Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at flere aksjer er notert på forskellige børser. F.eks frontline i norge og også i usa.

Så jeg lurer på om prisen på aksjen følger hverandre helt tett?

I teorien trenger de ikke å følge hverandre, men i praksis gjør de nok det. Dette kommer av at det går an å kjøpe aksjen på én børs for så å selge den på en annen. Aksjeroboter gjør dette på sekunder dersom forskjellen blir betydelig.

 

Jeg har nå fulgt Frontline-aksjen noen dager både på OSE og NYSE og de ser ut til å bevege seg temmelig identisk.

Lenke til kommentar

Hvis et selskap selges for langt under bokførte verdier (P/B) er det en sjansje for at et annet selskap kan komme til å kjøpe opp det billige selskapet? Hvis det skjer, hva skjer med de som eier aksjer i det billige selskapet? Jeg regner med at de som kjøper opp det billige selskapet vanligvis betaler høyere pris enn det somer oppført på børsen. Vil aksjenes verdi stige og aksjeholderne tjene differenansen mellom salgspris og kjøpspris? Hvordan vil dette vise seg på nordnet kontoen min? Vil aksjene til det billige seskapet bare bli borte siden de ble kjøpt opp? Men det vil stå oppført gevinsten av the "tvungne" salget?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvilke selskaper sitter dere i og hvordan går det?

 

1500 STL til kr 130,50. Prisen var nærmere 140 før den returnerte til nærmere 120. Er i pluss igjen nå.

 

Rent teknisk var en tilbakegang å forvente, så jeg valgte å sitte, selv om jeg ikke likte det. Bunner dannes som regel ikke på en dag. Fredag var en litt uklar dag rent teknisk, så veldig spent på morgendagen.

 

Om prisen går nedover mot 120 en gang til, har jeg en mistanke om at den støtten ikke kommer til å holde. Så jeg ser helst at vi får en grønn dag i morgen.

 

Skal sjekke amerikanske futures når de åpner 2400 i dag. De kan gi en pekepinn på børsåpningen selv på Oslo Børs.

Lenke til kommentar

Er dette en god nyhet for Polarcus?

 

"Polarcus Limited (Polarcus or the Company) (OSE: PLCS) announces that the Board of Directors (the Board) has, following a comprehensive selection process, chosen Rod Starr to succeed Rolf Ronningen as Chief Executive Officer of Polarcus. Rolf Ronningen, who informed the Board of his planned retirement in 2014, will continue as Chief Executive Officer until Rod takes up his appointment, expected early Q1 2015."

 

https://www.nordnet.no/mux/web/analys/nyheter/visaNyhet.html?itemid=243428009&sourcecode=hugin

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hvilke selskaper sitter dere i og hvordan går det?

 

1500 STL til kr 130,50. Prisen var nærmere 140 før den returnerte til nærmere 120. Er i pluss igjen nå.

 

Rent teknisk var en tilbakegang å forvente, så jeg valgte å sitte, selv om jeg ikke likte det. Bunner dannes som regel ikke på en dag. Fredag var en litt uklar dag rent teknisk, så veldig spent på morgendagen.

 

Om prisen går nedover mot 120 en gang til, har jeg en mistanke om at den støtten ikke kommer til å holde. Så jeg ser helst at vi får en grønn dag i morgen.

 

Skal sjekke amerikanske futures når de åpner 2400 i dag. De kan gi en pekepinn på børsåpningen selv på Oslo Børs.

 

 

Oppdatering!

 

I USA står de i kø for å shorte Statoil og flere analytikere slakter aksjen. Allikevel vil ikke aksjen knekke, men går heller sterkt opp de siste to dagene.

 

Hva forteller det meg? Jo, at aksjen er ganske sterk og at de dårlige nyhetene er priset inn for lengst. Husk at aksjen tross alt har falt rundt 30%.

 

De som har shortet Statoil, enten på høyere nivåer eller nede på bunnen nå, vil måtte dekke inn tapene sine. Kanskje har de alt begynt. Det betyr at de kommer til å stå i kø for å kjøpe aksjer, noe som vil føre til enda høyere priser neste uke.

 

Dette kalles på engelsk en "short-squeeze".

 

Rent teknisk mener jeg at det var viktig for Statoil å avslutte over 130 i dag. Så sant ikke det generelle børsklimaet surner (følger ikke så mye med på selve hovedindeksen), tror jeg på videre oppgang i neste uke. Kanskje 140 alt i slutten av neste uke, men mulig det er optimistisk.

 

Noen som er uenige? :)

post-239845-0-43387100-1421430519_thumb.png

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ingen kommentarer? :D

 

Lenge siden jeg har vært så spent på en børsdag som dette. Gleder meg til å sjekke amerikanske futureskontrakter når de åpner midnatt norsk tid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vet ikke om det blir helt rette plassen å spørre, men hvordan kan en privatperson billigst mulig handle valuta på nett? Primært med det formål å valutasikre seg på relativt kort sikt.

 

Om du ikke skal handle aktivt, vil jeg tro banken din er et fullgodt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Litt skuffet over Statoil i dag i lys av børsen forøvrig, men har vært god oppgang de siste dagene, så en rolig dag er kanskje å forvente. I tillegg var Brent rød i dag. Isolert sett avsluttet den høyere enn den åpnet og ser egentlig fortsatt sterk ut.

 

Er optimistisk med tanke på videre oppgang. :)

Lenke til kommentar

 

Vet ikke om det blir helt rette plassen å spørre, men hvordan kan en privatperson billigst mulig handle valuta på nett? Primært med det formål å valutasikre seg på relativt kort sikt.

Om du ikke skal handle aktivt, vil jeg tro banken din er et fullgodt alternativ.

 

Joda, jeg visste ikke om det f.eks. finnes noen enkle norske pengemarkedsfond som er investert i euro som er lettere å handle enn å kontakte banken hver gang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...