Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Vurderer å begi meg ut på langsiktig trading senere, men enn så lenge synes jeg kortsiktig trading er mer gøy, mest fordi det føles som mer å "gjøre".

 

Har litt dødtid på jobben innimellom så tenker da å lære meg litt teknisk analyse og investere noen småkroner for moroskyld som jeg har råd til å tape.

Lykke til. Du har oddsene mot deg når det kommer til å tjene penger på lang sikt på kortsiktig trading. Tenk på at transaksjonskostnadene og beskatningen vil spise opp mye av fortjenesten uansett. Litt unøvendifg å investere småkroner når typisk transaksjonskonstnad er 100kr ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes måter for småsparere å tjene penger på, essensen er at det ofte gjelder såpass små beløp/selskaper at de store haiene holder seg unna.

 

1. Holde øye med børsnoteringer med småsparerrabatt. Ofte 1500,- i rabatt av aksjer verdt 10500 hvis man tegner seg for minimumsbeløp. Med bare 1 kurtasje har man god mulighet til å tjene 1000,- med minimal risiko.

 

2. Trade i selskaper der du er "ekspert". Finn en lite selskap, les deg opp og spam forskjellige forum. Prøv å påvirk andre småsparere til å investere etter deg, dvs foreslå kjøp når du har tenkt til å selge og vice versa. Personlig har jeg ikke gjort dette, bare observert at det er strategien til en del rundt om på mindre siviliserte forum.

 

3. Daytrade i småaksjer. Krever en del kapital. Hovedideen er å kjøpe aksjer som stiger kraftig for å forhåpentligvis pushe prisen litt høyere og selge med en gevinst raskt. Negative er at man må følge med på nyheter og handelsbilde hele tiden. Det er mulig å shorte motsatt vei, men dette er ofte mer komplisert og er mer for de profesjonelle.

 

Selv om dette nesten kan virke å være idiotsikre strategier, så er det fint mulig å tape stort også. Børsnoteringer av dårlige selskaper har gitt elendig avkastning (APCL), "eksperter" i hallelujah-aksjer har tapt mye (Funcom) og treffer du på en større aktør som ønsker å selge så kan du fort tape mange prosent som daytrader. Det å sjekke litt aksjer en liten time om dagen er ikke veien å gå for å slå "konkurrentene" i markedet.

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg med aksje-nm er at de er så forbanna raske på å oppdatere kursen. Det følges vel kurs i realtime-ish. Så idet man trykker på selg knappen har kursen plutselig endret seg betraktelig og man ender med å tape et par prosent i stedet. Det har skjedd så mange ganger nå. Arg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes måter for småsparere å tjene penger på, essensen er at det ofte gjelder såpass små beløp/selskaper at de store haiene holder seg unna.

 

1. Holde øye med børsnoteringer med småsparerrabatt. Ofte 1500,- i rabatt av aksjer verdt 10500 hvis man tegner seg for minimumsbeløp. Med bare 1 kurtasje har man god mulighet til å tjene 1000,- med minimal risiko.

 

2. Trade i selskaper der du er "ekspert". Finn en lite selskap, les deg opp og spam forskjellige forum. Prøv å påvirk andre småsparere til å investere etter deg, dvs foreslå kjøp når du har tenkt til å selge og vice versa. Personlig har jeg ikke gjort dette, bare observert at det er strategien til en del rundt om på mindre siviliserte forum.

 

3. Daytrade i småaksjer. Krever en del kapital. Hovedideen er å kjøpe aksjer som stiger kraftig for å forhåpentligvis pushe prisen litt høyere og selge med en gevinst raskt. Negative er at man må følge med på nyheter og handelsbilde hele tiden. Det er mulig å shorte motsatt vei, men dette er ofte mer komplisert og er mer for de profesjonelle.

 

Selv om dette nesten kan virke å være idiotsikre strategier, så er det fint mulig å tape stort også. Børsnoteringer av dårlige selskaper har gitt elendig avkastning (APCL), "eksperter" i hallelujah-aksjer har tapt mye (Funcom) og treffer du på en større aktør som ønsker å selge så kan du fort tape mange prosent som daytrader. Det å sjekke litt aksjer en liten time om dagen er ikke veien å gå for å slå "konkurrentene" i markedet.

Personlig har jeg funnet ut at det er "enklere" å tjene på shorting enn long positiong. Jeg endte med 160% avkastning (i et aksjespill selvfølgelig) på ett år med en god del shorting. Men så er det ikke like enkelt å shorte på ekte som på fiktive aksjespill.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner konseptet shorting, men er mer usikker på hvilke derivater man skal bruke i en gitt situasjon, du har jo bear/bull sertifikater som er x2, samt vanlige kjøps og salgsopsjoner og unlimited turbo warranter, mye å velge mellom. Man kan gå short, men det er flere måter å gjøre det på, det gjelder å finne den beste måten å ta en posisjon på.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

 

Det finnes måter for småsparere å tjene penger på, essensen er at det ofte gjelder såpass små beløp/selskaper at de store haiene holder seg unna.

 

1. Holde øye med børsnoteringer med småsparerrabatt. Ofte 1500,- i rabatt av aksjer verdt 10500 hvis man tegner seg for minimumsbeløp. Med bare 1 kurtasje har man god mulighet til å tjene 1000,- med minimal risiko.

 

2. Trade i selskaper der du er "ekspert". Finn en lite selskap, les deg opp og spam forskjellige forum. Prøv å påvirk andre småsparere til å investere etter deg, dvs foreslå kjøp når du har tenkt til å selge og vice versa. Personlig har jeg ikke gjort dette, bare observert at det er strategien til en del rundt om på mindre siviliserte forum.

 

3. Daytrade i småaksjer. Krever en del kapital. Hovedideen er å kjøpe aksjer som stiger kraftig for å forhåpentligvis pushe prisen litt høyere og selge med en gevinst raskt. Negative er at man må følge med på nyheter og handelsbilde hele tiden. Det er mulig å shorte motsatt vei, men dette er ofte mer komplisert og er mer for de profesjonelle.

 

Selv om dette nesten kan virke å være idiotsikre strategier, så er det fint mulig å tape stort også. Børsnoteringer av dårlige selskaper har gitt elendig avkastning (APCL), "eksperter" i hallelujah-aksjer har tapt mye (Funcom) og treffer du på en større aktør som ønsker å selge så kan du fort tape mange prosent som daytrader. Det å sjekke litt aksjer en liten time om dagen er ikke veien å gå for å slå "konkurrentene" i markedet.

Personlig har jeg funnet ut at det er "enklere" å tjene på shorting enn long positiong. Jeg endte med 160% avkastning (i et aksjespill selvfølgelig) på ett år med en god del shorting. Men så er det ikke like enkelt å shorte på ekte som på fiktive aksjespill.

 

Hva man tjener mest på vil jo som regel bero på markedsforholdene. I et marked hvor indeksen synker er det enklere å tjene på shorting. Problemet ditt er at du aldri vet når markedet svinger.

 

Når det er snakk om å investere egne penger så skal småsparere være ganske forsiktig med å shorte. Ved å kjøpe aksjer er nedsiden begrenset til det investerte beløp, mens potensiell oppside er ubegrenset. Ved å shorte er nedsiden potensielt ubegrenset, mens oppsiden er begrenset til maks dobling. Man må med andre ord passe på å sikre seg, om man nå vil drive med den slags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du HAVFISK har nådd sitt potensiale nå da, m.t.p rekordlav oljepris som er stigende, og denne rettsaken and so on.

 

På tide å selge seg ut tror dere?

 

Det kan hende tap i rettsaken allerede er priset inn i aksjen, samt effektene av lav oljepris og høy torskepris knapt har fått utslag annet enn i Q4 - dvs Q1 kommer til å se knallbra ut i forhold til fjorårets Q1. Forhåpentligvis/sannsynligvis blir det mindre utgifter til verkstedopphold til de nye skipene i år, noe som også kommer til å slå bra ut.

 

På lang sikt kan det hende at kvotetaket pr skip blir høyere, noe som betyr at HFISK kan selge unna/skrote et par gamle skip, og dermed få enda bedre driftsmarginer.

 

Alt avhenger av oljepris (som korrigerte ned i dag) og torskepris, men på lang sikt ser det bra ut, synes jeg.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Grusomt på børsen nå. Hadde jeg vært ved pc'en den dagen Archer var over kr 7 hadde jeg solgt. Uheldigvis var jeg opptatt med annet akkurat da, og etter det har de bare rast. What else is new. Typisk.

Nå går de rett i dass ser det ut som. Jeg er skremt :(

 

Må jo være en grunn til at du kjøpte Archer i første omgang - er det noe fundamentalt som har endret seg siden den gang?

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunn

 

Hva er det beste å gjøre nå. Er det i det hele tatt sjans for at de kommer opp igjen?

Ikke for å være frekk, men det er en ganske dårlig grunn. Umulig å vite om de kommer til å stige eller ikke. Ville satt meg mer inn i en aksje før jeg har handlet. Om du leser om Archer på DN har de utfordringer som de må løse fremover, i tillegg til at oljeprisen er lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...