Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet ikke at det er en bunn før senere. En aksje, og aksjemarkedet, kan alltid tape seg mer i verdi.

 

Du har helt tydelig ingen som helst anelse om hva du driver med, så jeg håper du har jævlig mye penger.

 

Jeg trader over lengre tid. Begynte med 100k, nå har jeg 270k og har tatt ut kanskje 100k til brukskonto over 3 år. Det kaster da litt av seg :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er spennende. 

 

1. ...og server ved siden av børsen 

 

Lokasjon av server er ikke nødvendigvis et problem:

 

https://www.linkedin.com/pulse/exchange-colocation-worth-silahian-hft-and-low-latency-developer

 

Med det sagt, er HFT en meget konkurranseutsatt virksomhet, så jeg ville ikke forsøkt meg der. Intelligent Trading som nevnt tidligere i tråden startet innledningsvis med det, men gikk angivelig over til en noe lenger tidshorisont.

 

2. Og når de tjener penger så er det nødvendigvis andre som taper.

 

Ikke nødvendigvis. Markedet tilbyr en tjeneste som et bredt spekter av aktører benytter seg av over ulike tidshorisonter. Det er ikke slik at noen må tape for at du skal tjene penger.

 

3. Det er ikke for middelmådige.

 

Korrekt. Du bør forvente noen tusen timer med innsats for å kun begynne å ha en grunnleggende forståelse av markedet. 

 

Folk flest er bedre tjent med å jobbe det de kan av overtid og parkere overskuddskapitalen i indeksfond eller bolig.

 

1. Ja det er ikke all kvantitativ trading som er HFT, sant det. Men jeg mener det samme, man må være meget intelligent og bruke veldig mye tid på det for at man skal tjene på det over tid.

 

2. Jeg antar at hvis man summerer opp "balansen" til alle som er innom Oslo Børs et år, så vil det tilsvare økning i MCAP på alle aksjene summert. Og om det er positiv endring så er det ikke gitt at noen taper, men all erfaring tyder på at mange taper mens andre vinner.

 

3. Nå er det andre måter å handle med aksjer på enn kvantitativ trading. Hvis man er "amatør" så lønner det seg nok å lese opp om forskjellige selskaper (og bransjer) og være tolmodig. Tror jeg.

Lenke til kommentar

1. Ja det er ikke all kvantitativ trading som er HFT, sant det. Men jeg mener det samme, man må være meget intelligent og bruke veldig mye tid på det for at man skal tjene på det over tid.

 

Korrekt. Ikke bare intelligent, men også kreativ. Det er problemløsning i praksis:

 

Her er et marked. Hvordan kan jeg jevnlig ekstrahere penger fra dette markedet?

 

Dessverre er det også slik at man fint kan legge ned tusenvis av timer uten å komme noen vei. Jeg for min del tenker at folk kaster vekk tid på så mye rart at det er verdt risikoen for min del. I tillegg synes jeg det er morsomt med denne type problemløsning og har kommet så langt nå at jeg ikke har noen intensjoner om å snu. Har også hatt en del flaks med noen av mine oppdagelser.

 

Men jeg ville nok ikke anbefalt andre å gå denne veien.

 

 2. Jeg antar at hvis man summerer opp "balansen" til alle som er innom Oslo Børs et år, så vil det tilsvare økning i MCAP på alle aksjene summert. Og om det er positiv endring så er det ikke gitt at noen taper, men all erfaring tyder på at mange taper mens andre vinner.

 

Det kan hende. Nå finnes det marked som er null-sum i praksis. For eksempel terminkontrakter (mitt foretrukne marked). 

 

Mitt poeng er uansett at du konkurrerer ikke mot noen i et likvid marked, så sant du ikke tar enorme posisjoner ved ekstremalpunkter hvor likviditeten er tynn, men det er neppe noe du skal bekymre deg for med det aller første.

 

Så lenge du får kjøpt eller solgt det du vil, så konkurrerer du ikke mot noen. Unntaket er kanskje HFT hvor det ofte handler om å være raskest og først ute eller om du av andre grunner skulle operere i et mindre likvid marked. Det er dog ingen grunn til å gjøre det.

 

3. Nå er det andre måter å handle med aksjer på enn kvantitativ trading. Hvis man er "amatør" så lønner det seg nok å lese opp om forskjellige selskaper (og bransjer) og være tolmodig. Tror jeg.

 

 

Er man amatør bør man etter min mening holde seg til indeksfond. :) 

Lenke til kommentar

Om noen er interessert, så er det en interessant og gratis artikkelserie her som gir en innføring om hvordan man kan utvikle et tradingsystem og uten bruk av prisgrafer.

 

In this article we have examined stage by stage the development of a single trading system using as an example the mini-Dow Jones futures contract. We have produced a system which is consistent and which over the past 2 years would have produced a reasonable profit, especially if aggressive money management is used.

 

 

 

Reliance should not be placed a one system alone. A number of different systems should be developed (using the above methodology) using different instruments, timeframes and set-ups (both trend following and counter-trend). In the last year currencies have been more volatile than indexes whereas in 2002 the opposite was true. All systems have good periods and bad periods and by diversifying the systems traded we can substantially reduce the overall draw downs and produce much smoother equity curves.

 

 

Viktige poenger som jeg har forsøkt å belyse tidligere. 

 

Et marked er ikke statisk, men dynamisk og er hele tiden i endring. Et tradingsystem eller strategi må derfor ta hensyn til dette. :) 

Lenke til kommentar

Netfonds tilbyr vel et grensesnitt man kan kjøre egenprodusert programvare opp mot, slik at man kan lage sin egen "robot". Virker i utgangspunktet spennende, når jeg har studert matematikk og kan programmere. Men fornuften sier meg at det er idioti, det er de med ph.d. og server ved siden av børsen som tjener på dette, det er ikke for middelmådige.

 

Og når de tjener penger så er det nødvendigvis andre som taper.

 

Null chance.

Det kan uansett være interessant å lese seg opp på litt forskning, implementere litt algoritmer etc. Anbefaler deg. Veldig mye god matematikk i dette, om du vil. Du blir nok ikke rik, men du får jo brukt programmering og matte på en artig måte.

Lenke til kommentar

noen som har noen tanker rundt BerGenBio?

 

De har noen svært positive ting på gang. Snakket med en lege her (innen rette feltet) som var meget positiv.

Men de må sikre seg rette tillatelser, avhengig av hvilke markeder de skal på osv. Så mye gjenstår. Potensialet kan være stort.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at de siste årene så har vel mange av disse gått ned etter notering.

 

 

Jeg også, så får vi se hvilken trend som fortsetter: Nye noteringer som går ned vs biotekfeberen som presser den opp.

 

Forøvrig positivt med en verdivurdering som er 3-4 ganger børsverdien + en stor og solid investor på 30% (mohn)

Lenke til kommentar

Korrekt. Ikke bare intelligent, men også kreativ. Det er problemløsning i praksis:

 

Her er et marked. Hvordan kan jeg jevnlig ekstrahere penger fra dette markedet?

 

Dessverre er det også slik at man fint kan legge ned tusenvis av timer uten å komme noen vei. Jeg for min del tenker at folk kaster vekk tid på så mye rart at det er verdt risikoen for min del. I tillegg synes jeg det er morsomt med denne type problemløsning og har kommet så langt nå at jeg ikke har noen intensjoner om å snu. Har også hatt en del flaks med noen av mine oppdagelser.

 

Men jeg ville nok ikke anbefalt andre å gå denne veien.

 

 

 

 

 

Det kan hende. Nå finnes det marked som er null-sum i praksis. For eksempel terminkontrakter (mitt foretrukne marked). 

 

Mitt poeng er uansett at du konkurrerer ikke mot noen i et likvid marked, så sant du ikke tar enorme posisjoner ved ekstremalpunkter hvor likviditeten er tynn, men det er neppe noe du skal bekymre deg for med det aller første.

 

Så lenge du får kjøpt eller solgt det du vil, så konkurrerer du ikke mot noen. Unntaket er kanskje HFT hvor det ofte handler om å være raskest og først ute eller om du av andre grunner skulle operere i et mindre likvid marked. Det er dog ingen grunn til å gjøre det.

 

 

 

 

 

Er man amatør bør man etter min mening holde seg til indeksfond. :)

- Godt poeng det, hvis man finner en glede i det. Noe man sikkert uansett må for å komme i mål.

 

- Det blir vel mest i helhet jeg tenkte på, ikke person-mot-person. Et vanlig aksjemarked er ikke nullsum, er vel 12% økning per år i snitt statistisk sett, men de fleste privatpersoner taper jo penger.

 

- Jeg tror at hvis man er interessert så kan man lære, og da må man bare begynne et sted.

Lenke til kommentar

Det kan uansett være interessant å lese seg opp på litt forskning, implementere litt algoritmer etc. Anbefaler deg. Veldig mye god matematikk i dette, om du vil. Du blir nok ikke rik, men du får jo brukt programmering og matte på en artig måte.

Kan hende jeg ser på dette ja. :) Er jo mulig med "tørrtrening".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...