Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Blir ganske håpløst når man oppretter kontoer, setter inn svære beløp og planlegger sin handelsvirksomhet, og så plutselig kommer beskjeden: - nei nå får du ikke vilkårene lenger, nå må du ta ut - skatte og gå over på en annen slags konto.   Hva slags tull er sånt da? Holder jo narr med folk

 

Det er vel ingen som tvinger deg til å ta ut fra Zero?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Blir ganske håpløst når man oppretter kontoer, setter inn svære beløp og planlegger sin handelsvirksomhet, og så plutselig kommer beskjeden: - nei nå får du ikke vilkårene lenger, nå må du ta ut - skatte og gå over på en annen slags konto.   Hva slags tull er sånt da? Holder jo narr med folk

 

Det er vel ingen som tvinger deg til å ta ut fra Zero?

 

 

Nei, men hvis det som var fordelene med den blir overført til en annen konto, er det jo liten vits å være der.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

At skattenivået endres er en risiko man tar når man investerer, som det er helt naturlig at kunden/investoren bærer.

 

Er faktisk overrasket hvis det er dette som er konsensusen blant folk. Hvis aksjesparekonto har urealisert gevinst så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være mulig å flytte posisjonene sine fra Zero til ASK, spesielt hvis vilkårene på Zero endres slik at den blir markant dårligere enn ASK (tilnærmet identisk, men uten skjermingsfradrag). Ikke at jeg vet resultatet, men biter litt negler for at det skal bli tilfellet.

Lenke til kommentar

 

Nei, men hvis det som var fordelene med den blir overført til en annen konto, er det jo liten vits å være der.

Og ikke minst at ulempene også mest sannsynlig forsvinner (ingen skjermingsfradrag).

 

God stemning hvis det skjer da. Håper sluttresultatet uansett blir akseptabelt, selv om 30% kontra 24% er ganske daft.

Lenke til kommentar

Hvis aksjesparekonto har urealisert gevinst så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være mulig å flytte posisjonene sine fra Zero til ASK [...]

Zero og tilsvarende kontoer er en kapitalforsikring der du ved en handel i prinsippet kun bestemmer hva banken/tilbyderen skal handle på dine vegne, så dine aksjer i firma X er dermed juridisk eid av banken. Det gjør det nok problematisk å overføre disse til deg som juridisk eier i en aksjesparekonto og fortsatt hevde at det ikke er en realisering av gevinst på et eller annet vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men hvis det som var fordelene med den blir overført til en annen konto, er det jo liten vits å være der.

 

Fordelene blir vel ikke overført, men det blir færre fordeler med zero (slik det er bestemt per i dag), og det kommer en ny type konto som kanskje har flere fordeler.

 

Fordeler med zero kontra aksjesparekonto:

- en kan investere utenfor EØS

- en har muligheten for "rente" (aksjesparekonto har bare aksjer og fond med minst 80% aksjeandel)

- utbytte utløser ikke skatt, det gjør det på aksjesparekonto

 

Fordelen med aksjesparekonto:

- skjermingsfradrag (veldig smart hvis man f.eks. skal spare i aksjefond over 10 år +)

- en kan ta ut penger uten at det utløses skatt (så lenge uttak er under innskudd for kontoen som helhet), hvis man tar ut fra zero blir det uansett utløst skatt

- kan hende det er best å eie aksjene selv via VPS. Noen vil jo ha stemmerett f.eks.

 

Det er hva jeg kan se.

Lenke til kommentar

Regjeringen vil fjerne skatte-fordelene med zero-konto fordi holdningen er at skatten må være den samme uansett hvordan man eier aksjer/fond. Det er greit nok. Er man da konsekvent så må det bety at også zero-konto får skjermingsfradrag. Har man sagt A så B......

 

Vi får se hva som skjer. Blir det skjermingsfradrag også på zero (som er det eneste logiske) så blir det vel mindre grunn til å hoppe på aksjesparekonto, slik jeg ser det. I hvert fall hvis man sitter på en gevinst på zero-kontoen. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å legge til rette for en omgåelse av reglene gjennom kreativt forsikringsfiksfakseri. Det er ikke "logisk" med skjermingsfradrag på kapitalforsikringer, fordi det er nettopp et forsikringsprodukt. At man får skatt tilsvarende som på aksjer når man omgår reglene for aksjebeskatning er naturlig, nettopp fordi det er en omgåelse av regelverket. At man skal få de samme fordelene er slettes ikke like naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men med identisk skatt så er det vel ikke lenger noen omgåelse av reglene for aksjebeskatning? Og når aksjesparekonto nå får den samme fordelen med utsatt skatt som zero-konto har hatt tidligere, og begge har samme skattesats, så kan jeg ikke se noen grunn til at fradragene skal være annerledes heller. Og hvis zero-konto har vært "kreativt forsikringsfiksfakseri" fordi man har hatt fordelen av utsatt skatt så er det vel det samme "fiksfakseriet" som innføres med den nye aksjesparekontoen? 

Lenke til kommentar

Zero-konto er bare et krav på penger mot et forsikringsselskap. Nøyaktig hvor stort dette kravet er beror på en avtale mellom deg og forsikringsselskapet. Hvis avtalen knytter dette til utviklingen i en aksjekurs, så er det i realiteten aksjeavakstning du får. Da bør det beskattes som det. Men siden krav på penger vanligvis har en annen og lavere skattesats enn aksjeavkastning, er det en omgåelse om du oppnår lavere skattesats. Dette unngår man ved å skru opp skattesatsen for den typen instrumenter. Men siden det samme instrumentet kan bruke andre verdipapirer som målestokk, for eksempel obligasjoner, så får du ikke skjermingsfradrag. Skjermingsfradraget får du jo fordi pengene allerede er beskattet på selskapets hånd før de deles ut til deg, og fordi du kunne fått risikofri avkastning uten dobbelbeskatning ved å sette de i banken. Når du med zero-konto også kan investere i rentepapirer, får du derfor ikke skjermingsfradrag. 

 

Aksjesparekonto er et tiltak fra myndighetene, hvor de skreddersyr et regelverk for gunstig investering i aksjer. Zero-konto er et eget produkt skapt av forsikrings- og finansbransjen, som skal fungere innenfor det alminnelige regelverket. Du kan ikke forvente at alle produkter finansbransjen finner opp får den mest gunstige skattemessige behandlingen som er mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke alt med skattesystemet som er logisk. Logisk sett burde det være lik skatt på lønn, og inntekt fra kapital. Det burde være det samme om du selger ett hus eller 10 hus. Det burde være det samme om du selger ett hus eller en aksje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk virkelig lei av å vente på oljepris nå. Hoppet derfor helt ut av Statoil, som skulle være min langsiktige i år. Men vi er kommet til mai og fortsatt er det helt kaos i olje og ingen venter at neste opec-møte vil virkelig ha innvirkning.

Satt igjen med marginal fortjeneste.

 

Så, hva bør neste bli nå, med disse pengene?

Kanskje bare putte dem inn et av indeksfondene jeg allerede har? Er virkelig usikker nå. Liker litt småhandling for spenningens skyld, så lenge det er noe hold i aksjen ved en viss verdi i selskapet, avtaler på sikt osv.

Lenke til kommentar

Har Nano og venter på juni-rapporten. Archer burde være en interessant sak igjen, selv om jeg føler den som veldig volatil om dagen og ganske uberegnelig. Men faen, hvilken del av markedet er ikke det nå for tiden.

 

Klarte ikke holde meg og kjøpte meg litt inn i Marine Harvest, på bakgrunn i strålende kvartalstall og økt utbytte. Utrolig nok synker likevel aksjen så langt i dag. *sukk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...