeg mente egentlig noe annet, osv.

 

All den tid du kjøper og plukker enkeltaksjer basert på tekniske signaler vil jeg påstå at du faller inn i kategorien 'trader'. For dine formål vil det garantert være smart å kunne underbygge analysene dine med fundamental analyse også.

 

Jeg er absolutt ikke ute etter noe fremtidig spådom om markedet, men jeg føler meg usikker når det kommer til timing og sykluser. Usikkerheten er videre forsterket gitt resultatene fra Oslo Børs som du påpeker. Er derfor egentlig kun ute etter deres tanker angående min posisjon og om det vil være for risikabelt/dyrt å begynne med aksjehandel på Børsen til høsten. Som det antakeligvis er ganske enkelt å tyde er jeg en amatør på feltet, men jeg er avhengig av å tilegne meg praktisk erfaring for å videreføre lidenskapen.

 

 
Umulig å si. 
 
For hva det er verdt, predikerer (eller forsøker) jeg utvikling intradag over en tidshorisont på sekunder, minutter og timer. Å predikere på lang sikt tror jeg er langt verre fordi det er så mange usikkerheter og ting som kan skje.
 
Men, grunnen til at markedene er priset slik de er nå er i hovedsak på grunn av lave renter. Vil dette vedvare? Vil tilstanden som har ført markedene hit endres i nærmeste fremtid? Er det noen grunn til at markedet skal reversere herfra? Er det noen hendelser (makroøkonomiske for eksempel) i nærmeste horisont som vil kunne påvirke markedet? Markedet går ofte lenger enn mange tror.
 
Kan man svare på slik spørsmål, så kan man spekulere i hva som kommer til å skje. Studie av tidligere marked (varighet (tid) og størrelse) kan også om ikke predikere i det minste fortelle deg hva som er normalt og hva man kan forvente.
 
Det viktigste er uansett at du har en solid strategi som håndterer risiko og hva du gjør om og når du tar feil, noe som kommer til å skje. :)
 
Kan forøvrig anbefale Trading & Exchanges av Harris. Tungt, akademisk stoff av en professor i finans, men nyttig om hvordan markedene fungerer og hva som faktisk må til for å lykkes som trader. Det er mer enn mange tror! :)
Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg laget en strategi hvor jeg plukket enkeltaskjer, så ville jeg gått gjennom alle aksjer på børsen og identifisert aksjer som beveger seg sidelengs i en trang boks.

 

Så, vil jeg laget en oversikt over disse og fulgt disse samt det brede markedet på en jevn basis. Før eller senere vil en eller flere av disse aksjene bryte ut av boksen på oppsiden. Ideelt sett på positive nyheter.

 

Dette er kjøpssignalet ditt. Stop-loss inne i boksen. 

 

Jeg er overbevist om at noe så enkelt kan danne grunnlag for en profitabel metodologi. Kan også reverseres for short-salg om man tør prøve seg på det.

 

PS: Følg gjerne også med på dagens vinnere & tapere på DN.no. Her kan man identifisere gode muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...