Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Oppdatering!

 

I USA står de i kø for å shorte Statoil og flere analytikere slakter aksjen. Allikevel vil ikke aksjen knekke, men går heller sterkt opp de siste to dagene.

 

Hva forteller det meg? Jo, at aksjen er ganske sterk og at de dårlige nyhetene er priset inn for lengst. Husk at aksjen tross alt har falt rundt 30%.

 

De som har shortet Statoil, enten på høyere nivåer eller nede på bunnen nå, vil måtte dekke inn tapene sine. Kanskje har de alt begynt. Det betyr at de kommer til å stå i kø for å kjøpe aksjer, noe som vil føre til enda høyere priser neste uke.

 

Dette kalles på engelsk en "short-squeeze".

 

Rent teknisk mener jeg at det var viktig for Statoil å avslutte over 130 i dag. Så sant ikke det generelle børsklimaet surner (følger ikke så mye med på selve hovedindeksen), tror jeg på videre oppgang i neste uke. Kanskje 140 alt i slutten av neste uke, men mulig det er optimistisk.

 

Noen som er uenige? :)

 

 

Hva sier dere nå, shorts? På tide å gi opp? :)

Lenke til kommentar

 

Oppdatering!

 

I USA står de i kø for å shorte Statoil og flere analytikere slakter aksjen. Allikevel vil ikke aksjen knekke, men går heller sterkt opp de siste to dagene.

 

Hva forteller det meg? Jo, at aksjen er ganske sterk og at de dårlige nyhetene er priset inn for lengst. Husk at aksjen tross alt har falt rundt 30%.

 

De som har shortet Statoil, enten på høyere nivåer eller nede på bunnen nå, vil måtte dekke inn tapene sine. Kanskje har de alt begynt. Det betyr at de kommer til å stå i kø for å kjøpe aksjer, noe som vil føre til enda høyere priser neste uke.

 

Dette kalles på engelsk en "short-squeeze".

 

Rent teknisk mener jeg at det var viktig for Statoil å avslutte over 130 i dag. Så sant ikke det generelle børsklimaet surner (følger ikke så mye med på selve hovedindeksen), tror jeg på videre oppgang i neste uke. Kanskje 140 alt i slutten av neste uke, men mulig det er optimistisk.

 

Noen som er uenige? :)

 

 

Hva sier dere nå, shorts? På tide å gi opp? :)

 

Du kjøpte på rundt 130,-?

 

Det kan jeg være et vendepunkt for Statoil? Har en følelse av at den vil opp imorgen også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kjøpte på rundt 130,-?

 

Det kan jeg være et vendepunkt for Statoil? Har en følelse av at den vil opp imorgen også.

 

 

Korrekt.

 

Men tenker at jeg denne gangen legger inn stop-loss rundt 130. Om aksjen skal opp nå, bør den ikke gå tilbake dit igjen.

Lenke til kommentar

Kveldens Schrödingers katt episode klokken 19:45: Problem: Norge er altfor avhengig av oljen! Løsning: utvinne mineraler! Landet vårt er stappfullt av disse verdifulle stoffene, og mineralene kan være redninga når oljeeventyret tar slutt.

 

Link.

 

Vil bare minne på forrige gang NRK hadde en reportasje om mineraler på havbunnen (– Norge kan sitte på en ny gullgruve), så steg NOM nesten 30% på to dager fra 16.-18. desember 2013.

Lenke til kommentar

Kveldens Schrödingers katt episode klokken 19:45: Problem: Norge er altfor avhengig av oljen! Løsning: utvinne mineraler! Landet vårt er stappfullt av disse verdifulle stoffene, og mineralene kan være redninga når oljeeventyret tar slutt.

 

Link.

 

Vil bare minne på forrige gang NRK hadde en reportasje om mineraler på havbunnen (– Norge kan sitte på en ny gullgruve), så steg NOM nesten 30% på to dager fra 16.-18. desember 2013.

 

 

NOM er utrolig spennende for tiden!

 

"Alle" venter på et ja fra myndigheten, samtidig som havforskningsinstituttet og oppdrettsnæringen kjemper med nebb og klør, sprer feilaktig informasjon (løgner) og pisker opp stemningen i lokalavisen etc.

 

Kursen er ca en krone nå og ventes å eksplodere hvis (når) en godkjenning kommer. Kanskje i løpet av februar.

 

(Ja, jeg sitter tungt i den aksjen selv, så ta det med i beregningen)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Kveldens Schrödingers katt episode klokken 19:45: Problem: Norge er altfor avhengig av oljen! Løsning: utvinne mineraler! Landet vårt er stappfullt av disse verdifulle stoffene, og mineralene kan være redninga når oljeeventyret tar slutt.

 

Link.

 

Vil bare minne på forrige gang NRK hadde en reportasje om mineraler på havbunnen (– Norge kan sitte på en ny gullgruve), så steg NOM nesten 30% på to dager fra 16.-18. desember 2013.

 

 

NOM er utrolig spennende for tiden!

 

"Alle" venter på et ja fra myndigheten, samtidig som havforskningsinstituttet og oppdrettsnæringen kjemper med nebb og klør, sprer feilaktig informasjon (løgner) og pisker opp stemningen i lokalavisen etc.

 

Kursen er ca en krone nå og ventes å eksplodere hvis (når) en godkjenning kommer. Kanskje i løpet av februar.

 

(Ja, jeg sitter tungt i den aksjen selv, så ta det med i beregningen)

 

 

Kanskje jeg skal kikke litt på den.

 

Det er slike aksjer man kan bli rike på. Var selv inne i en aksje for noen år tilbake som gikk flere hundre prosent på noen uker. Jeg hadde i tillegg gearing, så det ble en liten formue for min del (relativt til investeringen da).

 

Selvsagt falt den like mye på et senere tidspunkt, så risikoen er ofte stor også.

 

Grunnen til at jeg turte å posisjonere meg i Statoil og med leverage er fordi jeg så på det som en relativt 'safe' trade, men samtidig blir man ikke millionær ved å investere i en slik aksje. Kan dog få en fin avkastning. :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye det har blitt veddet på at det kommer en godkjenning, og hvor mye som er bakt inn i prisen, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er veldig godt kjent med NOM, men ut fra det jeg har lest tror jeg vel oppsiden er ganske mye større en nedsiden. Men hvis det blir nei tar vel sikkert aksjen en dukk..Men det pleier jo å skje med de fleste selskaper når det kommer dårlige nyheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aksje-NM kan jo egentlig bare omdøpes til Pump and Dump-NM.

 

Edit: Ikke bokstavelig talt. Men en vinnende strategi er å kjøpe det absolutt billigste, uavhengig av tidligere data eller prestasjon. Før eller siden slenger resten seg på, og da sitter du fort med 30%-50% avkastning.

Endret av cppdude
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det blir nei til NOM, kva skjer då? :hmm:

Vet ikke om du fulgte med tidligere i dag, men i 14 tiden i dag var det full panikk i aksjen etter en at aksjonærer "mistolket" sitatet fra Tine Sundtoft i bt.no. Avisen er ikke akkurat kjent for å være på samme side som NOM heller.

30% rett ned på få minutter og opp igjen. Jeg tenker vi ser samme mønster ved et nei. Minimum ned 40%.

post-31845-0-84938500-1422031448.png

 

Ved et ja tror jeg den skal mye høyere opp. Har tidligere vært over 2 kr, så 80-100% opp ved et ja er absolutt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aksje-NM kan jo egentlig bare omdøpes til Pump and Dump-NM.

 

Edit: Ikke bokstavelig talt. Men en vinnende strategi er å kjøpe det absolutt billigste, uavhengig av tidligere data eller prestasjon. Før eller siden slenger resten seg på, og da sitter du fort med 30%-50% avkastning.

Nytter jo ikke å kjøpe noe i selve Aksje-NM. Kursene hentes jo fra den virkelige børsen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Safe som i lav volatilitet eller 'sikker' gevinst?

 

Volatiliteten har jo vært grei til en blue chip å være, men tenker da 'safe' som i at Statoil er et solid oljeselskap jeg personlig tror kommer til å bestå så lenge vi pumper olje her i verden.

 

Hadde ikke kjøpt om det var en oljemygg med gjeld opp etter ørene som hadde gått ned like mye som Statoil. En slik en kunne fort gått til null. Det gjør neppe Statoil, men oppsiden er selvsagt noe begrenset til sammenligning.

Lenke til kommentar

Har nå lest fra starten av denne tråden og frem til side 170. I tillegg har jeg skumma gjennom de 25sidene det ble i tørrbulk tråden. Må si all GOGL hypinga i 2007/2008 var spennende lesning, mtp at jeg hadde fasitgrafen foran meg. Gjør dine egne valg får vel være lærdommen.

 

Har bestilt meg The Intellegent Investor, Aksjekjøp og Daytrading og Aksjer og Aksjehandel. Planen var å lese resten av denne tråden, de bøkene og så til slutt sette meg litt inn i interessante markeder før jeg investerte noe om 6-12mnd. MEN nå kjenner jeg at det klør fryktelig i fingra.

 

Anbefaler dere Netfonds eller Nordnet?

 

Mye koster en post i Statoil? 10k? Oljeprisen kan jeg ikke tenke meg faller noe særlig mer. Og om jeg ikke er helt på viddene er vel stigende oljepris i sterk korrelasjon med økende verdi på statoilaksjene. Norsk Hydro er vel kanskje også en mulighet. Tror jeg bare peiser på. Skulle jeg tape halvparten(eller hele sjiten) er det uansett bare litt dyrekjøpt lærdom.

 

Edit: Ser dere har diskutert Statoil et par sider tilbake.. Kjenner den frister. Mest for morroskyld. Litt morsommere å tilegne seg kunnskaper når man allerede har litt penger i spill. (Er med i aksjeNM også, men jeg har egentlig ikke noe kunnskap om de diverse selskapene så blir mer som bingo).

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at oljeprisen vil stige? Det at den har falt mye betyr ikke at den vil snu opp igjen. Jeg har solgt meg ut av alle oljeaksjer og tenker ikke å komme meg inn igjen med det første. Nordsjøolje er dyr å ta opp, og break-even prisen for norske oljeselskap ligger rundt $70-80. Futureprisene på olje er litt høyere enn spotprisen i dag, men jeg tror allikevel ikke at oljeaksjer er noe jeg ville satset på.

 

Det som er lurt er å finne seg en sektor man har tro på. Oljeprisfall er egentlig positivt for de fleste sektorer. Nå som det er mye olje på markedet og etterspørselen stiger som følge av lav pris, vil oljetransport, altså oljetankskip, være et eksempel på en god sektor. Andre sektorer som tjener litt på oljeprisfall er konsumvarer (billigere import pga. lavere transportkostnader) og flyselskaper. Eller du kan gå for en sektor som er helt uavhengig av oljen, som f.eks. fiskeoppdrett, forsikringsselskap eller andre finanssektorer som f.eks. bank (gitt at oljeprisfallet ikke skaper økt arbeidsledighet og dårligere tider for den generelle norske befolkningen). Når du har bestemt deg for en sektor, finner du fram alle selskapene på Oslo Børs (og gjerne flere børser) innenfor den sektoren og finner en som er lavt priset. Da må du kjenne til begreper som P/E, P/S, EPS, EV/EBITDA, osv.

 

Og så er det egentlig bare å prøve seg. Den beste lærdommen får du av å prøve og feile. Anbefaler sterkt å fordele investeringene dine på flere selskaper og sektorer (med mindre du investerer så lite at pengene dine blir slukt av kurtasjer). Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...